Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-12-15, 22:15
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnka13
Nej, men bara generellt. Finns det sallader som det är riktigt gott att ringla honung över? Jag smakade en gång men jag höll på att kräkas...
Ibland kan ju sötma tillföra ganska mycket, fast jag vet inte om just honung är det bästa. Finns säkert sallader som passar med honung, men annars gillar jag sweet chili-sås på kycklingsallad, och den är ju nästan lika söt som honung...
Citera
2013-12-15, 22:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnka13
Nej, men bara generellt. Finns det sallader som det är riktigt gott att ringla honung över? Jag smakade en gång men jag höll på att kräkas...
Att strigla honung över sallader är en typiskt medelhavsföreteelse.

Det kan t ex handla om fikon, olivolja, oregano och getost i kombination med ruccola i salladsform, dvs delat i mindre bitar. Också en del syrliga dressingar , framför allt italienska tjänar på att innehålla några droppar honung.

En del asiatiska sallader kan också smaksättas med honung, ex vis den på grön mango.

Utpräglade fruktsallader med citrusfrukter brukar också innehålla honung.

En annan klassiker (i mellaneuropa) är morotssallad lagad på rivna morätter, citronsaft, honung, neutral olja, salt och eventuellt chili.

~Paul~
Citera
2013-12-15, 22:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Dock bör man undvika att frysa tårtor med färska bär som topping och då framför allt kiwi och jordgubbar.

~Paul~
Jo, dom blir lätt mossiga.
Men tänkte inte alls på dessa, kan vara för jag aldrig gör sån typ av tårta.
Citera
2013-12-15, 22:58
Medlem
Emerains avatar
Nu när majonnäs är på tapeten. dePaul eller någon annan, har ni något enkelt recept på majonnäs som inte kräver en stavmixer (eller mixer av mer avancerad sort än elvisp). Det är grymt enkelt om man har en mixerstav, men har ni något förslag nu när mixerstavar är ute ur bilden?
Citera
2013-12-15, 23:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Nu när majonnäs är på tapeten. dePaul eller någon annan, har ni något enkelt recept på majonnäs som inte kräver en stavmixer (eller mixer av mer avancerad sort än elvisp). Det är grymt enkelt om man har en mixerstav, men har ni något förslag nu när mixerstavar är ute ur bilden?
Utan elektriska hjälpmedel är du tyvärr hänvisad till ballongvisp.

~Paul~
Citera
2013-12-15, 23:03
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Utan elektriska hjälpmedel är du tyvärr hänvisad till ballongvisp.

~Paul~
Ja, men det är bara att köra på enligt samma recept? Fast jag får vispa rejält under mycket längre tid? För jag har hört, utan att kunna ge en källa på var (dvs hörsägen), att "vanliga" recept inte fungerar.
Citera
2013-12-15, 23:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja, men det är bara att köra på enligt samma recept? Fast jag får vispa rejält under mycket längre tid? För jag har hört, utan att kunna ge en källa på var (dvs hörsägen), att "vanliga" recept inte fungerar.
Principen och ingredienserna är exakt de samma. Det är inte nödvändigt att vispa som besatt. Det viktiga är att du inte häller i för mycket olja i början av processen. Det är mycket viktigt att oljan antingen droppas eller strilas i mycket försiktigt. Oljan och de övriga ingredienserna bör dessutom ha i grova drag samma temperatur.

~Paul~
Citera
2013-12-15, 23:42
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Principen och ingredienserna är exakt de samma. Det är inte nödvändigt att vispa som besatt. Det viktiga är att du inte häller i för mycket olja i början av processen. Det är mycket viktigt att oljan antingen droppas eller strilas i mycket försiktigt. Oljan och de övriga ingredienserna bör dessutom ha i grova drag samma temperatur.

~Paul~
Vågar du ta dig tiden att skriva ut hur du skulle gjort? För med stavmixer så har jag ställt fram allt på köksbordet kvällen innan den eftermiddag/kväll jag ska göra majonnäsen på. Så samma temperatur är check. Men jag brukar som sagt bara slänga i allt samtidigt och köra på med mixern. Ogillar att den gått sönder...
Citera
2013-12-15, 23:55
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Vågar du ta dig tiden att skriva ut hur du skulle gjort? För med stavmixer så har jag ställt fram allt på köksbordet kvällen innan den eftermiddag/kväll jag ska göra majonnäsen på. Så samma temperatur är check. Men jag brukar som sagt bara slänga i allt samtidigt och köra på med mixern. Ogillar att den gått sönder...

Att temperera ingredienserna i ett dygn känns lite överdrivet, personligen tar jag i regel ut äggen någon timme innan och i vissa fall strax innan slagning. Det kräver bara en större försiktighet. Måhända är det annorlunda när man vräker ned allt i en mixer, det har jag faktiskt aldrig testat.

Låt oss anta att du ska slå en standardmajonnäs med ballongvisp. Följande proportioner brukar jag köra på, det går att byta ut citron mot vinäger om man nu föredrar det eller rapsolja mot olivolja om man nu skulle föredra det.

3 ägg
5-6 dl rapsolja
1 msk citronsaft
1 msk dijonsenap

1. Temperera äggen en stund. Lägg dem i ljummet vatten om du vill att det ska gå fortare.
2. Vispa ihop äggulorna med citronen och senapen. Av gammal hävd brukar jag vispa upp äggulan lite porös innan jag tillsätter oljan.
3. Oljan har jag på förhand hällt över i lämplig behållare som inte dräller. Därefter vispar jag lugnt men metodiskt i de första dropparna olja. Jag fortsätter att droppa ett tag och övergår sedan till att strila ned oljan. Under hela tiden vispar jag lugnt men regelbundet. Det finns ingen anledning att behandla majonnäsen som din fiende. Om du vispar regelbundet och är iakttar viss försiktighet med oljan kommer allting att gå väl.
Citera
2013-12-16, 00:38
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Att temperera ingredienserna i ett dygn känns lite överdrivet, personligen tar jag i regel ut äggen någon timme innan och i vissa fall strax innan slagning. Det kräver bara en större försiktighet. Måhända är det annorlunda när man vräker ned allt i en mixer, det har jag faktiskt aldrig testat.

Låt oss anta att du ska slå en standardmajonnäs med ballongvisp. Följande proportioner brukar jag köra på, det går att byta ut citron mot vinäger om man nu föredrar det eller rapsolja mot olivolja om man nu skulle föredra det.

3 ägg
5-6 dl rapsolja
1 msk citronsaft
1 msk dijonsenap

1. Temperera äggen en stund. Lägg dem i ljummet vatten om du vill att det ska gå fortare.
2. Vispa ihop äggulorna med citronen och senapen. Av gammal hävd brukar jag vispa upp äggulan lite porös innan jag tillsätter oljan.
3. Oljan har jag på förhand hällt över i lämplig behållare som inte dräller. Därefter vispar jag lugnt men metodiskt i de första dropparna olja. Jag fortsätter att droppa ett tag och övergår sedan till att strila ned oljan. Under hela tiden vispar jag lugnt men regelbundet. Det finns ingen anledning att behandla majonnäsen som din fiende. Om du vispar regelbundet och är iakttar viss försiktighet med oljan kommer allting att gå väl.
tack så mycket! ska testa det i veckan.
Citera
2013-12-16, 07:55
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
tack så mycket! ska testa det i veckan.
Lycka till! Återkom gärna med resultat.
Citera
2013-12-16, 08:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma

3 ägg
5-6 dl rapsolja
1 msk citronsaft
1 msk dijonsenap

Har du inget salt och vitpeppar i? Och ingen nypa socker?

Personligen undviker jag dijonsenap och kör på en neutral tysk Taffel-senap eller svensk Slotts standard-dito. 3 äggulor ger väldigt mycket majjo. Jag kör oftast på 1 äggula och försöker att konsumera upp hela mängden. Gillar inte ha majonnäs stående i kylen i veckor eller månader. Den tappar allt för mycket i smak och konsistens. Hemslagen majjo är trots allt en färskvara.

Jag har dessutom i sherryvinäger och drar därför ner mängden citronsaft. Allra oftast så kör jag på en pytteliten nypa citronsyra och resten sherryvinäger. Denna vinäger ger majonnäsen en helt annan dimension.

Om jag vet med mig att majonnäsen kommer användas till exempelvis potatissallad så kör jag in dragonen i majonnäsen. Samma procedur använder jag när slutresultatet är planerad att bli en Bouillabaisse. Då kör jag in vitlök direkt i majjon. Den får dock absolut inte stå för länge i kylen!

Det finns som sagt många knep, kryddningar och personliga preferenser. Den första majjon man pular ihop brukar sällan bli bra. Det största misstaget brukar vara att man anser att majjon smakar för oljigt och därför inte adderar mer .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in