Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-09, 14:31
Medlem
teflonpannan69s avatar
Wallenbergarna räddades, men till ett dyrt pris. De smakade inte speciellt mycket, förutom en av tre (var tvungen att slänga lite kött...) som faktiskt smakade helt okej.
Citera
2013-06-10, 14:22
Medlem
MauroSpockos avatar
Jag har lite popcorn kvar, för lite att orka poppa och äta som snacks, men för mycket att slänga. Jag tänkte använda dem i middagsmaten. Några idéer om vad det gör sig bra ihop med? Ingredienser som kommer vara med är gröna linser och champinjoner.
Citera
2013-06-12, 01:42
Medlem
Hummlas avatar
Passar stekta Kycklingfiléer ihop med stekt Potatis? Har bara ätit Kyckling ihop med ris förut.
Citera
2013-06-12, 07:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummla
Passar stekta Kycklingfiléer ihop med stekt Potatis? Har bara ätit Kyckling ihop med ris förut.
Såklart, funkar fint med pasta också.
Allt handlar ju i hur du kombinerar det hela:
Även kok potatis skulle funka om man gör det rätt, även om jag har undvikit kokt potatis till stekt kyckling fram tills nu.

Matvete är nått som jag tycker passar bra om man vill testa nått annat.
Och gärna kryddrik och stark passar extra bra, i mitt tycke.
Citera
2013-06-12, 08:12
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummla

Oja, stekt klyftpotatis med kylling och kanske en liten sås till går alltid ner. Krydda (italiens salladskryda kanske + salt) potatisen lite och tänk på att såsen ska "möta upp" mot kycklingens utsida (smak) för insidan tenderar att bli torr.

Vet inte hur jag ska beskriva det - det är mer en känsla. Men såsen (om du väljer att ha en) ska smaka ungefär som skinnet på kycklingen, lite fettigt/kryddigt

Fan att jag aldrig lär mig - det finns säkert namn för såsen jag tänker på, men vafan kör på en currysås om du inte hittar nåt annat. Funkar finfint till allt.
Citera
2013-06-12, 09:51
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Oja, stekt klyftpotatis med kylling och kanske en liten sås till går alltid ner. Krydda (italiens salladskryda kanske + salt) potatisen lite och tänk på att såsen ska "möta upp" mot kycklingens utsida (smak) för insidan tenderar att bli torr.

Vet inte hur jag ska beskriva det - det är mer en känsla. Men såsen (om du väljer att ha en) ska smaka ungefär som skinnet på kycklingen, lite fettigt/kryddigt

Fan att jag aldrig lär mig - det finns säkert namn för såsen jag tänker på, men vafan kör på en currysås om du inte hittar nåt annat. Funkar finfint till allt.

Du tänkte nog på extra kryddad skinnflöjtsås a la thai

Nu lär man få varning för det hehe.. Nej, nu ska jag vara seriös. Det beror på helt enkelt vad för kryddor/marinad han kommer att köra med. Men en gammal hederlig vitlöksås brukar funka fint ihop med kryddad kylling och stekt potäter
Citera
2013-06-12, 10:49
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Du tänkte nog på extra kryddad skinnflöjtsås a la thai

Nu lär man få varning för det hehe.. Nej, nu ska jag vara seriös. Det beror på helt enkelt vad för kryddor/marinad han kommer att köra med. Men en gammal hederlig vitlöksås brukar funka fint ihop med kryddad kylling och stekt potäter

Hehe, har redan fått en fast för en annan sak...

Nåväl. Smaken jag söker är mer åt grönpepparsås fast med mer konsistens, inga korn kvar och så lite oregano eller annat gott i. Klår currysåsen som jag annars gillar men denna är snäppet bättre.

Månne det är habanero som jag saknar, alltså en djupare hetta. Jag puttar i blairs after death i nåt som liknar sås - typ bean från igår, CF eller i värsta fall gräddfil, i med lite ketchup, smakar av och pillar på med den...

Men som sagt, har inga recept... fan vet om det finns. turbocharon skulle den möljigtvis kunna kallas. En variant på bea men inte ens i närheten.

Jaja, bara kyckling och potatis utan sås är lite för torrt för mig i alla fall. Men smaken är ju som baken, delad.
Citera
2013-06-12, 10:58
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hehe, har redan fått en fast för en annan sak...

Nåväl. Smaken jag söker är mer åt grönpepparsås fast med mer konsistens, inga korn kvar och så lite oregano eller annat gott i. Klår currysåsen som jag annars gillar men denna är snäppet bättre.

Månne det är habanero som jag saknar, alltså en djupare hetta. Jag puttar i blairs after death i nåt som liknar sås - typ bean från igår, CF eller i värsta fall gräddfil, i med lite ketchup, smakar av och pillar på med den...

Men som sagt, har inga recept... fan vet om det finns. turbocharon skulle den möljigtvis kunna kallas. En variant på bea men inte ens i närheten.

Jaja, bara kyckling och potatis utan sås är lite för torrt för mig i alla fall. Men smaken är ju som baken, delad.

Den du tänkte på, är det svensk variant eller det som finns i thai? som är riktigt god. Anka med färsk grönpepparsås. Får nu ta och fundera här vad det kan tänkas innehållas. Återkommer om jag kommer på ingredienserna där
Citera
2013-06-12, 12:09
Medlem
Köpte 2,4 kg blandfärs igår för jäkligt billigt pris på ICA, la i kylen över natten. Idag är det sista förbrukningsdag och när jag tar ut den så är den helt brun rakt igenom. Vad göra? Vet inte om jag tycker att den luktar särskilt illa men.. finns knappt nåt rött kvar på den alls.
Citera
2013-06-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rwoz
Köpte 2,4 kg blandfärs igår för jäkligt billigt pris på ICA, la i kylen över natten. Idag är det sista förbrukningsdag och när jag tar ut den så är den helt brun rakt igenom. Vad göra? Vet inte om jag tycker att den luktar särskilt illa men.. finns knappt nåt rött kvar på den alls.

Om det inte luktar illa - stek hårt och gör köttfärsås.

Man vill ju ogärna använda sådan köttfärs som "ser" dålig ut till hamburgare, köttbullar etc tycker jag.
Citera
2013-06-12, 12:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Den du tänkte på, är det svensk variant eller det som finns i thai? som är riktigt god. Anka med färsk grönpepparsås. Får nu ta och fundera här vad det kan tänkas innehållas. Återkommer om jag kommer på ingredienserna där

Hittar du den så är det guld, men det är inte från thailand - där stoppar dom chili i allt, levt där i 2 månader nu... Inge mera chili!

Smakar åt grönpepparsås hållet, men lite tjockare. Perfekt till kyckling med stekt potatis... Där hela detta startade. The quest for the perfect sauce...

Nån måste ju veta vad jag syftar på, troligen habanero men kall och lite trög. Passar perfa till kylling, en variant av bea?
Citera
2013-06-12, 12:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rwoz

Citat:
Ursprungligen postat av eroz
Om det inte luktar illa - stek hårt och gör köttfärsås.

Man vill ju ogärna använda sådan köttfärs som "ser" dålig ut till hamburgare, köttbullar etc tycker jag.

Tacho night..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in