Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-06-08, 19:13
Medlem
Jag skulle testa att ha i ströbröd.
Citera
2013-06-08, 19:17
Medlem
teflonpannan69s avatar
Kastar i lite mjöl och ströbröd och hoppas på det bästa. Tack, rapporterar sen hur det smaka!
Citera
2013-06-08, 19:20
Medlem
Ett ägg kan gå också
Citera
2013-06-08, 19:28
Medlem
dePauls avatar
Problemet med mer ströbröd och ägg är att burgaren kommer att smaka för mycket av själva brödet och förlorar den delikata smaken av kalvköttet.

Testa i stället med kokt potatis och potatismjöl/Maizena. Också havregryn kan funka.

I samband med formandet så kan du köra på ganska lös smet. Det gäller dock att ha fuktiga händer hela tiden så att smeten inte fastnar i handflatorna.

~Paul~
Citera
2013-06-08, 19:28
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Ska du göra till dig själv så kan du ju göra wallenbergaresörja, bara steka på det som det är. Lär ju smaka gott hur som helst
Citera
2013-06-08, 19:46
Medlem
SuperBlaes avatar
Till nästa gång, man ska passa sig för att röra i färsen för mycket.
Det leder till att färsen trådar sig och kan upplevas som segt när det är dags att äta
Citera
2013-06-08, 20:02
Medlem
elastikmandens avatar
om du kan få smeten ganska lös, genom att blanda i vatten/ mjölk och ägg, (du har ju redan mjöl?) Salt och peppar och riven lök, kan du få till några underbara danska "frikkedeller". Smeten är så pass lös att man tar upp en önskat stor klick med en matsked, och sedan formar man den lätt genom att vända den lite i handflatan. Stek i rikligt med smör/ margarin.
Citera
2013-06-08, 20:16
Medlem
klybans avatar
Nu är jag inte säker på hur lös den var, men går det forma burgare.
Så kommer de funka i stekpannan också, där de hårdar till sig.
Men kallt vatten i händerna, så fastnar inte det i händerna speciellt mycket.
Citera
2013-06-08, 21:56
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Var i receptet står det att du ska använda elvisp?

All färs blandas med 1-2 väl tvättade händer.
Citera
2013-06-09, 09:31
Medlem
Så, hittade kycklingvingar för ca 13kr/kg utomlands, så köpte 5kg, inte något fryst halvfabrikat heller, det var direkt från en slaktare.
Köpte iaf en grillolja som var typ som den här http://www.mathem.se/varor/grillolja-chili/grillolja-chili-270ml-santa-maria
Tänkte bara lägga alla i en skål, i med massa sås och röra om, men sen då? Viktigt att låta det ligga och dra i såsen ett tag?
Och ska man ha dom i ugnen under en kort tid med hyffsad värme eller är det att föredra att ha dom i ugnen i flera timmar? Tips på tid/värme är uppskattat

Och ja jag ska göra egen marinad dom nästkommande gångerna, men idag var jag lat
Citera
2013-06-09, 10:37
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Så, hittade kycklingvingar för ca 13kr/kg utomlands, så köpte 5kg, inte något fryst halvfabrikat heller, det var direkt från en slaktare.<klipp>

Kika på recept för buffalo wings, finns bla på youtube med bbq pit om jag inte missminner mig - men riktigt recept får du nog hitta annorstädes.

BW blir ju ganska flottigt, men gott som fan. 5kg kan bli lite mastigt att gnaga i sig ensam, men är ni några stycke med lite bira så försvinner dom förvånansvärt fort.

EDIT: Fanns recept här på FB https://www.flashback.org/p28250289#p28250289
Senast redigerad av christery 2013-06-09 kl. 10:43.
Citera
2013-06-09, 11:54
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Så, hittade kycklingvingar för ca 13kr/kg utomlands, så köpte 5kg, inte något fryst halvfabrikat heller, det var direkt från en slaktare.
Köpte iaf en grillolja som var typ som den här http://www.mathem.se/varor/grillolja-chili/grillolja-chili-270ml-santa-maria
Tänkte bara lägga alla i en skål, i med massa sås och röra om, men sen då? Viktigt att låta det ligga och dra i såsen ett tag?
Och ska man ha dom i ugnen under en kort tid med hyffsad värme eller är det att föredra att ha dom i ugnen i flera timmar? Tips på tid/värme är uppskattat

Och ja jag ska göra egen marinad dom nästkommande gångerna, men idag var jag lat

Jag håller med christery, testa att göra Buffalo wings. Mmm... bisonvingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in