Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-30, 09:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Är det kutym att tillaga på en ekplanka?
Plankstek är en rätt vanlig rätt på enklare restauranger. Tycker inte så ofta man hör någon göra det hemma, men det finns plattor att köpa, och jag har gjort det några gånger.
Jag brukar steka köttet och göra moset, lägga det på plankan och gratinera i ugn med grillfunktion på och luckan öppen (så inte grillelementen släcks av termostaten).
När moset är fint häller jag på sås och serverar. När jag haft hel tomat eller andra grönsaker på har jag tillrett dom innan, liksom mos och kött och haft med även det vid gratineringen.

En ganska kitchig rätt, men den kan vara helt okej, speciellt en söndagslunch med en stor stark.
Citera
2014-03-31, 15:40
Medlem
trattfans avatar
Råkade gå iväg och köpa frysta kycklingklubbor när jag var ute efter kycklingfilé.
Kan jag bara tina kycklingklubborna på låg värme och sedan skära bort köttet som om det vore filé?

Orkar inte laga någon maträtt med kycklingklubbor och affären hade inga mer kycklingfiléer.
Citera
2014-03-31, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Råkade gå iväg och köpa frysta kycklingklubbor när jag var ute efter kycklingfilé.
Kan jag bara tina kycklingklubborna på låg värme och sedan skära bort köttet som om det vore filé?

Orkar inte laga någon maträtt med kycklingklubbor och affären hade inga mer kycklingfiléer.
Laga till klubborna och skär bort köttet när det är färdigt istället. Det är oerhört mycket lättare. Om du inte pallar äta med händerna kan du ju skära loss köttet innan servering.
Citera
2014-03-31, 16:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan

Du kan ju ta och göra filé av det, men är nog enklare att tillaga och sen ta bort ben.
Enklaste skulle nog vara att marinera in någon god smak, eller rub.
Steka/grilla dom tills de är klara, och sen ta loss köttet.
Citera
2014-03-31, 16:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du kan ju ta och göra filé av det.
Näe.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil%C3%A9
Citera
2014-03-31, 16:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Näe.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil%C3%A9
Jo, det kallar man det.
Själv har jag köpt lårbensfilé, många ggr.
Har inte du?
Citera
2014-03-31, 16:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Jo, det kallar man det.
Själv har jag köpt lårbensfilé, många ggr.
Har inte du?
Jådå, men det blir inte filé för att någon kallar det filé.
Citera
2014-03-31, 16:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det går alldeles utmärkt.
Citera
2014-03-31, 18:35
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Jag tycker inte det är så konstigt att sälja benfria kycklinglår under namnet kycklinglårfilé, enligt vissa definitioner (nr 5 här t ex) är det ju i princip en bit kött där man tagit bort allt utom själva köttet (skinn, ben, fjädrar osv). Att kalla det kycklingfilé vore ju förstås missvisande. Ett begrepp som jag däremot inte tål är när Scan kallar vanlig hederlig skinka för "ädelfilé". Helt onödigt ord!
Citera
2014-03-31, 19:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag tycker inte det är så konstigt att sälja benfria kycklinglår under namnet kycklinglårfilé, enligt vissa definitioner (nr 5 här t ex) är det ju i princip en bit kött där man tagit bort allt utom själva köttet (skinn, ben, fjädrar osv). Att kalla det kycklingfilé vore ju förstås missvisande. Ett begrepp som jag däremot inte tål är när Scan kallar vanlig hederlig skinka för "ädelfilé". Helt onödigt ord!
Eller kallar benfri kotlettrad, för ytterfilé.
Men dom har ju lyckats, för många köper det i tron det är nått bra.
Citera
2014-03-31, 19:33
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Eller kallar benfri kotlettrad, för ytterfilé.
Men dom har ju lyckats, för många köper det i tron det är nått bra.

Jamen skinka och benfri kotlettrad är ju bra (tycker jag), och skulle gärna köpa dem även om de marknadsfördes under de namnen. Du har ju förstås rätt i att det är ett lyckat marknadsföringstrick.
Citera
2014-03-31, 21:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jamen skinka och benfri kotlettrad är ju bra (tycker jag), och skulle gärna köpa dem även om de marknadsfördes under de namnen. Du har ju förstås rätt i att det är ett lyckat marknadsföringstrick.
Man tog ju ut ett högre pris.
Idag har jag inte koll på vad det kostar, kanske dom skärpt till sig.
Själv har man ju köpt benfri kotlett rad, på den tiden man kalla det för var det var.

Edit:
Ska väl tillägga att jag inte har nått emot dessa bitar som mat.
Senast redigerad av klyban 2014-03-31 kl. 21:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in