Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-26, 14:08
Medlem
Slowbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddanabc
Hej en snabbis innan det blir matlagning till veckans bravader!

Lövbiff -> steka färdigt -> matlådor -> micro 1-3 dagar efter, blir det segt och skit av alltihop?
Erfarenheter, någon?

Segt blir det men det smakar fortfarande gott. Inte alls lika gott som nystekt men det fungerar till lunch.
Citera
2013-05-26, 14:22
Medlem
Jag hade skurit den i tunna skivor och ätit den rumstempererad (t.ex. i en thailänsk biff sallad). Det hade varit perfekt i en smakrik och sund matlåda och så slipper du micra. Eller så skulle du kunna göra någon typ av wrap med tunnbröd. Du skulle även kunna steka på köttet igen. Varm panna som fan, lite olja och 10-15 sek på varje sida. Sen tillsätter du en stor klick smör, tar av pannan från plattan och bastar köttet kontinueligt i någon minut. Lägg sen köttet på hushållspapper och låt vila i ca 3 min. Om du tvunget ska micra, gör det ganska låg effekt och var väldigt försiktig men snälla gör det inte!
Citera
2013-05-26, 15:01
Medlem
freddanabcs avatar
Tusen tack för tipsen!

Citat:
Ursprungligen postat av Sockermannen
Du skulle även kunna steka på köttet igen.
Jag ska göra matlådor till jobbet, och vi har bara micro där tyvärr
Citera
2013-05-26, 23:03
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Ja, det är precis så man steker lövbiff! Max 1 minut på varje sida i hög värme.
Brukar inte vara några problem sen vid uppvärmning. Det är ju inte så att tillagningen fortsätter när man micrar. Man tar ju ut maten när den blivit varm. Låter du den däremot stå för länge i micron på högsta effekt kan biffen bli torr och seg.

Ja, då menade jag att de skall stekas ännu kortare just för att de ska värmas på. Klart den blir ytterligare tillagad när man mikrad upp maten.
Citera
2013-05-27, 11:16
Medlem
skrudiss avatar
I Stockholm finns de mexikanska haken La Neta på några platser. De har en vegetarisk quesadilla bestående av: poblano-chili, zucchini, majs, lök och philadelphia-ost. Till saken hör att den är förbaskat god. Min fråga är om någon ätit den och vet hur man skulle kunna kopiera rätten?

Poblano kanske inte finns att få tag på. Men tillagas den? Är zucchinin rå? Och hur kommer det sig att färskosten smälter (reagerar den verkligen så?).

Givetvis ska jag noggrannare undersöka maten nästa gång jag är där. Tänkte bara ifall någon visste på förhand!

Kom på en till fråga. Förra veckan åt jag ute på Linje 10 och fick en riktigt fin korv av Nürnberg-sort (tror jag att det heter), tillsammans med inlagd gurka, senap och potatis. Därtill serverades en fantastisk bit vitkål tillagad på något sätt. Det var som att den var inlagd. Alltså inte surkål (åtminstone inte utskrivet i menyn). Är lite osäker då jag trodde mig ogilla vitkål. Därav okunskapen.

Edit: Googlade på recept och surkål verkar vara samma sak. Synd, eftersom det verkar bökigt att tillaga.
Senast redigerad av skrudis 2013-05-27 kl. 11:24.
Citera
2013-05-30, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag tvivlar på att det finns något ursprungsrecept. I så fall ska man väl gräva i gamla franska kockbiblar antar jag. Hur som helst så är nyckeln till att få den god att göra sin egen fond/buljong samt att använda bra vin.

Tack! Får experimentera lite någon gång när jag har tid.

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Postats förr, men det finns alltid orsak att nämna Keith Floyds kloka ord:
"Om vinet inte är gott nog att dricka ska man inte ha det i såsen. Är vinet gott nog att dricka ska man absolut inte ha det i såsen."

Haha, påminner mig om hur jäkla vitsig han var.

"It was all about mind over matter - he didn't mind, and I didn't matter"

"Our relationship is based on trust and understanding. I don't trust him, and he doesn't understand me"
Citera
2013-06-02, 01:03
Medlem
Varför har folk Ansjovis i så mycket där fisk inte alls hör hemma? Har man det bara för saltet eller hur är det?
Typ i en caesarsallad, så är den tydligen viktig att ha i dressingen.
Och ja, jag vet att fisk kan absolut höra hemma i en sallad men hittade inget bättre exempel
Citera
2013-06-02, 01:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Varför har folk Ansjovis i så mycket där fisk inte alls hör hemma? Har man det bara för saltet eller hur är det?
Och ja, jag vet att fisk kan absolut höra hemma i en sallad men hittade inget bättre exempel
Det är sardeller i dressingen du nämner.
Citera
2013-06-02, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är sardeller i dressingen du nämner.
Aha, ja så är det tydligen Smakar tydligen mindre än ansjovis, då sardeller är ansjovis inlagd i olja. Så då förstår jag lite mer, att det inte smakar lika mycket fisk då man inte använder spaden, eller? (Bara en teori här, förklaring från nån mer insatt vore bra)
Citera
2013-06-02, 01:57
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Aha, ja så är det tydligen Smakar tydligen mindre än ansjovis, då sardeller är ansjovis inlagd i olja. Så då förstår jag lite mer, att det inte smakar lika mycket fisk då man inte använder spaden, eller? (Bara en teori här, förklaring från nån mer insatt vore bra)

Jag kan ha fel, men är inte svensk "ansjovis" skarpsill som kryddats med bl a kryddpeppar? Det vi kallar sardeller är väl det engelsktalande kallar anchovies? Om man inte har tillgång till sardeller, så kan man skippa dem i ceasarsalladdressingen och ha i worcestershiresås istället.
Citera
2013-06-02, 02:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Det ska som sagt vara sardeller (engelskans anchovie), dom tillsätts för sitt höga innehåll av Umami.
Citera
2013-06-02, 09:08
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det ska som sagt vara sardeller (engelskans anchovie), dom tillsätts för sitt höga innehåll av Umami.
Fast det ska väl vara parmesan i ceasardressing också, den är ju också full av umami. Borde väl gå öka lite på osten om man inte har tillgång till (eller vill använda) sardeller utan att man märker någon större skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in