Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-05, 09:44
  #8185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Tackar! Panikskar upp kycklingen i pannan och körde i lite persilja. Tror dock jag hade för lite, tyvärr.

Edit: Hur jävla mycket färska örter behöver man egentligen för att maten ska få smak? Hade ca en näve persilja, smakar väldigt lite.

Persilja är väldigt speciellt om man ska göra en persiljesås.

Om jag fattat dig rätt så tror jag att jag vet vad du är ute efter. Jag hade köpt ett rejält knippe bladpersilja (den smakar mer än kruspersiljan och är dessutom billigare). Sen hade jag tagit av blad motsvarande ungefär en liter. I såsen hade jag kokat persiljestjälkarna som jag innan hade hackat lite grovt. Persiljestjälkar tål uppvärmning, det gör däremot inte bladen.

När det är dags för servering så hade jag hackat bladen grovt och hällt över såsen i en mixer/matberedare/kärl som är lämpligt för stavmixer (ja du fattar...). Sen dundrat i persiljan, mixat utav helvete och sedan absolut inte kokat såsen igen. Persilja ska inte koka. Då kommer du dessutom få en ljusgrön fin färg. Kokar du persiljan blir det mer grågrönt militärfärgat och som sagt smakar mindre.

Så:
1. massor av persilja
2. koka stjälkarna
3. koka inte bladen
Citera
2013-12-05, 11:08
  #8186
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mja, kör du i det gröna i käket så tycker jag en stor del av smaken försvinner jämfört med att bereda en sås med samma mängd. Tänk dig en bea (fett bär smaker bra) med dragon, det behövs inte så mycket.

Wokar jag så går kaninfodret in i slutet med lite nam plah (fishsauce) och då är dom inte så ledsna heller på tallriken.

Har man i nåt tidigt så är det ju bättre att koka en fond på tex ben (helst rostade) och rotsaker som sen kyckling och fläsk/bacon får tillagas i. Gillar lite mer fett i grytan för pippin kan bli lite torr. Hur fan det nu är möjligt när jag kokat den, men om det är ripa så måste det till nåt annat...

Med persilja så skulle jag haft i hälften i maten (vitlök vill jag åxå ha i tidigt, men inte bränna) när du lagar den och den andra just i slutet... Persiljan i början som får vara med ger inte mycket smak men om du mixar en sås så ser färgen och konsistensen bättre ut med lite tillagad och lite färsk persilja.

Lyft ut köttet och låt det lugna ner sig lite, i med grädde och gör en mumsig sås med en stavmixer. Smaka av med S&P. Och kanske lite curry/chili/habanero om du vill ha lite hetta.

Gud vad jag var för trött för att läsa det här igårkväll, sen läste jag allt med grövsta stockholmsdialekten tänkbar och småfnissade för mig själv. Hur som.

Ja, jag körde i vitlöken lite innan då min spis är rätt jobbig när det kommer till att ändra temperatur och ens få för sig att ha en temperatur. Men jag körde i en näve strax innan.

Ja alltså, nu vart det inte riktigt persiljesås jag var ute efter, tyvärr. Jag såg något recept i typ ICA-kuriren varpå det var kokta brytbönor med persilje- och vitlökskyckling med lite citron på. Ingen sås. Så tänkte härma det bara. Vill minnas att det stod typ en näve persilja i det receptet till 2 kycklingfiléer, men tyckte det blev för lite.

Att marinera i persilja känns ju också helt värdelöst om det inte bör vara i pannan mer än en kort stund innan servering.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Persilja är väldigt speciellt om man ska göra en persiljesås.

Om jag fattat dig rätt så tror jag att jag vet vad du är ute efter. Jag hade köpt ett rejält knippe bladpersilja (den smakar mer än kruspersiljan och är dessutom billigare). Sen hade jag tagit av blad motsvarande ungefär en liter. I såsen hade jag kokat persiljestjälkarna som jag innan hade hackat lite grovt. Persiljestjälkar tål uppvärmning, det gör däremot inte bladen.

När det är dags för servering så hade jag hackat bladen grovt och hällt över såsen i en mixer/matberedare/kärl som är lämpligt för stavmixer (ja du fattar...). Sen dundrat i persiljan, mixat utav helvete och sedan absolut inte kokat såsen igen. Persilja ska inte koka. Då kommer du dessutom få en ljusgrön fin färg. Kokar du persiljan blir det mer grågrönt militärfärgat och som sagt smakar mindre.

Så:
1. massor av persilja
2. koka stjälkarna
3. koka inte bladen

Gud vad otrevlig jag känner mig nu, men jag var faktiskt inte ute efter en persiljesås. Jag var ute efter att lyckas steka kyckling med persilja och få en sjyst smak på det. Men jag fick ju hur som matnyttig fakta! Ska man slänga i lite persiljestjälkar i slutet vid stekning och sen bara dekorera med blad kanske?
Citera
2013-12-05, 12:53
  #8187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc


Gud vad otrevlig jag känner mig nu, men jag var faktiskt inte ute efter en persiljesås. Jag var ute efter att lyckas steka kyckling med persilja och få en sjyst smak på det. Men jag fick ju hur som matnyttig fakta! Ska man slänga i lite persiljestjälkar i slutet vid stekning och sen bara dekorera med blad kanske?

Haha, det är jag som har läst slarvigt. Nåja, det viktiga är väl att du inte kokar persiljebladen, utan bara stjälkarna oavsett vad du vill göra
Citera
2013-12-05, 16:30
  #8188
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Haha, det är jag som har läst slarvigt. Nåja, det viktiga är väl att du inte kokar persiljebladen, utan bara stjälkarna oavsett vad du vill göra

Sådant som händer. Man dricker lite morgonwhiskey, tar en gul blend och sen så glömmer man läsa noggrant. Vi har alla varit där!

Jag tänkte ge persilja ett nytt försök idag. Tänkte steka lite svamp i vitlök och sen ha persilja i såsen. Ska testa det med stjälkarna då. Men då mindre än vid stekning.
Citera
2013-12-05, 16:36
  #8189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Sådant som händer. Man dricker lite morgonwhiskey, tar en gul blend och sen så glömmer man läsa noggrant. Vi har alla varit där!

Jag tänkte ge persilja ett nytt försök idag. Tänkte steka lite svamp i vitlök och sen ha persilja i såsen. Ska testa det med stjälkarna då. Men då mindre än vid stekning.

Plocka ut stjälkarna bara innan det ska ätas för de är tråkiga att äta men ger bra smak. Jag brukar faktiskt alltid spara persiljestjälkar i frysen för det är suveränt att ha med när det kokas buljong och liknande
Citera
2013-12-05, 16:47
  #8190
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Plocka ut stjälkarna bara innan det ska ätas för de är tråkiga att äta men ger bra smak. Jag brukar faktiskt alltid spara persiljestjälkar i frysen för det är suveränt att ha med när det kokas buljong och liknande

Men tänkte göra en gräddsås, ska jag bara sila bort dem då eller?
Citera
2013-12-05, 16:52
  #8191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Men tänkte göra en gräddsås, ska jag bara sila bort dem då eller?

Ja precis.

När jag gör gräddsås brukar jag föredra att ha den slät så jag silar även av löken och andra grönsaker efter att den kokat ett tag i buljongen.
Citera
2013-12-05, 16:58
  #8192
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ja precis.

När jag gör gräddsås brukar jag föredra att ha den slät så jag silar även av löken och andra grönsaker efter att den kokat ett tag i buljongen.

Ja för jag tänkte göra gräddsås med redning på skyn från svampen bara. Eller tycker du en bör steka lök först?
Citera
2013-12-05, 17:46
  #8193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Ja för jag tänkte göra gräddsås med redning på skyn från svampen bara. Eller tycker du en bör steka lök först?

Stek lite lök med till svampen. Det är väldigt få maträtter som inte vinner på lök
Citera
2013-12-05, 17:52
  #8194
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Stek lite lök med till svampen. Det är väldigt få maträtter som inte vinner på lök

Må så vara, må så vara! Återkommer i bild-tråden sedan med resultat! T
Citera
2013-12-09, 19:47
  #8195
Medlem
Någon som har något roligt förslag jag kan servera till "Oxfilé med söt ancho-chokladkryddning"

På rak arm känns pressad potatis närmast till hand, men förslag på något mer innovativt tas tacksamt emot!

Sedan är jag helt ställd gällande vilken sås som kan tänkas passa till...

Flashback hjälp!
Citera
2013-12-09, 20:01
  #8196
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Någon som har något roligt förslag jag kan servera till "Oxfilé med söt ancho-chokladkryddning"

På rak arm känns pressad potatis närmast till hand, men förslag på något mer innovativt tas tacksamt emot!

Sedan är jag helt ställd gällande vilken sås som kan tänkas passa till...

Flashback hjälp!
Pressad potatis är OK men potatis-/palsternackspuré eller potatis-/persiljerotpuré är kanske ännu lämpligare med tanke på den något söta anstrykningen som köttet har. Glöm dock inte att salta ordentligt.

Som sås så bör det funka med viltsås, dvs en kraftigare sås med rödvin som bas med timjan, vitlök, rosmarin och enbär. Glöm heller inte att slänga i en sked med tomatpuré. Mängden sås får dock hållas tillbaka lite med tanke på att det är puré du serverar. Det är inte meningen att den skall upplösas helt och hållet. Bättre då att reducera den kraftigt och servera bara en liten mängd av såsen.

~Paul~
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback