Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-02, 13:30
  #7597
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Fast det ska väl vara parmesan i ceasardressing också, den är ju också full av umami. Borde väl gå öka lite på osten om man inte har tillgång till (eller vill använda) sardeller utan att man märker någon större skillnad?

Originalreceptet lär inte ha innehållit bitar av sardeller, utan worcestershiresås (som är gjord på bl a sardeller). Mycket umami där också, plus andra smaknyanser som jag tycker gör en caesarsallad till en caesarsallad.
Citera
2013-06-02, 14:50
  #7598
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Originalreceptet lär inte ha innehållit bitar av sardeller, utan worcestershiresås (som är gjord på bl a sardeller). Mycket umami där också, plus andra smaknyanser som jag tycker gör en caesarsallad till en caesarsallad.
Det receptet jag använder innehåller både worcestersås och sardeller, samt parmesan, vitlök, äggula, olivolja och några droppar citron. Edit, plus lite senapspulver.
__________________
Senast redigerad av Byline 2013-06-02 kl. 14:53.
Citera
2013-06-03, 18:13
  #7599
Medlem
1.1s avatar
Jag ska tillaga en Bosarp kyckling på 1,8 kg i ugnen, 175 grader. Sen har jag tänkt göra Flygande Jakob av den. Då är frågan hur länge den först ska tillagas i ugnen, för att sen åka in i ugnen igen utan ben, med grädde, chilisås och banan.
Citera
2013-06-03, 18:59
  #7600
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Jag ska tillaga en Bosarp kyckling på 1,8 kg i ugnen, 175 grader. Sen har jag tänkt göra Flygande Jakob av den. Då är frågan hur länge den först ska tillagas i ugnen, för att sen åka in i ugnen igen utan ben, med grädde, chilisås och banan.
För det första skulle jag göra klart hela kycklingen och sedan laga flygande jacob av den. Har du ingen stektermometer? Den är klar vid 82 grader vid benet. Tid kan säkert variera ganska mycket...
Citera
2013-06-03, 19:08
  #7601
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Såg ett lunchmeny idag på jobbet o fastnade för blåmusselskum
Vad är detta ? Hittade inget recept , men är det avkoket som man gör nått med ?
Inte sett innan men ser efter en googling att det är ett ganska vanligt tillbehör.

Dålig googling tydligen , avkoket som man tillsätter grädde i o reducerar.
__________________
Senast redigerad av CarlJan-Grankvist 2013-06-03 kl. 19:10.
Citera
2013-06-03, 19:54
  #7602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJan-Grankvist
Såg ett lunchmeny idag på jobbet o fastnade för blåmusselskum
Vad är detta ? Hittade inget recept , men är det avkoket som man gör nått med ?
Inte sett innan men ser efter en googling att det är ett ganska vanligt tillbehör.

Dålig googling tydligen , avkoket som man tillsätter grädde i o reducerar.

På det ungefära. Du skummar förstås också genom kraftig vispning eller med en sifon. Enligt min mening ett idiotiskt sätt att servera en sås på.
Citera
2013-06-03, 20:15
  #7603
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThematicMapper
På det ungefära. Du skummar förstås också genom kraftig vispning eller med en sifon. Enligt min mening ett idiotiskt sätt att servera en sås på.

ahh tack , ja såg i min snabbhet att det jag hittade på var sås , och inte skum .
Men frågan är smakar det nått då eller är det bara en fancy grej att göra ?
Citera
2013-06-03, 20:33
  #7604
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJan-Grankvist
ahh tack , ja såg i min snabbhet att det jag hittade på var sås , och inte skum .
Men frågan är smakar det nått då eller är det bara en fancy grej att göra ?

Jag tror att det mest handlar om estetik och att det är trendigt, ungefär som att "alla" verkar vilja lägga en klick sås (när den är lite tjockare, som bärnäs) på tallriken och sedan dra ett streck i klicken med en sked eller annat tillhygge, så att den blir u-/v-formad. /me hytter med käppen

Jag kan dock tänka mig att syret som finns i skummet kan fungera som smakförstärkare, plus att såsens yta ökar rätt väsentligt. Även det senare kan nog förstärka smaken.
Citera
2013-06-03, 21:34
  #7605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag tror att det mest handlar om estetik och att det är trendigt, ungefär som att "alla" verkar vilja lägga en klick sås (när den är lite tjockare, som bärnäs) på tallriken och sedan dra ett streck i klicken med en sked eller annat tillhygge, så att den blir u-/v-formad. /me hytter med käppen

Jag kan dock tänka mig att syret som finns i skummet kan fungera som smakförstärkare, plus att såsens yta ökar rätt väsentligt. Även det senare kan nog förstärka smaken.

Det handlar nog om trender och estetik. Den u-formade purén är rejält skrattretande.
Citera
2013-06-06, 17:46
  #7606
Medlem
Mhaels avatar
gör en tonfiskstuving med lite dill som jag tänkte lägga på ljust bröd och sedan skicka in i ugnen, men funderar på om jag behöver blanda in ost i det hela? Borde jag ha ost i stuvningen? Ovanpå på brödet? eller inte alls? Jag baa började blanda lite efter något jag gjorde i hemkunskapen för evigheter sedan men funderar nu på om det var ost med i elelr inte :/
Citera
2013-06-08, 19:08
  #7607
Medlem
teflonpannan69s avatar
AKUT! Wallenbergaren sket sig, hur skall jag göra?

Första gången jag skulle göra wallenbergare... Allt sket sig, färsen blev bara en sunkig sörja efter att jag öst runt med elvispen i 3 minuter. Hur fan skall jag rädda smeten/sörjan och få till det till ätlig mat?

Ja.. Antar att färsen skar sig. Vad fan gör jag nu?
__________________
Senast redigerad av teflonpannan69 2013-06-08 kl. 19:13.
Citera
2013-06-08, 19:13
  #7608
Medlem
Dude30zs avatar
Lägg till lite mjöl/idealmjöl kanske?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback