2012-10-30, 19:22
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är den jag använder när jag kör asiatiskt.

Jag förslog dock rapsolja eftersom JoelOtto frågade efter ett "nyttigt" alternativ. Jordnötsolja är inte lika nyttig som rapsolja eller olivolja för den delen.

~Paul~

Ok!

Nej, det var mest en allmän fundering och hade inget med föregående talare att göra
Citera
2012-10-31, 00:27
Medlem
MauroSpockos avatar
Jag har en massa yogurt (vanlig frukostyogurt, inte matlagnings) med kort datum, finns det något man kan göra av det som är redig mat? Typ ha i en gryta eller så? Kommer inte hinna äta upp den till frukost.
Citera
2012-10-31, 09:05
Medlem
Någon som har ett riktigt jäkla bra recept på senapssill? Behöver framåt julen
Citera
2012-10-31, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Jag har en massa yogurt (vanlig frukostyogurt, inte matlagnings) med kort datum, finns det något man kan göra av det som är redig mat? Typ ha i en gryta eller så? Kommer inte hinna äta upp den till frukost.

Baka bröd på det?
Citera
2012-10-31, 22:43
Medlem
Någon som har erfarenhet utav att steka kött i både olja och smör? En polare berättade detta för mig då han jobbar som kock på ett hotell, testade det själv, men kändes som att det tog för jävla lång tid att steka köttet på båda sidorna.
Citera
2012-11-01, 09:38
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R3LOX
Någon som har erfarenhet utav att steka kött i både olja och smör? En polare berättade detta för mig då han jobbar som kock på ett hotell, testade det själv, men kändes som att det tog för jävla lång tid att steka köttet på båda sidorna.

Har sett många tv-kockar steka kött i både olja och smör (alltså en klick olja och en klick smör i samma panna), har själv gjort det flera gånger men föredrar oftast enbart smör.

Eller menar du att steka först i olja och sen i smör, det har jag i så fall aldrig hört talas om. Köttet skall absolut inte stekas längre tid än vanligt, då blir det ju sönderstekt.
Citera
2012-11-01, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Har sett många tv-kockar steka kött i både olja och smör (alltså en klick olja och en klick smör i samma panna), har själv gjort det flera gånger men föredrar oftast enbart smör.

Eller menar du att steka först i olja och sen i smör, det har jag i så fall aldrig hört talas om. Köttet skall absolut inte stekas längre tid än vanligt, då blir det ju sönderstekt.

Jasså, personligen så brukar jag inte kolla på kock program, men det händer ju. Nej jag menade precis som du beskrev först. En klick smör och lite olja, så låter man det hela smälta samtidigt innan man lägger på köttet. Mjo, jag tror att jag också tänker hålla mig endast till smör!

Vet du varför man använder både och? Godare smak eller så? Och om det verkligen är för all slags kött?
Citera
2012-11-01, 14:57
Medlem
Sereenas avatar
Jag kan inte riktigt med att steka i olja, smaken blir fel, sen så känns det som att köttet alltid fastnar värre när jag kör olja...
Citera
2012-11-01, 15:00
Medlem
Behöver en dessert bestående av en tillagad grynpipig ost samt tillbehör av tillagade bär, någon som har ett bra förslag? Finns ju rätt mycket med västerbottensost men vill ha något lite ovanligare.
Citera
2012-11-02, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R3LOX
Jasså, personligen så brukar jag inte kolla på kock program, men det händer ju. Nej jag menade precis som du beskrev först. En klick smör och lite olja, så låter man det hela smälta samtidigt innan man lägger på köttet. Mjo, jag tror att jag också tänker hålla mig endast till smör!

Vet du varför man använder både och? Godare smak eller så? Och om det verkligen är för all slags kött?

Jag räknade med att någon som är mer kunnig än jag skulle svara på det här, men som jag förstår det iallafall...

Smör smakar gott men klarar inte särskilt höga temperaturer, vilket olja gör. Om du blandar två fetter så förändras egenskaperna hos blandningen, så en blandning av smör och olja klarar högre temperaturer, samtidigt som man får med smörets goda smak.

Garanterar inget av ovanstående, men det är så jag har förstått situationen iallafall
Citera
2012-11-02, 19:51
Medlem
Tips på billigt vin lämpat för matlagning? Vitt och rött eftersökes. Vill inte lägga ner halva sparkassan men vill inte ha det rötnaste som går att hitta.
Citera
2012-11-02, 22:01
Medlem
RogerPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Tips på billigt vin lämpat för matlagning? Vitt och rött eftersökes. Vill inte lägga ner halva sparkassan men vill inte ha det rötnaste som går att hitta.

Brukar köra med detta när jag har vitt vin i maten

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=vina+maipo&sortfield=Default&sortdire ction=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All &groupfiltersheader=Default&artikelId=37146&varuNr =6671&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dvina%2bmaipo%26sortfield% 3dDefault%26sortdirection%3dAs cending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3 dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dse archquery%252c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in