Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-10, 17:11
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nej, innerfilén sitter innanför bröstet. Den här sitter på ryggen liksom.
Aha då vet jag vad du menar. Mörkt och mört kött. Har tyvärr ingen aning om vad dessa detaljer heter på svenska och jag har trots idogt googlande inte hittat något riktigt vettigt svar. Det vettigaste svaret var "Kycklingostron", men huruvida detta är den tekniskt korrekta benämningen är jag inte kvinna nog till att kunna svara på tyvärr. Kommer dock att börja använda den benämningen i fortsättningen.
Citera
2019-04-10, 21:39
Medlem
JustZlatans avatar
Det där nötköttet som kostar 250-400kr på ICA och som ligger i vakuumförpackningar, hur vet man om det är naturbetade kossor eller om de får bönor och skit? Samma fråga gäller ”Smak av Gotland”.
Citera
2019-04-11, 01:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det där nötköttet som kostar 250-400kr på ICA och som ligger i vakuumförpackningar, hur vet man om det är naturbetade kossor eller om de får bönor och skit? Samma fråga gäller ”Smak av Gotland”.
Om det är naturbeteskött så lär detta stå på förpackningen.
Citera
2019-04-11, 02:11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om det är naturbeteskött så lär detta stå på förpackningen.

Det brukar ju aldrig stå på förpackningar i Sverige. Osäker på om det gör det på naturbeteskött.
Citera
2019-04-11, 02:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det brukar ju aldrig stå på förpackningar i Sverige. Osäker på om det gör det på naturbeteskött.
Dom som producerar rent naturbeteskött brukar nog skriva det på förpackningen då detta garanterat ökar försäljningen och gör att dom kan ta ut ett högre pris så står det inte på förpackningen att det är naturbeteskött så är det nog så att djuren fått annat foder också.
Citera
2019-04-11, 20:41
Medlem
von-Utfalls avatar
Jag tänkte göra en slags fusion mellan brownie och tårta till en kväll med mina polare. 2 av dom är överkänsliga mot kakao men kan äta mjölkchoklad så går det att ersätta 2-3 dl kakao med chokladkakor istället till en browniebotten?

Hur många gram bör det vara och är det lättare/svårare än att ha kakao? Blir det annorlunda konsistens?
Citera
2019-04-11, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von-Utfall
Jag tänkte göra en slags fusion mellan brownie och tårta till en kväll med mina polare. 2 av dom är överkänsliga mot kakao men kan äta mjölkchoklad så går det att ersätta 2-3 dl kakao med chokladkakor istället till en browniebotten?

Hur många gram bör det vara och är det lättare/svårare än att ha kakao? Blir det annorlunda konsistens?

Det funkar hyfsat, men det kommer inte bli brownie, mer som kladdkaka.

Testa
100 g mjölkchoklad
100 g smör
2 ägg
1,5 dl råsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 krm salt

(Smält ihop smör och choklad, vispa upp ägg och socker - vänd ner och baka i 175-180 grader typ 15 min.)

Blir en kladdig botten, men fullt fungerande att köra som tårtbotten.
Citera
2019-04-11, 22:29
Medlem
von-Utfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det funkar hyfsat, men det kommer inte bli brownie, mer som kladdkaka.

Testa
100 g mjölkchoklad
100 g smör
2 ägg
1,5 dl råsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 krm salt

(Smält ihop smör och choklad, vispa upp ägg och socker - vänd ner och baka i 175-180 grader typ 15 min.)

Blir en kladdig botten, men fullt fungerande att köra som tårtbotten.

Ska man smörja plåten eller behöver jag rentav bakplåtspapper? Och hur många portioner blir det uppskattningsvis?
Citera
2019-04-11, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von-Utfall
Ska man smörja plåten eller behöver jag rentav bakplåtspapper? Och hur många portioner blir det uppskattningsvis?

Bakplåtspapper behöver du i botten.
Räcker till en 10 bitars, men du kan såklart dubbla receptet.
Tänk på att tillagningstiden blir längre och att du får sänka temperaturen något om du kör tjockare botten.
Citera
2019-04-13, 18:24
Medlem
Isnatts avatar
Vilken kock är det som 'gäller' nu, som är drivande och influerar andra kockar? Jag har ingen koll. Dom senaste åren känns det som det varit Heston, Ferran Adrià, René Redzepi osv som man känt till i norden. Ännu tidigare har det varit andra kockar.
Men vem gäller nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Aha då vet jag vad du menar. Mörkt och mört kött. Har tyvärr ingen aning om vad dessa detaljer heter på svenska och jag har trots idogt googlande inte hittat något riktigt vettigt svar. Det vettigaste svaret var "Kycklingostron", men huruvida detta är den tekniskt korrekta benämningen är jag inte kvinna nog till att kunna svara på tyvärr. Kommer dock att börja använda den benämningen i fortsättningen.
Kycklingostron får det heta från och med nu
Citera
2019-04-14, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Vilken kock är det som 'gäller' nu, som är drivande och influerar andra kockar? Jag har ingen koll. Dom senaste åren känns det som det varit Heston, Ferran Adrià, René Redzepi osv som man känt till i norden. Ännu tidigare har det varit andra kockar.
Men vem gäller nu?

Francis Mallman
Dominique Crenn
Grant Acahtz
Daniel Humm
Och David Chang såklart.

Några ”heta” namn.
Amerikanska kockar är mer influerande än europeiska nu känns det som.
Jänkarna har influerats av det moderna europeiska köket på ett jäkligt intressant vis.
Citera
2019-04-19, 18:42
Medlem
Gardiennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Finns mängder av olika äggformar som man kan köpa och använda. De brukar vara i rostfritt stål alternativt silikon. Vissa låter dig steka flera ägg samtidigt, som exempelvis -> https://www.24.se/hem-fritid/koksprodukter/koksredskap/platt-agg-form-silikon medan många bara låter dig steka ett ägg i taget. Om du nu inte köper flera formar och stoppar dem i stekpannan, så klart.

Är det sådana formar som du har hört att äggen lätt rinner ut under formen? Gäller det oavsett typ av material?

Citat:
Ursprungligen postat av cdec
https://www.kitchenlab.se/produkt/agg-blinipanna-20x20-cm-trahandtag-skeppshult

https://www.kitchenlab.se/produkt/aggring-9-cm-judge

Äggpannan med 4 fack borde passa perfekt. Det finns gott om plats för att komma till och vända äggen snyggt.

Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Liten stekpanna?

https://varuhus1.se/stekpanna-12cm-1

Jag köpte min på loppis. Annars funkar en kakform typ pepparkaka ganska bra, det rinner inte under om man har lite drag i pannan. Jag har också sett silikonformar för ägg och plättar som man lägger i en vanlig stekpanna på ICA.

Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Har ett gäng av dessa:

https://www.kitchenlab.se/produkt/blinipanna-12cm-mineral-b-de-buyer/?gclid=EAIaIQobChMImbuhvJrC4QIVUuaaCh1TmAznEAQYBSA BEgLn-vD_BwE

Ingen stor investering direkt

Jag har missat att svar kommit i tråden.
Jag vet inte vilka formar det är som det rinner ut inder. Jag antar att det metallformar då silicon kanske tätar till bättre. Jag är dock inte säker. Av förslagen ovan ser plättpannan med 4 fack mest ut i min smak. Eventuellt kunde jag testa några formar också då de inte är så dyra. Plättpannan är ju svindyr. Jag har också funderat på småpannor men det blir också att kosta och så blir spisen full med småpannor. Jag är ingen prylnisse heller så då faller det bort.
Det som talar emot formarna är att jag har en teflonpanna och metallformar river ytan. Silicon tror jag tar skada av höga temperaturer. De tål typ 230° och är man lite oaksam så kan temperaturen överskrida det. Jag är annars på väg att köpa en ny stekpanna. Teflonpnnan jag har börjar ha gjort sitt. Kanske det blir en gjutjärnspanna denna gång och då skulle det kunna kombineras med stålformar. Jag tackar för svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in