Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-23, 10:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Minns att saken har diskuterats här tidigare. Jo här är tråden: (FB) Inlagd vitlök

Kokning diskuteras som alternativ.
Ja, den tråden kommer man ihåg .

Jag har på senare tid börjat lägga in vitlök på Thai-vis (Kratiam Dong). Denna process kräver dock en del uppmärksamhet och mer arbete eftersom den går ut på att jäsa vitlöken i ca 1 månad och kontinuerligt öppna och tillsluta burken så att den inte sprängs.

Om intresse finnes så kan jag bistå med recept.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2014-03-23 kl. 10:54.
Citera
2014-03-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Minns att saken har diskuterats här tidigare. Jo här är tråden: (FB) Inlagd vitlök

Kokning diskuteras som alternativ.

Tack så hemskt mycket
Citera
2014-03-23, 11:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Jag har på senare tid börjat lägga in vitlök på Thai-vis (Kratiam Dong). Denna process kräver dock en del uppmärksamhet och mer arbete eftersom den går ut på att jäsa vitlöken i ca 1 månad och kontinuerligt öppna och tillsluta burken så att den inte sprängs.

~Paul~
Måste locket vara stängt?
Kan man inte göra som när jag gör förkulturer till öl/vin-bryggning.
Där man bara skruvar upp locket så mycket att övertrycket pyser ut vid behov(kör 0,5L PET-flaska för förkultivera).
Och att flasksprängning undviks.

Kommer ihåg för en jävla massa år sedan, så skicka jag i massa goda kryddor och rensad vitlök.
Och trodde detta skulle bli inlagda vitlöksklyftor
Det blev en stark överraskning när jag tugga på den vitlöken
Citera
2014-03-23, 13:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

~Paul~

Går det inte bara att sätta ett jäsrör på?
Citera
2014-03-23, 15:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Går det inte bara att sätta ett jäsrör på?
Det skulle kunna funka ifall man placerar om den färdiga produkten men inte om den skall förvaras i samma burk som den jäser i.

~Paul~
Citera
2014-03-23, 15:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Måste locket vara stängt?
Kan man inte göra som när jag gör förkulturer till öl/vin-bryggning.
Där man bara skruvar upp locket så mycket att övertrycket pyser ut vid behov(kör 0,5L PET-flaska för förkultivera).
Och att flasksprängning undviks.

Kommer ihåg för en jävla massa år sedan, så skicka jag i massa goda kryddor och rensad vitlök.
Och trodde detta skulle bli inlagda vitlöksklyftor
Det blev en stark överraskning när jag tugga på den vitlöken
Burken bör förvaras tillsluten och bara i undantagsfall öppnas för att undvika explosion. I alla fall så påstås det att det är på det viset man får fram den bästa produkten.

~Paul~
Citera
2014-03-23, 16:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Burken bör förvaras tillsluten och bara i undantagsfall öppnas för att undvika explosion. I alla fall så påstås det att det är på det viset man får fram den bästa produkten.

~Paul~
När man gör så, så är den i praktiken försluten.
Så ha några funderingar på att den inte är försluten, behöver man inte ha.
Sen har man ju ett övertryck i burken, så eventuella dåligheter utifrån behöver man inte oroa sig över.
Citera
2014-03-23, 16:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
När man gör så, så är den i praktiken försluten.
Så ha några funderingar på att den inte är försluten, behöver man inte ha.
Sen har man ju ett övertryck i burken, så eventuella dåligheter utifrån behöver man inte oroa sig över.
Nej, det är ju sant. Borde kunna funka. Konstigt nog så hittar man inte den varianten någonstans.

~Paul~
Citera
2014-03-23, 16:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nej, det är ju sant. Borde kunna funka. Konstigt nog så hittar man inte den varianten någonstans.

~Paul~
Det är väl inte så vanligt kanske.
Mer vanligt med förkulturer och när man jäser fuldricka på flaska.
Och såg ett utmärkt tillfälle att presentera det i matlagning, där det finns risk för sprängningar.
Har aldrig lagat mat som har dessa egenskaper som jäsning, så har aldrig tänkt p ådet inann du nämnde denna vitlöksvariant.
Där jäsprocess finns.
Citera
2014-03-24, 00:32
Medlem
creletins avatar
Jag har ett recept med sjötunga (ugnsbakad) som jag vill prova men den fisken är väldigt dyr! Eftersom jag ska göra mat till många undrar jag om det finns någon billigare fisk som skulle vara acceptabel att byta till?
Citera
2014-03-24, 00:50
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creletin
Jag har ett recept med sjötunga (ugnsbakad) som jag vill prova men den fisken är väldigt dyr! Eftersom jag ska göra mat till många undrar jag om det finns någon billigare fisk som skulle vara acceptabel att byta till?

Tror att bergtunga skulle kunna passa, dock är den precis som rödtungan är lite lösare i köttet än vad sjötunga är.
Senast redigerad av Rob.Mooney 2014-03-24 kl. 00:53.
Citera
2014-03-24, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creletin

Sjötunga hör till mina absoluta favoritfiskar och ersätter du den med något billigare så blir det inte alls lika gott . Men det var ju inte vad du frågade om. Jag hr lite dålig koll på säsonger. Hur är det med rödspätta den här tiden på året, är det skapligt pris. Jag antar att receptet inbegriper att du ska rulla ihop fisken och et går ju bra med rödspätta också. Den smakar lite fiskigare än sjötungan men det är ju ändå en fin fisk, speciellt om du hittar färsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in