Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-24, 23:50
  #7573
Medlem
tunnsomlufts avatar
hej, jag tänkte baka en sak som jag funnit på bild. det här: http://oi39.tinypic.com/2wf3fk4.jpg
vad är det?
Citera
2013-05-24, 23:55
  #7574
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnsomluft
hej, jag tänkte baka en sak som jag funnit på bild. det här: http://oi39.tinypic.com/2wf3fk4.jpg
vad är det?
Kakan heter "churros" med tillägget "con chocolate" när den är chokladdoppade på det där sättet.
Citera
2013-05-24, 23:56
  #7575
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Under mina dryga 30 år som sjuksköterska så har jag aldrig stött på eller hört talas om ett fall av botulism orsakad av mat. Däremot en bonde som insjuknade efter att ha skurit sig på ett plogblad. Han tillfrisknade dock.
De som insjuknade i botulism, skedde längre tillbaka.
Enda jag känner att jag inte tar långt bortom bäst före datum är fisk konserver.

Men skurit sig på plogblad, så låter ju mer som stelkramp än botulism.
Men får man in i det i systemet, så är ju det en super "bra" anaerob miljö där.
Citera
2013-05-24, 23:59
  #7576
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnsomluft
hej, jag tänkte baka en sak som jag funnit på bild. det här: http://oi39.tinypic.com/2wf3fk4.jpg
vad är det?

Det där ser ut som churros. Länken är bara första googleträffen, så sök gärna själv efter ev bättre recept.

Ändring: beaten like a red-headed step-child.
__________________
Senast redigerad av DingusMcDuck 2013-05-25 kl. 00:05.
Citera
2013-05-25, 00:00
  #7577
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men skurit sig på plogblad, så låter ju mer som stelkramp än botulism.
Men får man in i det i systemet, så är ju det en super "bra" anaerob miljö där.
Nej det var botulism han drabbades av. Stelkramp är svenska bönder vaccinerade emot profylaktiskt.
Citera
2013-05-25, 00:24
  #7578
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nej det var botulism han drabbades av. Stelkramp är svenska bönder vaccinerade emot profylaktiskt.
Får kolla upp i hur detta funkar.
Är väldigt intressant att lära sig, andra källor än mat.
Har du någon bra länk som man kan läsa sig upp på?(som inte har med mat som källa).
Citera
2013-05-25, 12:58
  #7579
Medlem
Katla.s avatar
Tänkte försöka mig på rödbetssoppa.
Den stora frågeställningen är - skala dem innan kokning eller efter?
Hade tänkt koka och sen hälla av en del av vattnet och mixa återstoden med lite grädde och buljong, men är inte säker på om skalning bör ske efteråt - och då blir det ju genast krångligt.
Någon som vet? Eller har en åsikt?
Citera
2013-05-25, 13:15
  #7580
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katla.
Tänkte försöka mig på rödbetssoppa.
Den stora frågeställningen är - skala dem innan kokning eller efter?
Hade tänkt koka och sen hälla av en del av vattnet och mixa återstoden med lite grädde och buljong, men är inte säker på om skalning bör ske efteråt - och då blir det ju genast krångligt.
Någon som vet? Eller har en åsikt?

Jag skulle inte koka dem hela först, oavsett skalning/icke-skalning. Skär dem i bitar (stavar, tärningar, whatever) med eller utan skal, och lägg dem i soppan när det är dags. Själv skulle jag skala dem, men det är väl en smaksak.
Citera
2013-05-25, 17:04
  #7581
Medlem
Vad gäller just botulism och salami som diskuterades så kan botulinum finnas i kött och chark egentligen, men numera så är de flesta charkvaror tillräckligt fullproppade av natriumnitrat för att det inte ska vara aktuellt. På det sättet kan E-medel vara bra.

Däremot kan man ju ändå råka ut för vanlig hederlig magsjuka av att äta sunkig salami
Fallet med plogbladet är s.k. sårbotulism.
Citera
2013-05-26, 13:41
  #7582
Medlem
freddanabcs avatar
Lövbiff, micro

Hej en snabbis innan det blir matlagning till veckans bravader!

Lövbiff -> steka färdigt -> matlådor -> micro 1-3 dagar efter, blir det segt och skit av alltihop?
Erfarenheter, någon?
__________________
Senast redigerad av freddanabc 2013-05-26 kl. 13:49.
Citera
2013-05-26, 14:01
  #7583
Medlem
krss avatar
Går säkert att äta, men jag skulle inte göra mer än bryna dom hastigt och väldigt varmt i stekpannan vid första tillagningen.
Citera
2013-05-26, 14:07
  #7584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krs
Går säkert att äta, men jag skulle inte göra mer än bryna dom hastigt och väldigt varmt i stekpannan vid första tillagningen.
Ja, det är precis så man steker lövbiff! Max 1 minut på varje sida i hög värme.
Brukar inte vara några problem sen vid uppvärmning. Det är ju inte så att tillagningen fortsätter när man micrar. Man tar ju ut maten när den blivit varm. Låter du den däremot stå för länge i micron på högsta effekt kan biffen bli torr och seg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback