40 626 besökare online
857 124 medlemmar • 45 826 704 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Mat, dryck & tobak > Matlagning och metoder
Svara på ämne
Ämnesverktyg
constant
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangg
Glömde att sätta in min turkiska yoghurt i kylskåpet igår, går det att använda den idag då? Var för 12 timmar sen och ska steka/koka upp yoghurten isf..
Smakar den okej så är den okej.

naset
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Gjorde kall ops. Tycker det inte blev så mycket smak. Gjorde på 2 kg högrev. Hade också i 5 lökar, 5 morötter, 20 kryddpepparkorn, 5 lagerblad och 1 buljongtärning. Skulle jag haft mer kryddor? Kanske hade jag lite för mycket vatten? Ska det precis täcka köttet eller?

En annan sak. Är det viktigt att kyla ner det snabbt, och hur ska man då göra det. Är förmodligen inte så bra att sätta in 4 liter varm kall ops i kylskåpet. Jag satte det ute. Får hoppas att inte något djur är där och klöser.
Jag skulle dragit ner på lagerbladen, 2 st räcker.
Sen minst 1 oxbuljong per halvliter vätska, så ca 5 buljongtärningar.
Sen även bryna köttet och löken och ta vara på stekskyn, låta det koka minst 2 timmar, lite mrs cheng soja. Och runda av me en smörklick. Vätska brukar jag ha ca 2 cm över köttet. Så får det koka ihop.

Jag sätter all mat ute nu under vintern, eller ja inte potatis för den blir inte god.

DrKimble
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Varför ta bort kryddor som ska ge smaken och ha i en massa buljong istället? Tycker snarare låter att vara för lite kryddor i.

Har aldrig haft buljongtärningar i kalops eller grytor...

Buljong använder man om man ska svänga ihop en sås eller liknande och inte kan använda vätskan från köttet.

Lök är sött. Morötter är sött. Maten blir söt. Tokmycket kryddpeppar gör att allt smakar... för mycket kryddpeppar. Använder själv nästan alltid buljong men oftast inte mer än en halv tärning. Drar i gengäld ner allt som har umami. Det verkar som om det hade runnit ner rätt mycket vatten i grytan och då blir ju smaken inte så kraftig heller. Buljong är lättaste sättet att få i umami. Kalops är väl peppar, lagerblad umami och jag tycker nog att receptet behövdes balanseras.

Jake88
Medlem
Jake88s avatar
jag öppna en burk med eldorados kokosnötsmjölk och den var mer som någon sorts pasta ... Ska den vara så eller är det något fel på den ?
Om man ska tro på vad som sägs här inne har det framkommit att paketet bl.a innehöl lite tidningar daterade långt senare än 100 år tillbaka i tiden, lite dokument och brev, tygbitar, en dildo, en kofta, samt ett Nintendo64.

Byline
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
jag öppna en burk med eldorados kokosnötsmjölk och den var mer som någon sorts pasta ... Ska den vara så eller är det något fel på den ?
Den kan vara allt från genomskinligt vattentunn, till mjölkigt vit "smör"konsistens.

constant
Medlem
constants avatar
Citat:
Kokosnötsmjölk är inte vätskan i nöten: http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=28794

Sereena
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Inget fel alls på den, det är normalt att det händer.

"Pastan" är kokosfettet, fettet/grädden brukar separera sig från vattnet så du får 2 lager 1 lager med pasta och ett lager blask/vatten under, har man tur så får man bara pasta.
Bara att blanda ihop igen och använda, eller så kan man ta enbart pastan i tex grytor och få extra mycke smak men mindre vätska.

[["De" = They]]-[["Dom" förfan om du inte kan skillnaden!]]-[["Dem" = Them]]

Sereena
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Den kan vara allt från genomskinligt vattentunn, till mjölkigt vit "smör"konsistens.

Om den är genomskinlig så är det kokosvatten inte kokosmjölk.

Kokosvatten är vätskan som blaskar runt löst innuti den ihåliga nöten (främst ur gröna/färska nötter) som man kan höra skvalpa om man skakar på en nöt.

Kokosmjölk är fett och vätska som pressas ur det vita fruktköttet. Den är vit och brukar vara som grädde eller tom tjockare, dock så brukar den separera i burken så att du får blaskig vit "mjölk" i botten och ganska hårt "smör" på toppen.

Senast redigerad av Sereena 2013-02-19 kl. 19:03.

Jake88
Medlem
Jake88s avatar
Ok tack för alla svar. Har nu ätit upp det och den smaka ok.
Om man ska tro på vad som sägs här inne har det framkommit att paketet bl.a innehöl lite tidningar daterade långt senare än 100 år tillbaka i tiden, lite dokument och brev, tygbitar, en dildo, en kofta, samt ett Nintendo64.

donaukind
Medlem
donaukinds avatar
Om jag ska fritera något med sån där "smet", kommer jag behöva byta oljan efteråt?

Tacksam för svar

Man ligger och krampar sig i soffan och på golvet står en hink. För det är Kinch, Lasse Kinch!!!

constant
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Om jag ska fritera något med sån där "smet", kommer jag behöva byta oljan efteråt?

Tacksam för svar
Jag skulle bara silat den, men du kommer få svar om allt från att byta den till att göra som jag, och med påpekande om att det beror på vad du friterar.

Sereena
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind

Tacksam för svar

Det brukar räcka med att sila den genom ett kaffefilter så kan man använda den iaf ett par ggr

Svara på ämne
Topp Dela »