Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-20, 21:51
Medlem
Hej!

Kokar nu 3hg champinjoner/skogschampinjorer i vatten som ska få reduceras ner till något som liknar en buljong. Tänkt använda detta till att göra en sås med skogschampinjoner, scharlotten, grädde, salt, peppar och eventuellt lite soja. Skiten ska ätas med potatisgnocchi och garneras med lite bladspersilja och rikligt med parmesan.

Dricks gör ett kraftigt rödvin.

Känns som att något saknas men kommer tyvärr inte på vad (hinner och handla snabbt medan "buljongen" blir klar.

Snabba tips emottages tacksamt!
Citera
2013-04-20, 22:25
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Här någonstans (i denna eller i annan tråd) har jag läst ett recept på räkor i smörsås med curry.
Nu är det så att jag har ett halvkilo skalade räkor men inte så mycket mer, macka har jag redan ätit.
Har inga grönsaker, mejeriprodukter eller så, men drar mig till minnes att någon tipsade om en riklig mängd smält smör med curry i, därtill räkor och serveras på ris. Var det så, blir det gott?

Det var nog jag, vet inte om andra gillar det men jag pillar räkorna, smälter smöret till ca 120 grC (smöret tystnar)och öser in massor med curry. Häller upp jasminris och gör en grotta. Ner med räkorna i smör/curry blandningen så dom blir varma (inte för länge då blir dom sega) vevar runt och häller sen allt in i grottan.

Jag gillar det, men har fått lite "youck" kommentarer på receptet åxå.

Jag är lite småknäpp, så testa med en liten sats först.
Citera
2013-04-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det var nog jag, vet inte om andra gillar det men jag pillar räkorna, smälter smöret till ca 120 grC (smöret tystnar)och öser in massor med curry. Häller upp jasminris och gör en grotta. Ner med räkorna i smör/curry blandningen så dom blir varma (inte för länge då blir dom sega) vevar runt och häller sen allt in i grottan.

Det receptet var det! Gör det snart, utlåtande i morgon. Tack. (Har förresten basmatiris men hoppas det blir gott ändå).
Citera
2013-04-21, 18:45
Medlem
Bylines avatar
För första gången i mitt liv, eller så långt jag kan minnas åtminstone, så skar sig min bea. Grrr...
Undrar om det har att göra med att det var så länge sedan jag sist gjorde bea. Sedan sonen och barnbarnen flyttade och jag inte längre lagar mat åt dem flera gånger i veckan, så har jag tydligen lagt av mig.

Har köpt två bitar hängmörad ryggbiff från Hälsingestintan, och tänkte bjuda mig själv på nått riktigt mumsigt ikväll till min nya box med Sanctuary säsong 3.

Suck, det är väl bara att börja om från början antar jag.
Citera
2013-04-21, 18:59
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
För första gången i mitt liv, eller så långt jag kan minnas åtminstone, så skar sig min bea. Grrr...
Undrar om det har att göra med att det var så länge sedan jag sist gjorde bea. Sedan sonen och barnbarnen flyttade och jag inte längre lagar mat åt dem flera gånger i veckan, så har jag tydligen lagt av mig.

Har köpt två bitar hängmörad ryggbiff från Hälsingestintan, och tänkte bjuda mig själv på nått riktigt mumsigt ikväll till min nya box med Sanctuary säsong 3.

Suck, det är väl bara att börja om från början antar jag.

Eller testa att slänga i en extra äggula och vispa som en idiot.
Citera
2013-04-21, 19:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Någon som lyckats få en skuren bea riktigt bra efter någon av lösningarna som finns?
Citera
2013-04-21, 19:07
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jag funderade på det, men jag hade bara tre ägg kvar och ville inte sabba ett om det inte lyckades.
Gjorde en ny sats, och den blev bra tack och lov.
Citera
2013-04-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Någon som lyckats få en skuren bea riktigt bra efter någon av lösningarna som finns?

Nope. Jag gör alltid om. Skär sig aldirg dock om man kör i rostfritt som diskats i maskin. Man ska passa sig för plastbunkar, de är svåra att få riktigt rena
Citera
2013-04-21, 23:07
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Nope. Jag gör alltid om. Skär sig aldirg dock om man kör i rostfritt som diskats i maskin. Man ska passa sig för plastbunkar, de är svåra att få riktigt rena

Jag måste vara väldigt skicklig då, för jag har minsann lyckats få bearnaise att skära sig i ett rostfritt kärl. Det var egentligen inte särskilt svårt, det enda som krävdes var för hög värme.
Citera
2013-04-22, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Det var jättegott! Jag pressade i en klyfta vitlök som fick fräsa några sekunder i smöret med curryn.
Citera
2013-04-22, 21:12
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Det var jättegott! Jag pressade i en klyfta vitlök som fick fräsa några sekunder i smöret med curryn.

Så glad jag blir, jag är inte helknäpp med smaker i alla fall.

Vitlök får jag prova nästa gång. Jag gillar den lilla klyftan som kan lyfta en rätt ordentligt om hanterad rätt.
Citera
2013-04-23, 16:25
Medlem
Shafts avatar
Vad kostar egentligen fläskfärs resp. nötfärs per kilogram? Det slog mig precis att jag aldrig riktigt stannat upp och funderat över hur mycket jag betalar varje gång. Jag vet att det finns veckans erbjudande och liknande men rent generellt, vad är priset? Eller rättare sagt, vad betalar Ni för er färs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in