Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-20, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .diyu
Kan man ha matlagningsyoghurt i ugnen?

Hittat ett indiskt recept där man ska marinera kyckling med matl.yoghurt och sen steka filéerna men det går bra att köra i ugn också va?

200 grader i 1 timma typ.

Då blir det snarast kokt. Jag skulle höja temperaturen rejält och ta betydligt kortare tid.
Citera
2019-01-20, 15:23
Medlem
.diyus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Då blir det snarast kokt. Jag skulle höja temperaturen rejält och ta betydligt kortare tid.
Förstår det som att man avlägsnar yoghurten efter att man marinerat och låter mer eller mindre ett täckande lager bara ligga kvar runt delarna sen blir det stekning/ugn.

Receptet är nämligen för bröstfiléer men har en hel kyckling jag tänkte tillaga. Tänkte dela på mitten, in i kylen under natten och följande dag med marineringen, sen kommer jag hem och lägger in de två delarna i ugnen en timma.

Kanske bara borde köra med creme fraiche istället, det brukar man ju ha i ugnsform med kyckling och lite annat. Då kan man slänga in hela marinaden men vill inte ha för mycket mättat fett i maten.
Citera
2019-01-20, 15:31
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Förstår det som att man avlägsnar yoghurten efter att man marinerat och låter mer eller mindre ett täckande lager bara ligga kvar runt delarna sen blir det stekning/ugn.

Receptet är nämligen för bröstfiléer men har en hel kyckling jag tänkte tillaga. Tänkte dela på mitten, in i kylen under natten och följande dag med marineringen, sen kommer jag hem och lägger in de två delarna i ugnen en timma.

Kanske bara borde köra med creme fraiche istället, det brukar man ju ha i ugnsform med kyckling och lite annat. Då kan man slänga in hela marinaden men vill inte ha för mycket mättat fett i maten.

Blir bättre i ugn enligt mig. Kör på yoghurt i marinad. Torka av och in i ugnen.
Citera
2019-01-20, 15:51
Bannlyst
Citat:

Du tänker helt rätt.
Ugnen blir bäst, men byt inte ut yoghurt mot CF.
Citera
2019-01-20, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar

Då blir det snarare bränd yta och rå kyckling.
Citera
2019-01-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Då blir det snarare bränd yta och rå kyckling.

Ah, my bad. Trodde det gällde filéer.
Citera
2019-01-21, 19:52
Medlem
Fläskfilé från Danish Crown och John's Selection har inget näringsvärde angivet. Kan jag anta det är samma som Scans oputsade fläskfilé?

Proteinmängden bör väl vara samma. Kan fetthalten skifta mycket mellan olika märken?

NÄRINGSVÄRDE PER 100G
Energi 450 kJ / 110 kcal
Fett 2,6 g
Varav mättat fett 0,7 g
Kolhydrater 0 g
Varav sockerarter 0 g
Protein 21 g
Salt 0,2 g
Citera
2019-01-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Fläskfilé från Danish Crown och John's Selection har inget näringsvärde angivet. Kan jag anta det är samma som Scans oputsade fläskfilé?

Proteinmängden bör väl vara samma. Kan fetthalten skifta mycket mellan olika märken?

NÄRINGSVÄRDE PER 100G
Energi 450 kJ / 110 kcal
Fett 2,6 g
Varav mättat fett 0,7 g
Kolhydrater 0 g
Varav sockerarter 0 g
Protein 21 g
Salt 0,2 g

Är det någon större skillnad så handlar det mest om tillsatser. Det viktiga är att kolla att köttet inte är marinerat. I så fall kan det innehålla en del kolhydrater. Fetthalten kan nog skifta en aning dels i innehållsdeklarationen men också jämfört med verkligheten. Om du nu är ute efter att minimera fetthalten så är det nog bra att skära bort det lilla som är synligt.
Citera
2019-01-22, 16:35
Medlem
pantywankers avatar
Steka Strömming.
Hur fan gör dom på restaurangerna för att slippa alla småben?
Gör jag detta hemma blir det som att äta en nåldyna i jämförelse.
Vad är hemligheten?
Citera
2019-01-22, 16:39
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Steka Strömming.
Hur fan gör dom på restaurangerna för att slippa alla småben?
Gör jag detta hemma blir det som att äta en nåldyna i jämförelse.
Vad är hemligheten?
Jag fryser den grovrensade och fenklippta strömmingen för att sedan låta den tina. Sedan så går det lätt att dra bort ryggraden med de tillhörande benen. Även skinnet blir lätt att dra av om man så önskar.
Citera
2019-01-22, 16:40
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Jag fryser den grovrensade och fenklippta strömmingen för att sedan låta den tina. Sedan så går det lätt att dra bort ryggraden med de tillhörande benen. Även skinnet blir lätt att dra av om man så önskar.
Tackar. Skall testas nästa gång.
Citera
2019-01-22, 22:20
Medlem
Dr_Dollars avatar
Nån här som testat mac & cheese?

När man ser dessa amerikaner sitta och frossa ser det onekligen jävligt smarrigt ut
Men...smält ost och makaroner?

Är det verkligen så jävla gott, eller är det bara överskattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in