Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-20, 18:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Om man tycker att en färdigkokt julskinka är för salt, hur gör man då? Kan man koka den i rent vatten igen?
Inte 100% säker, men jag skulle bara blötlägga den - kanske med potatis som verkar käka salt.

Är den färdiglagad så blir en ytterligare upphettning/kokning nog inte så bra.
Citera
2016-12-20, 21:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Inte 100% säker, men jag skulle bara blötlägga den - kanske med potatis som verkar käka salt.

En sak till man kan göra, och det är att äta mer till annat, så man får en uppblandning.
Men såklart man kanske gillar skinkan ensam, då är ju det tråkigt att lägga den på tex vörtbrödet.
Citera
2016-12-20, 21:43
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du gör en botten, vaniljkräm(med vaniljstång), och sen köper man en färdig tårtmarsipan.
Med såpass många så får du nog göra två tårtor.
Sen är det bara dela botten så du får tre delar, och sen är det bara montera ihop botten med vaniljkräm, grädde, hallonsylt och marsipan.
Men visst det är lite arbete mot att köa färdigt eller enkla saker som kärleksmums.

Nu är två tårtor nästan klara. Tyvärr så sjönk båda bottnarna ihop i mitten när de gräddades så ur första fick jag bara till en skiva, ur den andra fick jag till två. Köpte en färdig botten för att komplettera då jag inte riktigt har tid och ingredienser att grädda en tredje. Frågan är ju, det står på marsipanen att man ska lägga på den samma dag som tårtan ska serveras annars kan den bli blöt i kylen. Kan jag ända lägga på den och göra klart ikväll (utan florsocker givetvis)? De ska ätas om bra precis 12h och vore riktigt skönt att inte behöva trixa med det imorgon.
Citera
2016-12-20, 22:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Nu är två tårtor nästan klara. Tyvärr så sjönk båda bottnarna ihop i mitten när de gräddades så ur första fick jag bara till en skiva, ur den andra fick jag till två. Köpte en färdig botten för att komplettera då jag inte riktigt har tid och ingredienser att grädda en tredje. Frågan är ju, det står på marsipanen att man ska lägga på den samma dag som tårtan ska serveras annars kan den bli blöt i kylen. Kan jag ända lägga på den och göra klart ikväll (utan florsocker givetvis)? De ska ätas om bra precis 12h och vore riktigt skönt att inte behöva trixa med det imorgon.
Det funkar att lägga på det idag.
Men visst blir marsipanen lite blöt, men jag tycker det blir bra ändå.

Det som hände med botten, låter lite som att det inte riktigt blev färdiggräddat.
Testa du med sticka i mitten innan du tog ut den?
Citera
2016-12-20, 23:33
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Det funkar att lägga på det idag.
Men visst blir marsipanen lite blöt, men jag tycker det blir bra ändå.

Det som hände med botten, låter lite som att det inte riktigt blev färdiggräddat.
Testa du med sticka i mitten innan du tog ut den?

Då är tårtorna färdiga! Tänkte pudra på sockret innan jag sticker vid 5.30, sen vid 9 efter vi har ätit blir det förhoppningsvis gofika.

Jo jag tror allt att de blev färdiggräddade, de svällde upp fint först men efter ungefär 20 minuter säckade mitten ihop. De blev inte bränd men började hårdna i kanten mot formen och den visade inga tendenser till att vara kladdig i mitten. Andra satsen hade jag något högre temperatur, lite mer bakpulver och så elvispade jag äggen och sockret och tyckte den smeten blev något fluffigare men precis samma resultat.
Citera
2016-12-21, 13:17
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Den är köpt färdigkokt. Kom på att det är en person som ska äta som inte tål för mycket salt. Får kanske hitta på något annat åt den personen.
Citera
2016-12-21, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Den är köpt färdigkokt. Kom på att det är en person som ska äta som inte tål för mycket salt. Får kanske hitta på något annat åt den personen.

Julskinka är ju alltid rimmad...
Citera
2016-12-21, 17:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Då är tårtorna färdiga! Tänkte pudra på sockret innan jag sticker vid 5.30, sen vid 9 efter vi har ätit blir det förhoppningsvis gofika.

Jo jag tror allt att de blev färdiggräddade, de svällde upp fint först men efter ungefär 20 minuter säckade mitten ihop. De blev inte bränd men började hårdna i kanten mot formen och den visade inga tendenser till att vara kladdig i mitten. Andra satsen hade jag något högre temperatur, lite mer bakpulver och så elvispade jag äggen och sockret och tyckte den smeten blev något fluffigare men precis samma resultat.
Hur blev resultatet då, bra och uppskattat?
Citera
2016-12-21, 18:54
Medlem
Mohaves avatar
Vilken senap väljer du till julbordet?

Jag har ofta köpt Apotekets - https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-senap-2016-260-g-320837/ - som jag tycker är utmärkt - men har i år köpt Petersborgs - http://www.petersborg.se/ Denna har vunnit flera priser och smakade gott när jag provsmakade häromdagen i saluhallen.
Citera
2016-12-21, 19:28
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Hur blev resultatet då, bra och uppskattat?

Mycket uppskattat! Några trodde faktiskt att jag försökte luras när jag sa att jag gjort de själv! Framförallt botten fick beröm. När jag skulle lägga på locket på första tårtan läste jag på paketet som rekommenderade att man skulle göra snitt i utkanterna för att inte få veck men det ledde såklart till fula sömmar. På andra locket tog jag tid på mig och slätade ut locket helt utan vare sig veck eller sömmar så den såg faktiskt riktigt bra ut. Kul att göra även fast det tog hela kvällen. Jag tog dock aningens mycket potatismjöl i vaniljsåsen men det var nog bara jag som tänkte på det.
Citera
2016-12-21, 20:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Mycket uppskattat! Några trodde faktiskt att jag försökte luras när jag sa att jag gjort de själv! Framförallt botten fick beröm. När jag skulle lägga på locket på första tårtan läste jag på paketet som rekommenderade att man skulle göra snitt i utkanterna för att inte få veck men det ledde såklart till fula sömmar. På andra locket tog jag tid på mig och slätade ut locket helt utan vare sig veck eller sömmar så den såg faktiskt riktigt bra ut. Kul att göra även fast det tog hela kvällen. Jag tog dock aningens mycket potatismjöl i vaniljsåsen men det var nog bara jag som tänkte på det.
Som din andra marsipan du la på, så gör jag också.
Det man gör är och sträcker på den så det blir slätt och fint, och tar bort lite överflöd.
Du körde vaniljstång i vaniljkrämen?
När man gör vaniljkräm med äggulor, så är det en farozon och det är för hög värme främst.
Sen ska den bli rätt hård, så följer man recept så kan den se rätt hård ut.

Det som jag anser gör en rätt tråkig Prinsesstårta så mycket godare(den köpta), är främst ens vaniljkräm med vaniljstång.
Som tar den från ok till riktigt god.

Men det är skoj att de uppskatta det, och hoppas våra tips har hjälpt dig.
Citera
2016-12-21, 22:31
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Vilken senap väljer du till julbordet?
Graveleijs tycker jag är bäst till julskinkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in