Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-05-04, 13:55
Medlem
Hur lång hållbarhet har vindruvor vid förvaring i kylskåp?
Citera
2009-05-04, 14:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandy-moon
Hur lång hållbarhet har vindruvor vid förvaring i kylskåp?
Beror på mognadsgraden och sorten. Men runt 1 vecka, skulle jag tippa.

~Paul~
Citera
2009-05-04, 16:51
Bannlyst
Dillkött

Hur gör man? Det är det godaste jag vet, men jag suger på det. Ingen jag känner som är under 70 har någonsin gjort gott dillkött!

Någon som har ett bra recept? Det enda jag kommit på är att det är svårt att det lätt blir för lite ättikasmak.
Citera
2009-05-04, 18:10
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hur gör man? Det är det godaste jag vet, men jag suger på det. Ingen jag känner som är under 70 har någonsin gjort gott dillkött!

Någon som har ett bra recept? Det enda jag kommit på är att det är svårt att det lätt blir för lite ättikasmak.
http://recept.nu/1.138312/per_morberg/varmratter/kott/klassiskt_dillkott är väl en bra utgångspunkt.
Själv brukar jag göra det med lammkött, med ben. När det kommer till såsen så brukar man få pröva sig fram. Brukar även ha i citronsaft för att få fram syra i såsen, ättikan blir lite för mycket ibland.
Det är så ruggigt gott med dillkött, det får bli nu i veckan.
Citera
2009-05-04, 19:45
Medlem
Plastfolie?

Upp till vilken värme tål vanlig plastfolie på ett ungefär? Tänkte främst på ugnen.
Citera
2009-05-04, 20:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiba
Upp till vilken värme tål vanlig plastfolie på ett ungefär? Tänkte främst på ugnen.
Lite drygt 100 grader.

~Paul~
Citera
2009-05-04, 22:40
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lite drygt 100 grader.

~Paul~
En liten fråga bara. Är det vad som är sagt av typ glad eller? För något i bakhuvudet säger 60 grader. Är det bara något jag fått för mig?
Citera
2009-05-04, 22:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
En liten fråga bara. Är det vad som är sagt av typ glad eller? För något i bakhuvudet säger 60 grader. Är det bara något jag fått för mig?
Ja. Men folien får inte komma i direkt kontakt med värmekälla.

~Paul~
Citera
2009-05-04, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
http://recept.nu/1.138312/per_morberg/varmratter/kott/klassiskt_dillkott är väl en bra utgångspunkt.
Själv brukar jag göra det med lammkött, med ben. När det kommer till såsen så brukar man få pröva sig fram. Brukar även ha i citronsaft för att få fram syra i såsen, ättikan blir lite för mycket ibland.
Det är så ruggigt gott med dillkött, det får bli nu i veckan.
Citronsaft - kul idé!
Ska testa. Men inget slår svärmors med en kall pilsner.
Har varit på sjukhus några dagar och fick det när jag kom hem igår (förutom pilsnern).
Citera
2009-05-04, 23:55
Medlem
TheCazes avatar
I´m back!

Söker en lätt och god rätt som man kan grilla på en engångs grill.
Är inte så sugen på att göra korv med bröd precis.

Det går ju att grilla kött eller nått sånt men hur fan ska jag göra med tillbehör som potatis eller nått sånt? Man kan ju göra nån form av bakad potatis på grill men det tar sån tid.

Jag vill att det ska gå ganska snabbt (max 30 min kanske) och smaka bra.
Och jag vill inte stå allt förlänge för att fixa hemma innan.
Grillspett tänte jag på först, men till det då?
Potatissallad vill jag inte heller göra, jag gillar varm mat.

Tack på förhand!
Citera
2009-05-04, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
I´m back!

Söker en lätt och god rätt som man kan grilla på en engångs grill.
Är inte så sugen på att göra korv med bröd precis.

Det går ju att grilla kött eller nått sånt men hur fan ska jag göra med tillbehör som potatis eller nått sånt? Man kan ju göra nån form av bakad potatis på grill men det tar sån tid.

Jag vill att det ska gå ganska snabbt (max 30 min kanske) och smaka bra.
Och jag vill inte stå allt förlänge för att fixa hemma innan.
Grillspett tänte jag på först, men till det då?
Potatissallad vill jag inte heller göra, jag gillar varm mat.

Tack på förhand!

Det finns ju typ grillwok. En skål med hål i som sätts på grillgallret. Lägg dit lite halvkokta rotfrukter som fått gotta till sig i marinad. Potatis och morot i stavar, rotselleri, palsternacka och persiljerot till exempel.
Fast egentligen borde du kanske ställa frågan vad Al skulle tycka om engångsgrillar. Eller grillmat som inte kommer från djurriket.
Citera
2009-05-05, 00:02
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det finns ju typ grillwok. En skål med hål i som sätts på grillgallret. Lägg dit lite halvkokta rotfrukter som fått gotta till sig i marinad. Potatis och morot i stavar, rotselleri, palsternacka och persiljerot till exempel.
Fast egentligen borde du kanske ställa frågan vad Al skulle tycka om engångsgrillar. Eller grillmat som inte kommer från djurriket.

Intressant! Har aldrig hörtalas om grillwok, men älskar asiatisk mat annars.
Ja, annars för jag väl köra stor öppen eld med en hel gris över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in