Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-02, 09:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MardyBum
Bor lite utan frys nu framöver, och man vill ju vara lite ekonomisk om det går.
Hur länge kan man ha tinade varor (kyckling, fisk, kött) i kylen innan det blir dåligt?

Från 1 dag till ett par veckor beroende på tempratur och vara (tex så kan vissa vakumpack klara sig flera veckor i +4 sålänge förpackningen är obruten)
Citera
2012-08-02, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det hade självklart varit lättare att ge dig råd om man visste vilket recept det gällde .

~Paul~

Vit choklad & macadamianötskakor... vilket är lite jobbigt eftersom macadamianöten är en huvudingrediens.
Citera
2012-08-02, 11:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpaahh
Vit choklad & macadamianötskakor... vilket är lite jobbigt eftersom macadamianöten är en huvudingrediens.
Jag hade kört på rostade valnötter eller mandlar.

~Paul~
Citera
2012-08-02, 13:55
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag hade kört på rostade valnötter eller mandlar.

~Paul~

Hasselnötter? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

//Woord
Citera
2012-08-02, 15:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woord
Hasselnötter? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

//Woord
Funkar det med. Paranötter likaså.

~Paul~
Citera
2012-08-02, 21:32
Medlem
MardyBums avatar
Har en köpt en riktigt äcklig balsamvinäger. Tänkte göra reduktion på den för att få nån användning för den. Hur gör man? Hur länge håller det i kylen?
Senast redigerad av MardyBum 2012-08-02 kl. 21:39.
Citera
2012-08-02, 22:38
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MardyBum
Har en köpt en riktigt äcklig balsamvinäger. Tänkte göra reduktion på den för att få nån användning för den. Hur gör man? Hur länge håller det i kylen?
Det är ju bara att låta den koka tills den reducerat till en liten sirapsliknande sörja.
Om det inte är nån fruktig balsamvinäger så råder jag att ha i socker vid reduceringen. Typ 40/60 socker/balsamvinäger. Beroende på vinägern så kan man jystera fördelningen men det är svårt att ge svar på vilket som skulle ge bästa resultatet för din vinäger...
Senast redigerad av StefanHeterJag 2012-08-02 kl. 22:43.
Citera
2012-08-04, 13:56
Medlem
ekkers avatar
Bearnaisesås i påse byta mjölk mot vatten?

Ska precis till att laga mat, hade planerat att göra Bea sås. Men nu är det så att jag inte har någon mjölk.

Kan man byta ut dom 2,5 deciliter mjölk som ska vara med mot 2,5 deciliter vatten istället?
Citera
2012-08-04, 13:59
Medlem
FBMinchias avatar
På den tiden jag gjorde pås-"bea" så använde jag vatten. Har för mig att det stod olika beroende på vilken påse man köpte också.
Citera
2012-08-04, 14:00
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekker
Ska precis till att laga mat, hade planerat att göra Bea sås. Men nu är det så att jag inte har någon mjölk.

Kan man byta ut dom 2,5 deciliter mjölk som ska vara med mot 2,5 deciliter vatten istället?

Är det ''Café de paris'' Bearnésås du hade tänkt att göra? Den brukar jag ha mjölk i vanligtvis, vet inte hur det smakar med vatten. Vanlig Bearnésås har jag vatten till.
Citera
2012-08-04, 14:02
Medlem
ekkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Är det ''Café de paris'' Bearnésås du hade tänkt att göra? Den brukar jag ha mjölk i vanligtvis, vet inte hur det smakar med vatten. Vanlig Bearnésås har jag vatten till.

Extrakryddad bea från Knorr .

Äh jag får väl testa bara, kan ju inte mer än gå åt helvete
Citera
2012-08-04, 14:04
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekker
Extrakryddad bea från Knorr .

Äh jag får väl testa bara, kan ju inte mer än gå åt helvete

Ja precis, du får väll helt enkelt testa dig fram, bättre det än att inte göra nått som sagt!
Rapportera gärna här sen hur det gick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in