Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-03, 19:13
Medlem
Vad kallas seabass på svenska?
Citera
2008-05-03, 19:21
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylwester
Vad kallas seabass på svenska?
Havsabborre typ.
Citera
2008-05-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Reducering.

Hur reducerar man bäst för att få en tjockare sås? När jag exempelvis gör gräddsåser på matlagningsgrädde brukar jag alltid köra i lite vetemjöl för att få den att tjockna snabbare, men kan man få den tjock enbart genom att koka?

Bör man koka på hög värme eller låg?

Andra tips som är bra att veta? Hur gör man t.ex. med kokosmjölk?

Låt såsen koka på svag värme. Dock när du gär gräddesås så skulle jag först reducera ner fonden, sedan grädden. Får grädden reducera för länge att fetthalten blir för hög med resultat att såsen skär sig.
Kokosmjölk borde funka på ungefär samma sätt som grädde.

När jag ska använda grädde i gräddstuvningar gör jag oftast en "creme dubbel", dvs jag reducerar ner grädden 50%, och sen kyler ner den.
Citera
2008-05-06, 20:47
Medlem
klybans avatar
Hur mycket kan man reducera innan det går åt det dåliga igen?

Om man tar denna som exempel http://www.flashback.org/showpost.php?p=6242706&postcount=4

Nu menar jag allmänt då, finns det en gräns som man säger nu funkar det inte längre utan blir sämre?

Personligen så går jag oftast till ½-2/3 reducering beroende vad man använder.
Starka kryddor betyder mindre reducering för dom har jag märkt blir konstiga som beska och inte smaka som dom smakar ursprungligen.

Vin och vinäger blandningar är dom mest tacksamma att reducera, pga att smaken blir intensiv men fortfarande god.

Så vart är gränsen 1/4-1/5 eller ännu mer reducering?
Citera
2008-05-06, 21:43
Medlem
Helle031s avatar
Nå, är det farligt om kycklingen är rosa inuti?
Citera
2008-05-06, 21:52
Medlem
Tja.. för att ta död på bakterierna så ska en temperatur på minst 73C uppnås! Om köttet är rosa eller inte kan bero på andra saker än bara tempen.. så vill man vara helt säker så bör man använda termometer men jag tycker det är lite att ta ii.

http://www.fsis.usda.gov/factsheets/chicken_food_safety_focus/index.asp

kommer du dö ifall du äter lite rosa kyckling.. antagligen inte, gjorde inte jag iaf. men det är väl inget som rekommenderas.
Citera
2008-05-06, 22:07
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
Tja.. för att ta död på bakterierna så ska en temperatur på minst 73C uppnås! Om köttet är rosa eller inte kan bero på andra saker än bara tempen.. så vill man vara helt säker så bör man använda termometer men jag tycker det är lite att ta ii.

http://www.fsis.usda.gov/factsheets/chicken_food_safety_focus/index.asp

kommer du dö ifall du äter lite rosa kyckling.. antagligen inte, gjorde inte jag iaf. men det är väl inget som rekommenderas.

risken finns att kycklingen är smittat med campylobacter. 9% av alla kycklingar i sverige har smittan. i danmark är det 45%. det dör vid 65 grader.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/campylobacterinfektion/
Citera
2008-05-07, 10:42
Medlem
Paer86s avatar
Jag har aldrig lärt mig vad som menas med att en sås skär sig. Kan någon förklara?
Citera
2008-05-07, 10:44
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paer86
Jag har aldrig lärt mig vad som menas med att en sås skär sig. Kan någon förklara?

Att de olika ingredienserna i såsen inte går ihop och delar sig. Tex om du ska göra majonäs så får du inte ihop äggulorna och oljan utan de är separerade.
Citera
2008-05-07, 12:45
Medlem
klybans avatar
Och såsen ser då ut som den har kokos flingor eller småklumpar i sig.
Vanligaste är dessa ägg/smör-baserade såserna.
Citera
2008-05-08, 17:42
Medlem
Bar57s avatar
Hej, jag undrar vad det är för skillnad mellan: Creme Fraiche, Gräddfil, Kesella och en avrunnen youghurt? Såg förresten nu att Kesella var färskost och Creme Fraice någon gräddgrejsz. Men en annan fråga då, vilken passar bäst till vad, ex varm sås, (creme fraice?) kall sås, (gräddfil), dip? Ja ni fattar, tell me the Difference!

Ha de gött
Citera
2008-05-08, 18:48
Medlem
klybans avatar
Gräddfil, creme fraiche är bägge gjorda från högpastöriserad grädde med syrakultur.
Yoghurt är gjort på högpastöriserad mjölk med yoghurtkultur.

Är inte så kunnig men det är de olika bakterie/syra kulturerna som gör smaken och konsistensen.

Dock funkar alla till kalla och varma rätter/såser.
Men gräddfil får man vara lite försiktigare för den kan ibland skära sig i vissa applikationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in