Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-04, 10:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Fick 3 skivor lövbiff igår, har inte så mycket hemma alls, så jag tänkte bra koka lite potatis till. Till saken hör att jag har lite vitlöks-ost liggandes. Kan jag smeta på osten, rulla köttet och fästa med tandpetare eller liknande. För att sedan steka dom som smidigast? Eller ska jag steka på dom snabbt och göra klart dom i ugnen?
Svårt att veta vilken typ av vitlöksost du har hemma. Av denna anledning så skulle jag inte rekommendera att du smetar den på köttet eftersom osten kan separera.

Faktum är att du har precis de ingredienser hemma som passar till en sjömansbiff. Bryn skivad gul lök, salta och peppra köttet och bryn det. Skiva potatis i ca 4 mm tjocka skivor.

Varva i en gryta potatis, lök och kött. Salta och peppra lätt mellan varje lager (försiktigt!). Häll på en halv öl, t ex Bayersk mörk, släng i en buljongtärning (ox eller kött) samt häll på så pass med vatten att det täcker nätt och jämnt.

Koka på låg värme i ca 65 minuter. Du får testa om köttet är genommört. Tiden är därför ungefärlig.

~Paul~
Citera
2009-08-04, 16:50
Medlem
Köpte en traktörstek från scan, kotlett, ytterfilé av gris eller vad det nu kallas. Det ska grillas enligt förpackningen. Men jag har ingen grill, så det får bli ugnen eller stekpannan. Så folk, hur gör jag? hur många minuter ska det stekas på varje sida och om det blir ugnen, hur länge ska den vara där?

storleken är 290 gram.

Behöver hjälp fort som tusan eftersom att jag snart äter upp datorn om jag inte får hjälp!
Citera
2009-08-04, 18:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Köpte en traktörstek från scan, kotlett, ytterfilé av gris eller vad det nu kallas. Det ska grillas enligt förpackningen. Men jag har ingen grill, så det får bli ugnen eller stekpannan. Så folk, hur gör jag? hur många minuter ska det stekas på varje sida och om det blir ugnen, hur länge ska den vara där?

storleken är 290 gram.

Behöver hjälp fort som tusan eftersom att jag snart äter upp datorn om jag inte får hjälp!
Traktörstek är återigen ett av dessa namn som är totalt missvisande. Det handlar om putsad kotlettrad eller fläskhare. Om du endast har 290 g så skulle jag vilja förslå att du helt enkelt delar dem i mindre bitar och steker dem likt vanliga kotletter. Du kan börja med att salta och peppra dem runtom och vända dem i mjöl. Stek sedan på medelvärme tills de är gyllene.

~Paul~
Citera
2009-08-04, 20:35
Medlem
Cerwins avatar
Hur undviker man att äggulan blir grå efter man har kokat äggen? Jag använder äggkokare och redan dagen efter så är gulan grå och det ser ju inte särskilt aptitligt ut.

Beror det på att man kyler de för snabbt? Eller nåt helt annat?
Citera
2009-08-04, 22:10
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Ska bjuda en polare på trevlig lunch o tänkte satsa på hemmagjord ravioli! Ska därför göra pasta för första ggn. Och jag behöver lite vägledning:

1. Vad ska jag tänka på generellt?
2. Jag har ingen pastamaskin, utan tänker kavla degen. Bör jag överge projektet direkt?
3. Har ni några förslag på grymma fyllningar?
4. Kan jag göra raviolin på morgon, förvara i kylen o sedan koka när gästen anländer till lunch?
5. Ung hur länge bör ravioli koka?
Citera
2009-08-05, 09:57
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Ska bjuda en polare på trevlig lunch o tänkte satsa på hemmagjord ravioli! Ska därför göra pasta för första ggn. Och jag behöver lite vägledning:

1. Vad ska jag tänka på generellt?
2. Jag har ingen pastamaskin, utan tänker kavla degen. Bör jag överge projektet direkt?
3. Har ni några förslag på grymma fyllningar?
4. Kan jag göra raviolin på morgon, förvara i kylen o sedan koka när gästen anländer till lunch?
5. Ung hur länge bör ravioli koka?

1. Tänk på att fyllningen måste vara relativt torr - annars löser degen upp sig innan du kokar dem.
2. Det går jättebra med kavel - ta små bitar deg och kavla raviolin en-och-en
3. Svamp - särskilt karljohan
4. Ja, men det är stor risk att de klibbar ihop - lägg dem på ett mjölat ark plastfolie - och trava dem inte på varandra
5. 1-2 min
Citera
2009-08-05, 10:17
Medlem
gosns avatar
Jag har en liten odling med örter på balkongen och hinner inte ta vara på allt, och det växer så det knakar. Går det bra att frysa in?
Citera
2009-08-05, 10:55
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosn
Jag har en liten odling med örter på balkongen och hinner inte ta vara på allt, och det växer så det knakar. Går det bra att frysa in?

Det bör det ju göra, man kan ju köpa frysta kryddor
Citera
2009-08-05, 11:07
Medlem
gosns avatar
Det är ju faktiskt sant. Går det bra med alla örter?
Citera
2009-08-05, 12:51
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
1. Tänk på att fyllningen måste vara relativt torr - annars löser degen upp sig innan du kokar dem.
2. Det går jättebra med kavel - ta små bitar deg och kavla raviolin en-och-en
3. Svamp - särskilt karljohan
4. Ja, men det är stor risk att de klibbar ihop - lägg dem på ett mjölat ark plastfolie - och trava dem inte på varandra
5. 1-2 min

Tack för bra svar! har några följdfrågor...

1. Ofta är det ju ngn typ av ost som fyllning. Fyllningen blir ju då som en "röra". Hur går det ihop med att den bör vara torr?

3. Jag har plockat mycket kantareller nu. Tänkte köra kantareller-valnötter-ngn ost. vad tror du?
Citera
2009-08-05, 13:21
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Tack för bra svar! har några följdfrågor...

1. Ofta är det ju ngn typ av ost som fyllning. Fyllningen blir ju då som en "röra". Hur går det ihop med att den bör vara torr?

3. Jag har plockat mycket kantareller nu. Tänkte köra kantareller-valnötter-ngn ost. vad tror du?

1. Ost är bra - den släpper inte ifrån sig vatten - det är en fördel att ha ost i fyllningen. Det är när man fyller med tex köttfärsröra eller spenat som man måste vara noga med att koka bort vattnet.
2. Jag tycker att det låter som en bra idé och väl värt att prova. Ha inte för stora bitar av kantareller eller valnötter - annars är det lätt att raviolin går sönder när du kokar den. Ricotta är en klassisk ost för att få fyllningen att bli krämig och hålla ihop. Vill du ha en smakrik ost som parmesan eller västerbotten föreslår jag att du river den över den kokta raviolin och inte har den i fyllningen.
Citera
2009-08-05, 13:50
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
1. Ost är bra - den släpper inte ifrån sig vatten - det är en fördel att ha ost i fyllningen. Det är när man fyller med tex köttfärsröra eller spenat som man måste vara noga med att koka bort vattnet.
2. Jag tycker att det låter som en bra idé och väl värt att prova. Ha inte för stora bitar av kantareller eller valnötter - annars är det lätt att raviolin går sönder när du kokar den. Ricotta är en klassisk ost för att få fyllningen att bli krämig och hålla ihop. Vill du ha en smakrik ost som parmesan eller västerbotten föreslår jag att du river den över den kokta raviolin och inte har den i fyllningen.

Ja, det är exakt så jag hade tänkt! Ricotta som fyllning, och riven parmesan ovanpå! Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in