Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-22, 21:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Jag stötte på en märklig grej i veckan.

I söndags gjorde jag fyra rätter spaghetti med köttfärssås som innehöll blandfärs, champinjoner, paprika, lök, vitlök, tomatpasta. Jag frös ner alla rätter och tog sedan ut en var dag i fyra dagar. Tre av dessa matlådor med innehållet i var torrt att äta, den fjärde var extremt "vätskig" vilket givetvis smakade bättre.

Hur kan det bli så här?

Antagligen så rörde du inte runt köttfärssåsen ordentligt innan du slevade upp den, om den får stå ett tag så sjunker färs mm och delar sig lite från vätskan.
Citera
2013-02-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Antagligen så rörde du inte runt köttfärssåsen ordentligt innan du slevade upp den, om den får stå ett tag så sjunker färs mm och delar sig lite från vätskan.
Jag rörde lika mycket på samtliga matlådor.

Bor bo en anläggning med ca. 50 pers. Är väl någon djävul som lagt något i skiten, eller rentav lagt en sats kanske
Citera
2013-02-22, 23:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag rörde lika mycket på samtliga matlådor.

Bor bo en anläggning med ca. 50 pers. Är väl någon djävul som lagt något i skiten, eller rentav lagt en sats kanske

Rörde du runt såsen ordentligt innan du la den i lådorna? Det är där problemet brukar vara för mig, glömmer jar röra om innan jag öser i lådorna så får jag mest bara färs i några och sen allt blask i några.
Citera
2013-02-23, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Rörde du runt såsen ordentligt innan du la den i lådorna? Det är där problemet brukar vara för mig, glömmer jar röra om innan jag öser i lådorna så får jag mest bara färs i några och sen allt blask i några.
Där kan saken ligga. Ska tänka på det till nästa gång
Citera
2013-02-23, 13:52
Medlem
Köpte ekologisk jäst idag till mitt pizzabak. Den var mörkbrun! Trodde först att jag fått tag i en gammal jäst, men nej, utgångsdatum 11/3.
Vet någon varför den ekologiska är mörkbrun och inte beige som den vanliga? Vad skiljer ekologisk från vanlig (förutom färgen)?
Citera
2013-02-23, 14:21
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Köpte ekologisk jäst idag till mitt pizzabak. Den var mörkbrun! Trodde först att jag fått tag i en gammal jäst, men nej, utgångsdatum 11/3.
Vet någon varför den ekologiska är mörkbrun och inte beige som den vanliga? Vad skiljer ekologisk från vanlig (förutom färgen)?
http://www.kronjast.se/content/kronjast-ekologisk
Citat:
KronJäst Ekologisk
En färsk jäst som är producerad på ekologiska råvaror och som är KRAV-märkt och certifierad av KRAV, Sveriges mest kända miljömärkning för ekologisk mat. Jästen är något mörkare i färgen och lite mjukare i konsistensen, samt har en annan doft jämfört med vanlig jäst, eftersom den ekologiska jästen är framställd med annan råvara och metod.
Citera
2013-02-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
http://www.kronjast.se/content/kronjast-ekologisk
Tack! Kunde väl iofs kollat själv (känner mig lite löjlig), men alltid roligt att skriva här och se vad det blir för svar...
Citera
2013-02-24, 22:38
Medlem
Citat:
Jag stötte på en märklig grej i veckan.

I söndags gjorde jag fyra rätter spaghetti med köttfärssås som innehöll blandfärs, champinjoner, paprika, lök, vitlök, tomatpasta. Jag frös ner alla rätter och tog sedan ut en var dag i fyra dagar. Tre av dessa matlådor med innehållet i var torrt att äta, den fjärde var extremt "vätskig" vilket givetvis smakade bättre.

Hur kan det bli så här?

Ett tips till nästa gång är att blanda spagettin och köttfärssåsen i kastrullen innan du fördelar den i lådorna.
Citera
2013-02-25, 18:15
Medlem
Sås till falukorv o ris?

Jävligt snabba svar uppskattas då falukorven står i ugnen as we speak!!
Citera
2013-02-25, 18:22
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zario
Sås till falukorv o ris?

Ketchup?
Annars så funkar en kall rhode island sås (=gräddfil och chilisås) eller hemgjord ostsås.
Citera
2013-02-25, 19:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zario
Sås till falukorv o ris?

Ohuh... choronsås är det första jag kan komma på, men tänk vilken pastasås som helst - ost... finns hur många som helst. Tja, kanske inte löksås - men varför inte. Gräddsås funkar inte till det.

Chilisås är nog det vettigaste i ditt läge, ketchup fungerar alltid.
Citera
2013-02-26, 18:02
Medlem
alroberts avatar
Hej!

tänkte överaska min flickvän med att ha varsin plankstek framdukat senare när hon kommer hem.
men frågan är, jag vill få allt så bra som möjligt dvs inte stressa (första gången jag gör plankstek)

jag undrar issåfall om jag kan göra duschess moset nu och ha det i kylen tills det är dags att garnera/stekas kött?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in