Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-06-03, 15:59
Medlem
Masterkrabbans avatar
Köpte en påse med Thailändsk jasminris, men på paketen står det varken hur lång tid det ska koka eller hur mycket vatten.

Märket är "Twin dragons".

Idéer?

Har googlat och sett allt från 10 till 20 minuter koktid, och 1.3 till 2dl vatten per dl ris...
Senast redigerad av Masterkrabban 2012-06-03 kl. 16:07.
Citera
2012-06-03, 16:03
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Köpte en påse med Thailändsk jasminris, men på paketen står det varken hur lång tid det ska koka eller hur mycket vatten.

Märket är "Twin dragons".

Idéer?
Min standard på ris (när jag inte förberett och blötlagt) är:
Lägg riset i en kastrull, fyll på med kallt vatten tills vattenytan är 1 pekfingerled över riset. Koka utan lock tills vattnet är borta.
Citera
2012-06-03, 19:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Blir det mycket kalorier i köttbuljong? Nämligen gjort ett par liter bara genom att koka upp renkött och lite kryddor, inte en fond alltså, en buljong man dricker.
Om du avfettar buljongen, alltså låter den svalna, och sedan tar bort fettet som flyter ovanpå, får du en nästan helt energifri produkt som du med lite teknik kan göra fantastiska såser med.
Citera
2012-06-03, 21:09
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Jag gillar att göra egen chokladsås genom att smälta exv. marabouchoklad i mikron och sedan äta den smälta chokladen med glass. Dock drabbas man alltid av det jobbiga i-landsproblemet att choklade stelnar vilket inte alltid är toppen. Finns det något enkelt man kan lägga till som gör att chokladen inte stelnar när den kommer i kontakt med glassen?
Citera
2012-06-03, 21:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Jag gillar att göra egen chokladsås genom att smälta exv. marabouchoklad i mikron och sedan äta den smälta chokladen med glass. Dock drabbas man alltid av det jobbiga i-landsproblemet att choklade stelnar vilket inte alltid är toppen. Finns det något enkelt man kan lägga till som gör att chokladen inte stelnar när den kommer i kontakt med glassen?
Ha samma temperatur på glassen som på chokladen.

Eller så gör du en så som inte stelnar så fort den svalnar.

En som inte alls smakar som dina chokladkakor är:
1/3-del choklad
1/3-del socker
1/3-del vatten

Koka till lagom konsistens

Kanske du kan modifiera den till något som passar dig.
Citera
2012-06-03, 22:24
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Lite grädde eller smakfri olja. Om jag inte missminner mig är det fettet som gör att chokladen inte bildar hårda kristaller igen
Citera
2012-06-03, 23:27
Medlem
paperfaces avatar
För ett tag sedan skulle jag lyxa till det med oxfile. Som fattig student är detta inte något jag direkt har råd att köpa varje dag men denna gång var jag jävligt sugen på ngt riktigt nice!

Men blev sjukt besviken. Den såg mkt gråare ut än när jag fått det hemma eller på rest.
Jag frågade min far om hur han gjorde värme och sånt men det blev bara trist och smaka typ smör.

Skulle jag ha brassat på värmen som fan för att sedan dra ner eller vadå?

Besviken var jag iaf
Citera
2012-06-04, 00:00
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperface
För ett tag sedan skulle jag lyxa till det med oxfile. Som fattig student är detta inte något jag direkt har råd att köpa varje dag men denna gång var jag jävligt sugen på ngt riktigt nice!

Men blev sjukt besviken. Den såg mkt gråare ut än när jag fått det hemma eller på rest.
Jag frågade min far om hur han gjorde värme och sånt men det blev bara trist och smaka typ smör.

Besviken var jag iaf

Tråkigt. Svårt att säga precis vad du gjorde galet. Låter som du misslyckats med att bryna den och i så fall hade du för låg temp.
Citera
2012-06-04, 02:16
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:

Besviken var jag iaf
Ja det låter precis som rayravioli påpekar att du har misslyckats med själva bryningen. Högre temperatur och kortare tid i pannan. Kör den hellre på lite lägre temp i ugnen tills du fått önskad innertemp om det är en större bit. Personligen skulle jag dock nöja mig bara den var ljummen i mitten
Citera
2012-06-04, 15:00
Medlem
martenihs avatar
Citat:

Besviken var jag iaf

Skulle gissa på att du inte tog fram den ett tag innan du skulle bryna den. Om man lägger en kall köttbit direkt i pannan är det oftast svårt att få någon fin färg på den utan den blir istället mestadels grå...

Hade du en hel oxfilé eller var det bara små skivor? Körde du klart den hela i ugnen eller bara på spisen?
Citera
2012-06-04, 22:31
En enkel fråga om foliepackad mat i ugn.. Blir det tillagat ordentligt i ugn om jag hoppar idén att skala potatisen? Bara ordnar så det blir potatisklyftor. Sen grytbitar i, ihop med lite grönsaker... Någon kallsås efteråt med creme fraice som jag ordnar. Vad tror ni om det? Temperatur och hur länge?
Citera
2012-06-04, 22:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Besviken var jag iaf
Stekte du skivor? Det ska vara ganska tjocka, minst ett par centimeter, och stek på ganska hög temperatur, typ fyran.

Är du osäker, ha en klick smör i oljan, när den börjar brynas lägger du i köttet som är rumsvarmt. Inte för mycket. Stek tills den har rätt innertemp.

Helstekt kan du bryna, där använder du alltid ungnstermometer, även där rumstemp på köttet.

Jag tror du hade för låg temperatur så att köttet blev kokt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in