Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-20, 20:57
Medlem
Bill Cliffs avatar
Gjorde en jordnötssås som blev jävligt god. Dock så skar den sig relativt mycket. Hur undviker man det? Kan jag ha haft i för mycket margarin?
Citera
2009-07-20, 21:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill Cliff
Gjorde en jordnötssås som blev jävligt god. Dock så skar den sig relativt mycket. Hur undviker man det? Kan jag ha haft i för mycket margarin?
Nej, det kan inte vara margarin. Du får nog berätta hur du gjorde och vilka ingredienser som fanns med i såsen.

~Paul~
Citera
2009-07-21, 10:13
Medlem
Bellossoms avatar
Jordnötssås ska inte baseras på fett. Man vill att jordnötterna ska svälla och reda såsen. Då skär den sig inte och såsen blir lagom i konsistensen. Höns- eller kalvbuljong, ev med lite konc äppeljuice är bra. Sambal eller sweet chili för att få smak.
Citera
2009-07-21, 10:26
Medlem
Bellossoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtiBoy
Hur lyckas jag med ungspannkaka..? Sista (och första) gången jag provade brände smeten fast men samtidigt var den helt lös innuti.. tog dessutom sju svåra år innan den fick nån färg

Rekommenderar Annas kokbok, speciellt recept för ugnspannkaka:
1 liter mjölk, 5 dl mjöl, 4 ägg, salt.

Tag fram 1 liter standardmjölk. 4 ägg vispas ihop med ½-3/4 tsk salt. Sedan vispas i 1 dl vetemjöl. Späd med lite mjölk(någon dl). Vispa i ytterligare en dl vetemjöl, späd med lite mjölk. Konsistensen ska vara ganska tjock, men ändå bekväm att vispa. Fortsätt så tills du haft i totalt 5 dl mjöl. Vispa ordentligt, häll sedan i resten av mjölken.

(De här mjöl-övningarna syftar till att slå ut glutenet i mjölet så att smeten håller ihop bra. Gluten har lättare att bilda trådar i tjock smet, dvs förhållandevis lite vätska)

Nu blir smeten tunn. Häll i smörad långpanna, in i ugnen på 200°, ca 40 minuter. Kolla med provpinne att den inte är kladdig inuti (ingen smet ska fastna på pinnen). Den här pannkakan blir så perfekt i konsistensen att den kan klippas med sax. Det blir också trevliga berg och dalar på den.
Citera
2009-07-21, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ButtiBoy
Hur lyckas jag med ungspannkaka..? Sista (och första) gången jag provade brände smeten fast men samtidigt var den helt lös innuti.. tog dessutom sju svåra år innan den fick nån färg
Jag har en extra bred ugn, vilket gör att det blir för lite smet om man följer kokbokens recept. Sedan jag börjat göra 1,5 sats och ökat ugnstiden med tio minuter så får jag plötsligt snyggaste pannkakan.
Citera
2009-07-21, 18:13
Medlem
cnaass avatar
Hur använder jag en stavmixer? Om jag tar en 1 literskanna och häller i det jag ska ha, är det bara att köra sen? Stänker det inte?
Citera
2009-07-21, 18:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnaas
Hur använder jag en stavmixer? Om jag tar en 1 literskanna och häller i det jag ska ha, är det bara att köra sen? Stänker det inte?
Du får väl testa dig fram eller? Testa på vatten först.

~Paul~
Citera
2009-07-21, 18:19
Medlem
cnaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du får väl testa dig fram eller? Testa på vatten först.

~Paul~

Det orkar jag inte. Får ställa mig i duschen och göra det.
Citera
2009-07-21, 20:48
Medlem
Bill Cliffs avatar
Det stänker bara om du har bladen vid ytan och siktar, typ...
Citera
2009-07-21, 23:28
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnaas

Maten kommer inte att explodera. Ditt kök kommer inte att bli täckt av matstänk.

Själv tycker jag det är bäst att använda stavmixern i en vanlig bunke med rundad botten. Då kan man snurra runt med mixern så att allt blir mixat utan att något fastnar i eventuella hörn. De smala och relativt höga bunkar som ofta följer med mixern ger jag inte mycket för.
Citera
2009-07-24, 17:59
Medlem
buffalos avatar
Ska snart laga tinade kycklingklubbor i ugnen. Vilken värme ska jag ha och hur lång tid tar det?
Citera
2009-07-24, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Ska snart laga tinade kycklingklubbor i ugnen. Vilken värme ska jag ha och hur lång tid tar det?

Skulle gissa på 225 grader, 25-30 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in