Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Hur ska man förvara denna skivade ost så att den håller länge? Jag brukar bara lägga ner osten i en plastpåse och linda runt den, men det verkar inte stoppa den från att mögla. https://www.garantskafferiet.se/vara-produkter/ost/matlagningsost/skivad-cheddarost/

Linda in den i plastfolie istället. I påsen blir det fukt+ syre= mögel.
Se dessutom till att det inte följer med brödsmulor och annat skräp.
Citera
2018-08-07, 12:45
Medlem
Söker recept på enkel och snabb tomatbaserad pastasås. Den ska vara vegetarisk.

Några tips?
Senast redigerad av x-power 2018-08-07 kl. 12:47.
Citera
2018-08-07, 12:52
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power

Några tips?

Typ denna, jag brukar även slänga i lite oliver.

http://blogg.djungeltrumman.se/louiseljung/spaghetti-med-tomat-persilja-vitlok/
Citera
2018-08-07, 12:57
Medlem
klybans avatar
Citat:

Några tips?
Lök, vitlök, tomat, svartpeppar, socker(ca½ sockerbit per burk) och salt.
Det är bara köra, absolut minimum på koktid är 20min på såsen, en del säger det ska vara timmar men redan efter 20min så har den förbättrat sig rätt bra.

Kör man spagetti så kan man mixa såsen slät, annars kan man hoppa den om man känner för det.

Och vi andra kör svartpeppar och parmesan på, så du får väl skippa eller hitta substitut för parmesanen. i så fall.
Citera
2018-08-07, 14:37
Medlem
P.Gs avatar
Har lagt in lite Västeråsgurka som är skivad i stavar. Öppnade burken idag och såg att vissa toppar "sticker upp" ovanför lagen (ca 0,5 cm). Allt luktade dock gott, men kommer detta att skapa bekymmer med hållbarhet framåt?
Citera
2018-08-07, 15:14
Medlem
Punklivs avatar
Citat:

Några tips?

Pasta puttanesca är superenkelt och supergott. Bara att skippa sardellerna om du vill ha vegetariskt.

https://www.ica.se/recept/spagetti-alla-puttanesca-714031
Citera
2018-08-07, 15:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Tips på hur man fryser in ost med bästa resultat? Köpte en stor(1,4 kg) Kvibille cheddar då den var nedsatt pga av kort datum, utgångsdatum var idag. Har läst att ost lätt kan bli grynig och smulig av att frysas, och vill minnas att just denna osten redan är ganska smulig. Riven ost är ju inga att problem frysa, men vill också ha en vanlig bit som går att hyvla.
Du behöver inte göra något mer än att ställa in den i kylen. Jag öppnade en Kvibille cheddar tidigare i sommar och den hade ett BF på mars 2017, dvs. den var drygt ett år "för gammal". Är det inga skador på parafinet är det inga som helst problem.
Citera
2018-08-11, 15:36
Medlem
Schnyggves avatar
Har en smarrig panpizza som jag beställde igår, god, men dock så är det ganska mycket gräddfil som serverades på (hade jag vetat om det så hade jag bett om att få det på sidan) och guacamole, långt ifrån riktig dock...hur värmen man den bäst med all gräddfil på? Blir det problem?
Citera
2018-08-11, 15:37
Medlem
Bromss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Har en smarrig panpizza som jag beställde igår, god, men dock så är det ganska mycket gräddfil som serverades på (hade jag vetat om det så hade jag bett om att få det på sidan) och guacamole, långt ifrån riktig dock...hur värmen man den bäst med all gräddfil på? Blir det problem?

Högsta värmen i ugnen, gärna med en skål vatten i botten på ugnen för att få lite mer krispighet i degen.
Citera
2018-08-11, 16:02
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broms
Högsta värmen i ugnen, gärna med en skål vatten i botten på ugnen för att få lite mer krispighet i degen.

Tack för svar! Jo det vet jag, tänkte mer på om det blir knas med gräddfilen...
Citera
2018-08-11, 16:09
Medlem
Bromss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Tack för svar! Jo det vet jag, tänkte mer på om det blir knas med gräddfilen...

Gräddfil skär sig om man kokar den men inget problem att värma.
Citera
2018-08-11, 16:11
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broms
Gräddfil skär sig om man kokar den men inget problem att värma.

Ok så är det nog ja...toppen! Tänkte att det kunde kännas lite ofräscht, men så kanske det inte behöver bli nu då...
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in