Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-24, 02:36
  #5785
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Personligen hade jag slängt i den igen, gädda smakar rövhål.
Annars är det populärt att fylla den och köra i ugn.
Om man inte gillar smaken, så kan man mala ner till färs och göra gäddköttbullar eller dylikt. Då blandar man ju i andra smaker.
Själv matar jag katten med den när den dyker upp som bifångst i nätet.
Citera
2012-05-24, 08:02
  #5786
Medlem
spruxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Om man inte gillar smaken, så kan man mala ner till färs och göra gäddköttbullar eller dylikt. Då blandar man ju i andra smaker.
Själv matar jag katten med den när den dyker upp som bifångst i nätet.

Oxiderar fett, så som olja, i ugnen vid tillagning?
Citera
2012-05-24, 08:57
  #5787
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Jag har aldrig tagit upp en gädda när jag fiskat , men till sommaren om man skulle vilja vad fan gör man av den? är väl bara ben?

Är soppa som gäller isf?

Gädda, denna fisk som folk verkar hylla eller slänga till räven. Jag tycker den är underskattad. Filea, panera och stek mindre fisk. Sommarstugekäk de luxe.
Citera
2012-05-24, 11:22
  #5788
Medlem
Lys avatar
Att bli riktigt bra på att laga mat har med känsla för maten att göra. Matlagning är kreativt. Det är en sorts konst. Öva, känn dig fram, prova vilka smaker som blir bra ihop.
Citera
2012-05-24, 14:09
  #5789
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Att bli riktigt bra på att laga mat har med känsla för maten att göra. Matlagning är kreativt. Det är en sorts konst. Öva, känn dig fram, prova vilka smaker som blir bra ihop.
Skadar heller inte med lite teoretisk kunskap . Med andra ord så handlar det som vanligt om en kombination mellan teori/kemi och praktik.

~Paul~
Citera
2012-05-25, 01:28
  #5790
Medlem
Tja. Har typ fläskotletter jag köpte idag. Vet i fan om det är det, men liknande, samma form och storlekt iaf. Stekte en innan till middag idag och hade pommes och beasås som jag gjorde till. Pommer och sås finns kvar nu men inge kött.

Så kan ja vara lat att dra i köttet i ugnen för att tillaga? Vid vilka grader ska jag dra det? Hur länge tar det?

Ja, jag sitter hellre och väntar på erat svar än att diska stekpannan och dra den på ugnen osv..
Citera
2012-05-25, 01:55
  #5791
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppsalaJobb
Tja. Har typ fläskotletter jag köpte idag. Vet i fan om det är det, men liknande, samma form och storlekt iaf. Stekte en innan till middag idag och hade pommes och beasås som jag gjorde till. Pommer och sås finns kvar nu men inge kött.

Så kan ja vara lat att dra i köttet i ugnen för att tillaga? Vid vilka grader ska jag dra det? Hur länge tar det?

Ja, jag sitter hellre och väntar på erat svar än att diska stekpannan och dra den på ugnen osv..

Mja, mellan 1 tim15 min i 175 grader eller 40-50 min i 200 grader och släng i lite grädde och kanske creme fraishe + soya och sambal olek eller nån av blairs hetare såser, har du inte trähandtag så kan du använda stekpannan i ugnen så slipper du skita ner en långpanna.

Risken är ju att du hinner somna innan käket är klart. Klockan är ju trots allt 02.00 ungefär.
Citera
2012-05-25, 02:09
  #5792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mja, mellan 1 tim15 min i 175 grader eller 40-50 min i 200 grader och släng i lite grädde och kanske creme fraishe + soya och sambal olek eller nån av blairs hetare såser, har du inte trähandtag så kan du använda stekpannan i ugnen så slipper du skita ner en långpanna.

Risken är ju att du hinner somna innan käket är klart. Klockan är ju trots allt 02.00 ungefär.

Oj fan. Har bara soja hemma av de du nämner.

Riktigt lång tid, jag hade räknat med max en kvart. Kör på stekpannan istället, satt på den nyss.

Frågan är, blir det godare att köra i ugnen så det är värt det på en bättre vald tid?

Haha som du sa, jag hinner garanterat somna innan..
Citera
2012-05-25, 02:10
  #5793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mja, mellan 1 tim15 min i 175 grader eller 40-50 min i 200 grader och släng i lite grädde och kanske creme fraishe + soya och sambal olek eller nån av blairs hetare såser, har du inte trähandtag så kan du använda stekpannan i ugnen så slipper du skita ner en långpanna.

Risken är ju att du hinner somna innan käket är klart. Klockan är ju trots allt 02.00 ungefär.


Tack för ditt bra svar förresten!
Citera
2012-05-26, 12:04
  #5794
Medlem
Melongrasss avatar
Gjorde makaronilåda förra veckan för första gången, vart helt ok men undrar om det skulle funka om man hade i stuvade makaroner istället för vanliga makaroner i ungsformen?
Citera
2012-05-26, 15:19
  #5795
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melongrass
Gjorde makaronilåda förra veckan för första gången, vart helt ok men undrar om det skulle funka om man hade i stuvade makaroner istället för vanliga makaroner i ungsformen?
Risken är stor att vätskan och fettet separerar om du kör på t ex grädde under hög temp och lång tid. Detta resulterar i en kladdig låda med pasta som är täckt av något som liknar smältost, samtidigt som det hela simmar i en pöl av fett.

~Paul~
Citera
2012-05-26, 15:30
  #5796
Medlem
hugo91s avatar
Tjena!

Har tänkt fylla en fläskfilé och enligt receptet ska det vara i soltorkade tomater. Går det bra att skära och köra i vanliga tomater i filén?

Tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback