16 949 besökare online
858 172 medlemmar • 45 868 082 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Mat, dryck & tobak > Matlagning och metoder
Svara på ämne
Ämnesverktyg
helpantad
Medlem
helpantads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discoband
Jag har pasta och tonfisk hemma, vad behöver jag köpa till för att göra en god måltid utav det? Det får gärna vara en lätt maträtt då jag inte är någon mästerkock direkt.

Tack!
Finhacka lite gul lök som fräses i lite smör i stekpannan.
Häll i en burk crème fraiche, tonfisken och smaka av med kryddor.
Man kan ha lite vitlök i, det är alltid gott.
Denna sås tar mindre tid än pastan så du har verkligen en snabb rätt.
Vill du lyxa till det extra kan du ha i valfria grönsaker som tex champinjoner, paprika, squash.
Men som du bad om gav jag dig ett basic recept.

Discoband
Medlem
Discobands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Finhacka lite gul lök som fräses i lite smör i stekpannan.
Häll i en burk crème fraiche, tonfisken och smaka av med kryddor.
Man kan ha lite vitlök i, det är alltid gott.
Denna sås tar mindre tid än pastan så du har verkligen en snabb rätt.
Vill du lyxa till det extra kan du ha i valfria grönsaker som tex champinjoner, paprika, squash.
Men som du bad om gav jag dig ett basic recept.

Åh, det låter gott, ska nog ha lite svamp som du rekommenderade. Tack!

<3 Cosmo.Kramer <3

helpantad
Medlem
helpantads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discoband
Åh, det låter gott, ska nog ha lite svamp som du rekommenderade. Tack!
Det är gott. Blir såsen för tjock kan du späda den med mjölk. Du kan utveckla detta receptet oändligt; ha i ost, oliver, whatever...

Eller så kör du på som om tonfisken var köttfärs och gör en "tonfiskköttfärssås" med konserverade tomater osv, det gjorde jag ofta förr när jag inte åt kött.

Discoband
Medlem
Discobands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Det är gott. Blir såsen för tjock kan du späda den med mjölk. Du kan utveckla detta receptet oändligt; ha i ost, oliver, whatever...

Eller så kör du på som om tonfisken var köttfärs och gör en "tonfiskköttfärssås" med konserverade tomater osv, det gjorde jag ofta förr när jag inte åt kött.

Det blir till att experimentera i helgen då alltså! Tackar för förslagen, först ut blir tonfisk i vitsås.

<3 Cosmo.Kramer <3

irrbloss
Medlem
irrblosss avatar
När man gör långkok i gjutjärnsgryta med lock, säg 3-4 timmar, vilken temperatur bör man ha då? Jag brukar köra på 2 av 6, men det kanske skulle funka på 1 av 6 också? Det viktiga är att det puttrar lite antar jag?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=968513

AndersArsenik
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
När man gör långkok i gjutjärnsgryta med lock, säg 3-4 timmar, vilken temperatur bör man ha då? Jag brukar köra på 2 av 6, men det kanske skulle funka på 1 av 6 också? Det viktiga är att det puttrar lite antar jag?

Alldeles oavsett så kör du på 100 °C så länge det kokar .

Det viktiga är att det puttrar, kör på så liten effekt som möjligt men ändå så att det fortfarande kokar. Beror helt på plattan om du kan gå ner till ettan eller inte.

Två saker som ABSOLUT INTE gör dig till en bättre skribent:
1. Ersätta "av" med "utav", det är fan mycket bättre att aldrig använda ordet "utav".
2. Ersätta "dom" med "de" eller "dem" utan att egentligen ha en aning om när du ska välja det ena eller andra.

Harald.Guldhatt
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Gjorde kall ops. Tycker det inte blev så mycket smak. Gjorde på 2 kg högrev. Hade också i 5 lökar, 5 morötter, 20 kryddpepparkorn, 5 lagerblad och 1 buljongtärning. Skulle jag haft mer kryddor? Kanske hade jag lite för mycket vatten? Ska det precis täcka köttet eller?

En annan sak. Är det viktigt att kyla ner det snabbt, och hur ska man då göra det. Är förmodligen inte så bra att sätta in 4 liter varm kall ops i kylskåpet. Jag satte det ute. Får hoppas att inte något djur är där och klöser.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2013-02-16 kl. 22:58.

AndersArsenik
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Gjorde kall ops. Tycker det inte blev så mycket smak. Gjorde på 2 kg högrev. Hade också i 5 lökar, 5 morötter, 20 kryddpepparkorn, 5 lagerblad och 1 buljongtärning. Skulle jag haft mer kryddor? Kanske hade jag lite för mycket vatten? Ska det precis täcka köttet eller?

En annan sak. Är det viktigt att kyla ner det snabbt, och hur ska man då göra det. Är förmodligen inte så bra att sätta in 4 liter varm kall ops i kylskåpet. Jag satte det ute. Får hoppas att inte något djur är där och klöser.

Grundregeln för buljong är ju en tärning per halvliter så du hade garanterat för lite buljong, till den mängden hade du behövt fem-sex tärningar. Jag tycker man ska ligga i underkant på vätska under kokningen och när det har kokat klart ska man dra i en rejäl klick smör och reda av med mjöl+mjölk eller maizenaredning. Det sista med smör och redning är nog inte standard utan snarare min kalops under uppväxten.

Två saker som ABSOLUT INTE gör dig till en bättre skribent:
1. Ersätta "av" med "utav", det är fan mycket bättre att aldrig använda ordet "utav".
2. Ersätta "dom" med "de" eller "dem" utan att egentligen ha en aning om när du ska välja det ena eller andra.

Sereena
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Kallops: Lite omständigt men gott som fan

1kg kokkött i tärningar (ca 3x3x3 cm)
2 ordentliga gula lökar delas 4 klyftor vardera
1kg morötter skalas och halveras
3st morötter skalas och skivas ca 1cm tjocka skivor
~20-30 kryddpepparkorn (lite beroende på hur färska dom är osv)
Lika mycke svartpeppar och hälften så mycke vitpeppar
5-10 lagerblad
Salt

Sås:
3-5dl Grädde
Mjöl
Kryddpeppar
Mosade morötter (mosa dom morotshalvor som kokat med buljongen)

Koka upp vatten och salta.
Lägg i köttet i det kokande vattnet, låt koka upp igen och skumma ordentligt.
Lägg i kryddor, lökarna samt hälften av dom halverade morötterna.

Koka i ca 2h fyll på vatten vid behov så att vattnet täcker
Plocka ur dom nu väldigt mjuka morötterna och lägg i en skål, lägg i dom restrerande halverade morötterna och koka i ca 2h till så att köttet är väldigt mört.

Plocka ur morötterna och lägg tilsammans med dom andra, plocka ur köttet och lägg åt sidan och täck över, sila vätskan så att du får bort alla pepparkorn och lökrester, smaka av och reducera den eventuellt lite om den känns blaskig, lägg i morortsskivorna och låt koka tills dom blivit lagom mjuka (tar inte många minuter) mosa morotshalvorna under tiden.

Blanda grädde och buljong, red av, smaka av med kryddpeppar och mosade morötter till lagom smak (ev salt om det behövs) lite soya/koloritsoya för färgens skull.

Lägg i köttet och morotsskivorna, servera med potatis eller ris.

[["De" = They]]-[["Dom" förfan om du inte kan skillnaden!]]-[["Dem" = Them]]

DrKimble
Medlem
Citat:

Är inte jättebra på kalops men jag skulle säga att du har för mycket lök, för mycket lagerblad, för mycket kryddpeppar, för lite buljong. Måste blivit rätt sött. Jag skulle tagit mindre vatten, några buljongtärningar till, en rejäl skvätt japansk soja, lite tomatpurre, svartpepparkorn.

Sedan ska du inte sätta varm vätska i kylen om det inte är kris. Inte bra för kylen. Bra val att låta den kallna ute. Men när du värmer på den i morgon, i med mer buljong plus JAPANSK soja. Ska du inte låta grytan koka länge så skit i tomatpurren. Det kommer bli super.

Sereena
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKimble
Är inte jättebra på kalops men jag skulle säga att du har för mycket lök, för mycket lagerblad, för mycket kryddpeppar, för lite buljong. Måste blivit rätt sött. Jag skulle tagit mindre vatten, några buljongtärningar till, en rejäl skvätt japansk soja, lite tomatpurre, svartpepparkorn.

Sedan ska du inte sätta varm vätska i kylen om det inte är kris. Inte bra för kylen. Bra val att låta den kallna ute. Men när du värmer på den i morgon, i med mer buljong plus JAPANSK soja. Ska du inte låta grytan koka länge så skit i tomatpurren. Det kommer bli super.

Varför ta bort kryddor som ska ge smaken och ha i en massa buljong istället? Tycker snarare låter att vara för lite kryddor i.

Har aldrig haft buljongtärningar i kalops eller grytor...

Buljong använder man om man ska svänga ihop en sås eller liknande och inte kan använda vätskan från köttet.

[["De" = They]]-[["Dom" förfan om du inte kan skillnaden!]]-[["Dem" = Them]]
Senast redigerad av Sereena 2013-02-17 kl. 00:58.

Bangg
Medlem
Glömde att sätta in min turkiska yoghurt i kylskåpet igår, går det att använda den idag då? Var för 12 timmar sen och ska steka/koka upp yoghurten isf..

Svara på ämne
Topp Dela »