Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Gjorde kall ops. Tycker det inte blev så mycket smak. Gjorde på 2 kg högrev. Hade också i 5 lökar, 5 morötter, 20 kryddpepparkorn, 5 lagerblad och 1 buljongtärning. Skulle jag haft mer kryddor? Kanske hade jag lite för mycket vatten? Ska det precis täcka köttet eller?
En annan sak. Är det viktigt att kyla ner det snabbt, och hur ska man då göra det. Är förmodligen inte så bra att sätta in 4 liter varm kall ops i kylskåpet. Jag satte det ute. Får hoppas att inte något djur är där och klöser.
Kallops: Lite omständigt men gott som fan
1kg kokkött i tärningar (ca 3x3x3 cm)
2 ordentliga gula lökar delas 4 klyftor vardera
1kg morötter skalas och halveras
3st morötter skalas och skivas ca 1cm tjocka skivor
~20-30 kryddpepparkorn (lite beroende på hur färska dom är osv)
Lika mycke svartpeppar och hälften så mycke vitpeppar
5-10 lagerblad
Salt
Sås:
3-5dl Grädde
Mjöl
Kryddpeppar
Mosade morötter (mosa dom morotshalvor som kokat med buljongen)
Koka upp vatten och salta.
Lägg i köttet i det kokande vattnet, låt koka upp igen och skumma ordentligt.
Lägg i kryddor, lökarna samt hälften av dom halverade morötterna.
Koka i ca 2h fyll på vatten vid behov så att vattnet täcker
Plocka ur dom nu väldigt mjuka morötterna och lägg i en skål, lägg i dom restrerande halverade morötterna och koka i ca 2h till så att köttet är väldigt mört.
Plocka ur morötterna och lägg tilsammans med dom andra, plocka ur köttet och lägg åt sidan och täck över, sila vätskan så att du får bort alla pepparkorn och lökrester, smaka av och reducera den eventuellt lite om den känns blaskig, lägg i morortsskivorna och låt koka tills dom blivit lagom mjuka (tar inte många minuter) mosa morotshalvorna under tiden.
Blanda grädde och buljong, red av, smaka av med kryddpeppar och mosade morötter till lagom smak (ev salt om det behövs) lite soya/koloritsoya för färgens skull.
Lägg i köttet och morotsskivorna, servera med potatis eller ris.