Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Egentligen en brödbaksfråga, men tror chansen till bra svar är större här.

Ska nu åter grädda en stor "tung" deg med mycket fibrer och vätska i sig, vilket innebär flera timmar i ugnen för att nå rätt innertemperatur samtidigt som man inte vill ha ytan förkolnad.
Kör man på 2-300 grader så bränns det innan det är klart.
Kör man på 100 grader kan det väl stå en vecka innan innertempen är uppe i >95 grader.

Fråga:
Vid vilken ugnstemperatur bränns brödets yta?

När jag bakade mycket så började jag på 250 grader. Tvingade in brödet och efter 10 min sänkte jag till 175. Då bränner man inte. Kasta in några isbitar i botten av ugnen också. Hjälper skorpan att bli bra
Citera
2013-02-04, 20:45
Medlem
Vilka örter och/eller växter tycker ni passar bäst att ha till fläskfilé?

Jag menar, tex att man finhackar rosmarin och sen har lite olja och salt o peppar, lägg allt i en påse och låt gotta till dig.
Citera
2013-02-04, 20:52
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonsa

Jag menar, tex att man finhackar rosmarin och sen har lite olja och salt o peppar, lägg allt i en påse och låt gotta till dig.
Salvia är gott till fläskkött tycker jag. Lite underskattad ört.
Citera
2013-02-04, 20:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Salvia, balsamvinäger, soya (för sältan) lite svartpeppar och enbär = win
Citera
2013-02-04, 23:13
Medlem
christerys avatar
Citat:

Inga, jag kör gärna med smördegsinbakad fläskfile späckad med gorgonzola, hasselbackspotatis och resten av gorgonzolan smälter man med CF så har du en sås. Pottisarna skall ha paprikapulver och ströbröd för att verkligen komma till sin rätt.

Men salt och peppar duger gott, har testat gurkmejja och vitlök i en gratäng (inte potatis utan skivad fläskfile) med mycket grädde. Blev så bra att jag nästan tänkte sjukskriva mig dan efter för att jag inte kunde röra på mig. Den var lite tung. Låg som en anakonda som käkat en kalv hela kvällen.
Senast redigerad av christery 2013-02-04 kl. 23:18.
Citera
2013-02-06, 12:07
Medlem
Ghozts avatar
Jag har en "dejt" på fredag som jag ska bjuda på middag och behöver tips på iaf två rätter. Huvudrätt såklart men om det är för eller efterrätt kvittar för mig. Eller har FBs dejtingpanel annan erfarenhet? Är tjejer mer efterrättstyper generellt?

Jag kan laga mat men ni förstår att det inte ska flamberas och liknande då det är lite över min förmåga...

Mvh
Citera
2013-02-06, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghozt
Jag har en "dejt" på fredag som jag ska bjuda på middag och behöver tips på iaf två rätter. Huvudrätt såklart men om det är för eller efterrätt kvittar för mig. Eller har FBs dejtingpanel annan erfarenhet? Är tjejer mer efterrättstyper generellt?

Jag kan laga mat men ni förstår att det inte ska flamberas och liknande då det är lite över min förmåga...

Mvh
Tycker hon om fisk?
Laxfile i folie salta och peppra runt om, pressa lime lite smör sen in i ugnen.
sås till det är
1 msk riven ingefära
3-4 msk honung
skalet av en lime
saften av en halv lime
5 dl cf.

Servera med sallad och potatis.

Alt
Ta en fläskfile, putsa stek den runt om salta och peppra. Skär ett snitt längs med, fyll upp med valfri smaksatt ost tex creme bonujour grekisk. Linda bacon runt om stek i ugn.
Servera med klyftpotatis och en sås gjord av skyn plus cf och köttbuljong.

Efterrätt toscapäron serverade med vaniljglass.
alt ta olika frukter, tex jordgubbar, ananas, apelsin, äpple lägg de i en ugnsform riv lite vit choklad över och stek i ugn ,. Servera med glass.

Eller så gör du ngt med räkor till förätt, tex räkrulle, toast skagen....
Citera
2013-02-06, 12:53
Medlem
Ghozts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naset
Tycker hon om fisk?
Laxfile i folie salta och peppra runt om, pressa lime lite smör sen in i ugnen.
sås till det är
1 msk riven ingefära
3-4 msk honung
skalet av en lime
saften av en halv lime
5 dl cf.

Servera med sallad och potatis.

Alt
Ta en fläskfile, putsa stek den runt om salta och peppra. Skär ett snitt längs med, fyll upp med valfri smaksatt ost tex creme bonujour grekisk. Linda bacon runt om stek i ugn.
Servera med klyftpotatis och en sås gjord av skyn plus cf och köttbuljong.

Efterrätt toscapäron serverade med vaniljglass.
alt ta olika frukter, tex jordgubbar, ananas, apelsin, äpple lägg de i en ugnsform riv lite vit choklad över och stek i ugn ,. Servera med glass.

Eller så gör du ngt med räkor till förätt, tex räkrulle, toast skagen....

Bra tips! Och väldigt lättlagat!
Blir nog laxen till huvudrätt. Fläskfilén brukar jag göra som du beskriver, fylld med gorgonzola, grymt gott!

Kanske inte värdens bästa matchning men bruschetta till förrätt, lax till huvudrätt och frukt med vit chocklad till efterrätt.
Citera
2013-02-06, 19:52
Medlem
Masturblijas avatar
Har tänkt mig följande men jag vet inte om det kommer funka.

Kycklingfileer fyllda med mozzarella och parmesan ost, samt lindade i Schwarzwald skinka, med risotto? Har inte tänkt att Schwarzwald ska vara på fileerna under hela matlagningen men mest där mot slutet...... ?!?
Citera
2013-02-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghozt

Mvh

Personligen skulle jag laga huvudrätt + efterrätt, och eftersom du vill sitta ned och umgås skulle jag laga efterrätten i förväg, du behöver inte ens laga den samma dag. Ostbricka, crème brûlée eller en citrontårta (lemon curd) är tre alternativ från enkelt till lite mer ambitiöst.

Ska ni laga mat tillsammans eller hade du tänkt ha allt redo tills hon kommer? Personligen tycker jag det är roligare att laga mat tillsammans. Om du är duktigare än henne så välj något där du får styla lite, låt henne hjälpa till på ett hörn. Om du hade tänkt förbereda tills hon kommer så planera för det, laga t.ex. en ragú i förvag som kan stå och puttra på spisen tills det är dags.

Ärligt talat, om det är första dejten skulle jag inte ställa mig i köket hela dagen och förbereda, det verkar bara desperat. Laga din bästa huvudrätt (något du har övat på och är bra på) och fixa en ostbricka till efterrätt, alternativt lite färska räkor och aioli till förrätt om du föredrar det.

Ser fram emot att höra vad du bestämmer dig för
Citera
2013-02-06, 22:15
Medlem
JakeTheMusss avatar
Kan man steka vitlök?
Citera
2013-02-06, 22:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
Kan man steka vitlök?
Näe. (Självklart kan du steka vitlök, det ingår i stekt eller brynt vitlök i mängder av recept)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in