2012-10-18, 14:43
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Delvis, eftersom han dels låter köttet ligga länge i kylen, samt att själva stekmetoden kapslar in köttsaften på ett bra sätt. Annars ska vilandet göra resten av tricket.
En helstekt hjortytterfilé kräver nog en hel del vila utan att blöda när man skär upp. Det blir ju lite annat också än en skiva biff. (Som jag trodde du menade först.)
Om man tänker sig en helstekt rostbiff som är nedkyld innan uppskärning så brukar den inte blöda, så vilandets betydelse kan inte vara oviktig i sammanhanget.
Det blir nog svårare om man skär upp helstekt än med skivor också i och med fibrernas riktning.
Sous vide kanske löser problemet annars?
Edit: Jag utgick nu från att det var helstekt du menade eftersom medaljonger av hjortfilé skulle bli iskalla på en halvtimme.
Heston brukar för övrigt steka helt kött med lågtempprincipen efter att ha brynt det i panna först.
Hans rostbiff får vila en timme sedan. Så gör jag också gärna med helt kött.
En helstekt hjortytterfilé kräver nog en hel del vila utan att blöda när man skär upp. Det blir ju lite annat också än en skiva biff. (Som jag trodde du menade först.)
Om man tänker sig en helstekt rostbiff som är nedkyld innan uppskärning så brukar den inte blöda, så vilandets betydelse kan inte vara oviktig i sammanhanget.
Det blir nog svårare om man skär upp helstekt än med skivor också i och med fibrernas riktning.
Sous vide kanske löser problemet annars?
Edit: Jag utgick nu från att det var helstekt du menade eftersom medaljonger av hjortfilé skulle bli iskalla på en halvtimme.
Heston brukar för övrigt steka helt kött med lågtempprincipen efter att ha brynt det i panna först.
Hans rostbiff får vila en timme sedan. Så gör jag också gärna med helt kött.
Fattar inte riktigt hur det skulle kunna vara något bra att köttet ligger och torkar i kylskåpet under två dygn. Det borde väl leda till torrare kött?
Bryningen av köttets yta har hur som helst ingenting alls med saken att göra eftersom kött inte har några porer som kan slutas till. Att så skulle vara fallet är en seglivad myt.
Vad gäller sous vide så behöver man väl en särskild vacuummaskin, eller?
men visst var det så att du skulle köra en hel bit?