Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-10-18, 14:43
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Delvis, eftersom han dels låter köttet ligga länge i kylen, samt att själva stekmetoden kapslar in köttsaften på ett bra sätt. Annars ska vilandet göra resten av tricket.
En helstekt hjortytterfilé kräver nog en hel del vila utan att blöda när man skär upp. Det blir ju lite annat också än en skiva biff. (Som jag trodde du menade först.)

Om man tänker sig en helstekt rostbiff som är nedkyld innan uppskärning så brukar den inte blöda, så vilandets betydelse kan inte vara oviktig i sammanhanget.
Det blir nog svårare om man skär upp helstekt än med skivor också i och med fibrernas riktning.
Sous vide kanske löser problemet annars?

Edit: Jag utgick nu från att det var helstekt du menade eftersom medaljonger av hjortfilé skulle bli iskalla på en halvtimme.
Heston brukar för övrigt steka helt kött med lågtempprincipen efter att ha brynt det i panna först.
Hans rostbiff får vila en timme sedan. Så gör jag också gärna med helt kött.

Fattar inte riktigt hur det skulle kunna vara något bra att köttet ligger och torkar i kylskåpet under två dygn. Det borde väl leda till torrare kött?

Bryningen av köttets yta har hur som helst ingenting alls med saken att göra eftersom kött inte har några porer som kan slutas till. Att så skulle vara fallet är en seglivad myt.

Vad gäller sous vide så behöver man väl en särskild vacuummaskin, eller?
Citera
2012-10-18, 16:05
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Fattar inte riktigt hur det skulle kunna vara något bra att köttet ligger och torkar i kylskåpet under två dygn. Det borde väl leda till torrare kött?
Köttet tappar lite vätska, men blir mörare plus att smakerna koncentreras. Just den här delen har jag inte provat själv, (två dygn, alltså), men då måste man utgå från att man har hög kvalitet från början och att hanteringen varit bra hela vägen, så köttet inte börjar bli på gränsen till dåligt. Annars klarar det sig inte i två dygn.

Citat:
av köttets yta har hur som helst ingenting alls med saken att göra eftersom kött inte har några porer som kan slutas till. Att så skulle vara fallet är en seglivad myt.
Jo, det skapas ju en god knaprig stekyta när det blir hög värme och genom att flippa ofta, så hinner ingen köttsaft tränga ut upptill. Nedåt har jag aldrig varit med om att det läcker.
Citat:
Vad gäller sous vide så behöver man väl en särskild vacuummaskin, eller?
Stämmer, blir lite dyrt, men visst var det så att du skulle köra en hel bit?
I det fallet är det nog bäst att köra lågtempererat i ugnen. Då menar jag riktigt lågt. Heston kör till exempel sin rostbiff i 55 grader i sex timmar efter att ha brynt runt om.
http://reluctanthousedad.com/2012/02/09/recipe-shed-six-hour-roast-beef/
Citera
2012-10-18, 16:45
Citat:
Jo, det skapas ju en god knaprig stekyta när det blir hög värme och genom att flippa ofta, så hinner ingen köttsaft tränga ut upptill. Nedåt har jag aldrig varit med om att det läcker.

Det är mycket möjligt att köttsaften inte hinner tränga ut under bryningen om man flippar biten ofta, men det förändrar ändå inte det faktum att köttet oundvikligen svettas när man väl kör klart det i ugnen. Kött har som sagt inga porer som kan täppas till och innesluta köttsaften, den myten har avfärdats av t.ex. den franske kemisten Hervé This:

"D'une part, la notion de «pores» de la viande n'as pas de réalité anatomique et, d'autre part, les pesées de rôtis montrent que la perte de jus augmente avec la cuisson." (Casseroles et éprouvettes, Belin Pour la Science, 2002, s. 35)

Citat:
men visst var det så att du skulle köra en hel bit?
I det fallet är det nog bäst att köra lågtempererat i ugnen. Då menar jag riktigt lågt. Heston kör till exempel sin rostbiff i 55 grader i sex timmar efter att ha brynt runt om.

Jäpp, alltid hela bitar. Stekar eller filéer. Kör dem i högst 60 grader, så det kan inte vara temperaturen som är problemet.
Citera
2012-10-18, 17:18
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Det är mycket möjligt att köttsaften inte hinner tränga ut under bryningen om man flippar biten ofta, men det förändrar ändå inte det faktum att köttet oundvikligen svettas när man väl kör klart det i ugnen. Kött har som sagt inga porer som kan täppas till och innesluta köttsaften, den myten har avfärdats av t.ex. den franske kemisten Hervé This:

"D'une part, la notion de «pores» de la viande n'as pas de réalité anatomique et, d'autre part, les pesées de rôtis montrent que la perte de jus augmente avec la cuisson." (Casseroles et éprouvettes, Belin Pour la Science, 2002, s. 35)
Ah, men denna teknik faller ju i och med att det inte är skivor som ska stekas i det här fallet. (Skivorna skulle ju gå färdigt i pannan och bara vilas därefter.)
Jag vet att man inte kan försegla kött helt och hållet, men flippningens poäng är att det inte ska hinna läcka något innan vilandet.

Citat:
, alltid hela bitar. Stekar eller filéer. Kör dem i högst 60 grader, så det kan inte vara temperaturen som är problemet.
Nej, då borde det inte vara något problem om du nu vilar det tillräckligt länge. (Beror på tjockleken.) Jag tror inte det går att få köttet rinnfritt till 100% om det fortfarande ska vara varmt och nylagat, men nära nog. Låter du termometern sitta tills du ser att den börjar droppa för mycket under vilan, så går det inte att göra mer.
Lägger du upp på tallrikar först, så kan du ju ta en bit papper och suga upp de eventuella droppar som läcker innan du lägger resten.
Citera
2012-10-18, 21:52
Citat:
Jag vet att man inte kan försegla kött helt och hållet, men flippningens poäng är att det inte ska hinna läcka något innan vilandet.

Ok, je comprends.

Citat:
Låter du termometern sitta tills du ser att den börjar droppa för mycket under vilan, så går det inte att göra mer.

Förstår inte riktigt vad du menar här. Jag tar ur termometern så fort jag tagit köttet ur ugnen.

Förresten, det här med stektermometer alltså... Den lämnar ju fula hål i köttet! Finns det tunna termometrar som inte efterlämnar några synbara hål? Jag föreställer mig att de är ganska dyra, i sådana fall.
Citera
2012-10-18, 23:21
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:

Förstår inte riktigt vad du menar här. Jag tar ur termometern så fort jag tagit köttet ur ugnen.

Förresten, det här med stektermometer alltså... Den lämnar ju fula hål i köttet! Finns det tunna termometrar som inte efterlämnar några synbara hål? Jag föreställer mig att de är ganska dyra, i sådana fall.
Om du behåller termometern under vilandet, så har du mer koll på när det börjar bli läge att skära upp, dvs när innertemperaturen börjar falla.
Vissa är väl tunnare än andra, men supertunna termometrar vet jag inte om det finns. Åtminstone halva köttbiten klarar sig utan hål och resten går väl att dölja hyfsat vid läggningen. Har man en längre bit som är jämntjock, så blir mer än halva utan hål.

Edit: Även bra om termometern är kalibrerad i kokande vatten så du vet vad den riktiga tempen är om den skulle slå fel på ett par grader. Även en bra termometer till ugnen för att kolla den en gång kan vara bra. Min ugn är tio grader varmare än det står på vredet, t.ex.
Senast redigerad av FBMinchia 2012-10-18 kl. 23:24.
Citera
2012-10-18, 23:39
Citat:
Om du behåller termometern under vilandet, så har du mer koll på när det börjar bli läge att skära upp, dvs när innertemperaturen börjar falla.
Vissa är väl tunnare än andra, men supertunna termometrar vet jag inte om det finns. Åtminstone halva köttbiten klarar sig utan hål och resten går väl att dölja hyfsat vid läggningen. Har man en längre bit som är jämntjock, så blir mer än halva utan hål.

Edit: Även bra om termometern är kalibrerad i kokande vatten så du vet vad den riktiga tempen är om den skulle slå fel på ett par grader. Även en bra termometer till ugnen för att kolla den en gång kan vara bra. Min ugn är tio grader varmare än det står på vredet, t.ex.

Hmm, fast det verkar ju lite bökigt att slå in köttet i smörpapper samtidigt som termometern sitter i.

Har förresten tänkt på en sak. Jag brukar alltid lägga steken eller filén i en stekgryta med locket på under tillagningen. I stället för att låta köttet vila ovanpå ugnen så borde man ju faktiskt helt enkelt bara kunna låta det ligga kvar och vila i grytan!

En nackdel med att tillaga köttet i gryta är att man måste sticka in termometern praktiskt taget hela vägen för att den ska få plats i grytan. Dock inbillar jag mig att det är bra för köttet att tillagas i stekgryta... Hur brukar du göra?

Bra idé där med att sticka ner stektermometern i kokande vatten för att se om den visar rätt, det ska jag absolut testa.

Ugnstermometer har jag redan.
Citera
2012-10-19, 02:40
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Hmm, fast det verkar ju lite bökigt att slå in köttet i smörpapper samtidigt som termometern sitter i.

Har förresten tänkt på en sak. Jag brukar alltid lägga steken eller filén i en stekgryta med locket på under tillagningen. I stället för att låta köttet vila ovanpå ugnen så borde man ju faktiskt helt enkelt bara kunna låta det ligga kvar och vila i grytan!

En nackdel med att tillaga köttet i gryta är att man måste sticka in termometern praktiskt taget hela vägen för att den ska få plats i grytan. Dock inbillar jag mig att det är bra för köttet att tillagas i stekgryta... Hur brukar du göra?

Bra idé där med att sticka ner stektermometern i kokande vatten för att se om den visar rätt, det ska jag absolut testa.

Ugnstermometer har jag redan.
Jag brukar bara steka i en vanlig öppen form i ugnen, enklast så. Ytan är ju redan klar när den går in.
När man tar ut det så kan man täcka lite lätt med en folie bara. Tänk på att tempen fortsätter klättra ett par grader till när du tar ut oavsett.
Update om lågtemp på hjortfilé: en snabb googling säger att det inte är helt optimalt med lågtemp på det. Köttet kan bli för mjukt och leverpastejartat, beroende på hur ungt djuret är. (Senast jag hade vilt var för flera år sedan, då jag hade rådjursfilé.)
Kanske bäst att vrida upp ugnen till 140-150 åtminstone.
Citera
2012-10-19, 11:26
Medlem
Evilyns avatar
Vad kan man göra för något kul med högrev? Brukar göra gryta, men det börjar bli lite trist..
Citera
2012-10-19, 11:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Hur fan får man en hollandaise att inte skära sig? Jag har lagt det under kategorin "Saker som är lika mystiska som att universum är oändligt!"...
Släng i en sked med potatismjöl.

~Paul~
Citera
2012-10-19, 11:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Vad kan man göra för något kul med högrev? Brukar göra gryta, men det börjar bli lite trist..
Det går att ugnsgrädda högrev men det tar lång tid och låg värme. Räkna med minst 8 h.

Sousvide är ett alternativ, liksom diverse metoder i tryckkokaren.

~Paul~
Citera
2012-10-19, 11:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Micra fryst-kyckling?
Det kan funka men då måste hela kycklingen läggas i vatten som täcker den.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in