Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-06, 22:22
Medlem
JakeTheMusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Näe. (Självklart kan du steka vitlök, det ingår i stekt eller brynt vitlök i mängder av recept)
Okej, ska man hacka eller steka hela klyftor?
Citera
2013-02-06, 22:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
Okej, ska man hacka eller steka hela klyftor?
Det beror på vad du ska tillaga. Något som är gott är att steka delade hela vitlökar i ugnen, klart bäst är då färsk vitlök.
Citera
2013-02-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Näe. (Självklart kan du steka vitlök, det ingår i stekt eller brynt vitlök i mängder av recept)

Det gäller att vara försiktig bara. Blir den för stekt så blir den besk och direkt ogod. Stek vitlöken i en rejält tilltagen blandning av smör och olja (gärna oliv-) på låg värme (högst 4) tills den är gyllengul. Inte längre. Det du steker i kommer få en fantastisk smak som du sedan kan steka kött eller fisk i. Klassisk kryddningsmetod.

Om den är hel eller klyvd i två halvor spelar mindre roll. Men jag klyver ofta för att ta bort det gröna om det finns sådan. Det gröna ger besk smak på maten, ibland rätt påtagligt.

Hel oskalad vitlök i ugn är jävligt gott. In med en en hel vitlök med skalet på och ta ut när den är mjuk vilket tar ett tag. Härligt tillbehör.
Citera
2013-02-06, 23:35
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
Kan man steka vitlök?

Jupps, men om du är grön så börja med en solo - som är lite mer förlåtande.

Bränner man dom så smakar dom bara skit.
Citera
2013-02-07, 23:39
Medlem
Ska laga kyckling i ugn utan sås eller marinad eller något. Är det bara att lägga dem i ugnfast form utan något annat alls i där? Känns.. torrt på något vis.
Citera
2013-02-07, 23:41
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Ska laga kyckling i ugn utan sås eller marinad eller något. Är det bara att lägga dem i ugnfast form utan något annat alls i där? Känns.. torrt på något vis.
Gnid in dem i olja och lite favoritkryddor först, annars blir det lite fattigt.
Citera
2013-02-07, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Gnid in dem i olja och lite favoritkryddor först, annars blir det lite fattigt.

Jo, alltså de är färdigkryddade. Det jag undrar var väl egentligen om kycklingen blir tillagad på ett bra sätt av att bara slänga in dem nakna i ugnen.
Citera
2013-02-08, 00:03
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Jo, alltså de är färdigkryddade. Det jag undrar var väl egentligen om kycklingen blir tillagad på ett bra sätt av att bara slänga in dem nakna i ugnen.
Är det typ Stinas Kyckling? Ja, dessa blir bra genom att bara slänga in dem i ugnen.
Citera
2013-02-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Är det typ Stinas Kyckling? Ja, dessa blir bra genom att bara slänga in dem i ugnen.

Nej. Vanlig färsk kyckling med kryddor på. Men jag antar att jag slänger in dem i ugnen bara.
Citera
2013-02-08, 00:33
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Nej. Vanlig färsk kyckling med kryddor på. Men jag antar att jag slänger in dem i ugnen bara.
Ja, är den köpt färdigkryddad så brukar rekommenderad tillagningsmetod stå på påsen.
Citera
2013-02-08, 09:55
Medlem
christerys avatar
Citat:

Visst, släng in lite rotsaker åxå, en kastrull med jasmineris på spisen så har du fixat maten. Skulle nog slängt med lite smör som du kan ösa kycklingen med men det kanske är överkurs.
Citera
2013-02-10, 20:58
Medlem
Går det att frysa in remouladsås? Jag gjorde en sats (från grunden, alltså egenhändigt slagen mayonnaise) idag till kvällens måltid, men det blev löjligt mycket. Det skulle vara trevligt om det gick att frysa in en del. En följdfråga om infrysning inte är lämplig vore hur länge den håller sig i kylskåp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in