Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-10, 20:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Lättare att kontrollera vätskemängden om det sjuder, och ju längre det kokar, desto bättre blir smaken. Inbillar jag mig iaf. Matlagning är inget man ska stressa med, enligt mig.
Att tillaga snabbt på hög temperatur är inte att stressa, en del råvaror blir helt enkelt bättre då.

För inte wookar du med plattan på ettan, eller?
Citera
2012-05-10, 20:38
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Att tillaga snabbt på hög temperatur är inte att stressa, en del råvaror blir helt enkelt bättre då.

För inte wookar du med plattan på ettan, eller?

Kokar du risgrynsgröt på högsta läget?
Citera
2012-05-10, 20:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Kokar du risgrynsgröt på högsta läget?
Självklart inte, hur kunde du tolka vad jag skrev till det? *s*

Om du läser vad jag skrev igen, så ser du att jag svarade på ditt påstående om att man inte skulle stressa när man lagar mat, och förklarade att matlagning snabbt på hög temperatur inte alls behöver betyda att man stressar, utan att just den maten faktiskt blir bättre av snabb tillagning.

Btw: Att man kokar ihop en sås på låg värme beror på att den kan bränna vid annars. Inte att det är lättare att kontrollera konsistensen eller att den skulle få bättre smak (ytterst marginellt i så fall).
Citera
2012-05-10, 21:31
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Självklart inte, hur kunde du tolka vad jag skrev till det? *s*

Om du läser vad jag skrev igen, så ser du att jag svarade på ditt påstående om att man inte skulle stressa när man lagar mat, och förklarade att matlagning snabbt på hög temperatur inte alls behöver betyda att man stressar, utan att just den maten faktiskt blir bättre av snabb tillagning.

Btw: Att man kokar ihop en sås på låg värme beror på att den kan bränna vid annars. Inte att det är lättare att kontrollera konsistensen eller att den skulle få bättre smak (ytterst marginellt i så fall).

Jag är fullt medveten om att viss mat behöver höga temperaturer - t.ex. om man ska woka. Men om man inte behöver köra plattan på full effekt så ser jag ingen direkt anledning att göra det. Sås är ingenting som man egentligen behöver ha full värme på, till skillnad från wok. Att laga wok anser jag inte vara stressigt, däremot att vilja fixa sås så fort som möjligt genom att vrida upp plattan är det.
Citera
2012-05-10, 21:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag är fullt medveten om att viss mat behöver höga temperaturer - t.ex. om man ska woka. Men om man inte behöver köra plattan på full effekt så ser jag ingen direkt anledning att göra det. Sås är ingenting som man egentligen behöver ha full värme på, till skillnad från wok. Att laga wok anser jag inte vara stressigt, däremot att vilja fixa sås så fort som möjligt genom att vrida upp plattan är det.
Så om jag kokar ihop en buljong på hög temperatur så stressar jag?

För övrigt: Jag förstår inte kommentarer som att man inte ska stressa i köket. Vad gör det om det går undan? Om man mår taskigt av att laga mat på halva tiden så ska man naturligtvis inte göra det, men jag har inga sådana problem. Och maten hos mig blir inte sämre för att jag inte mjäkar vid stekpannan.
Citera
2012-05-12, 17:05
Medlem
64550.s avatar
Tänkte göra skink och ädelostsås med pasta till middag.. men jag kommer inte använda hela biten ädelost, kan jag frysa ner det som jag inte använder och ta fram nästa gång jag vill använda den?
(gillar inte att äta med kex, men gott som fan i mat)
Citera
2012-05-12, 21:09
Medlem
irrblosss avatar
Någon som har ett enkelt recept på fransk vitlöksdressing? Inga tzatziki-varianter alltså, utan en relativt mild, lätt rinnig dressing med smak av vitlök och "franska" örter. Finns en god färdig variant att köpa (Erik Lallerstedt), men skulle vara trevligt att kunna göra något liknande själv från grunden.
Citera
2012-05-12, 22:30
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Någon som har ett enkelt recept på fransk vitlöksdressing? Inga tzatziki-varianter alltså, utan en relativt mild, lätt rinnig dressing med smak av vitlök och "franska" örter. Finns en god färdig variant att köpa (Erik Lallerstedt), men skulle vara trevligt att kunna göra något liknande själv från grunden.

Vad är det som gör den vit? lite kryddor på det. Smaka, men låt den stå lite emellan. DU kommer att ha uppfunnit din egen sås, tänk positivt.

Nåt franskt är det inte i min, men gräddfil, lite tachosås, nån squätt blairs AD/ID, boston (tärnade bitar, några slevar av det) och lite salt. Äcklig, tja.. jag klagar inte.
Senast redigerad av christery 2012-05-12 kl. 22:35.
Citera
2012-05-12, 22:35
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Vad är det som gör den vit? lite kryddor på det. Smaka, men låt den stå lite emellan. DU kommer att ha uppfunnit din egen sås, tänk positivt.
Jag vill inte uppfinna, jag vill kopiera . Tror varken det är creme fraiche, yoghurt eller majonnäs i den. Några andra idéer har jag inte.
Citera
2012-05-12, 22:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag vill inte uppfinna, jag vill kopiera . Tror varken det är creme fraiche, yoghurt eller majonnäs i den. Några andra idéer har jag inte.

Nöden är uppfinningens moder. Jag kanske snokar lite på din sås, men nån bechamel är det nog inte.

Nä nu ska jag ta lite ledigt. Kolla min edit, prova. Den kan vara bra, men mina smaklökar har dött för länge sen så jag är lite dålig på sånt.
Citera
2012-05-13, 12:40
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Fick 2 öringar igår och har bara rensat dem hittills.
Har ingen filekniv så undrar hur jag skall steka dem?

Klippa bort fenor etc?

Smakar bra att bara steka i smör och salt?
Citera
2012-05-13, 12:51
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Fick 2 öringar igår och har bara rensat dem hittills.
Har ingen filekniv så undrar hur jag skall steka dem?

Klippa bort fenor etc?

Smakar bra att bara steka i smör och salt?

Det går alldeles utmärkt om de inte är för stora. Du behöver inte klippa bort fenor eller skära bort huvudet, men du kan skrapa bort slemmet på skinnet och torka torrt. Sen är det bara steka i smör. Toppengott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in