Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-02, 17:00
Medlem
LoudNoises avatar
hur gör man en kålterrin?
Citera
2013-02-02, 17:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoudNoise
hur gör man en kålterrin?
Du får nog lov att vara lite mer precis med vad det är du menar och vad du skall ha det till.
Kålterrin kommer i lika många varianter som det finns kockar, och är ingen standardrätt som kommer med ett recept och en arbetsbeskrivning som är den "rätta". Det mer används som beteckning på ett helt spektrum av kålbaserade rätter av kockar på menyer och i mattävlingar.
Citera
2013-02-02, 17:34
Medlem
LoudNoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Du får nog lov att vara lite mer precis med vad det är du menar och vad du skall ha det till.
Kålterrin kommer i lika många varianter som det finns kockar, och är ingen standardrätt som kommer med ett recept och en arbetsbeskrivning som är den "rätta". Det mer används som beteckning på ett helt spektrum av kålbaserade rätter av kockar på menyer och i mattävlingar.

den ska ha huvudrollen i en förrätt.
Hur ska jag förklara.. jag vill liksom ha den fast så man kan skiva den i en tjock fyrkant utan att den faller isär.. och att den kan serveras både kal och varm.. typ som en potatisterrin? kan det vara samma sak? dock har många recepten grädde i sig som jag inte vill ha...
Är detta omöjliga krav och jag är helt ute och cyklar?.. :/
Citera
2013-02-02, 17:41
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoudNoise
den ska ha huvudrollen i en förrätt.
Hur ska jag förklara.. jag vill liksom ha den fast så man kan skiva den i en tjock fyrkant utan att den faller isär.. och att den kan serveras både kal och varm.. typ som en potatisterrin? kan det vara samma sak? dock har många recepten grädde i sig som jag inte vill ha...
Är detta omöjliga krav och jag är helt ute och cyklar?.. :/
Här är ett recept som inte innehåller grädde... http://www.svenskraps.se/rapsoljarecept/vegetariskt_kalterrin.asp
Det borde väl gå att använda det som bas och sedan utesluta/ersätta vad du inte vill ha med i din terrin?
Citera
2013-02-02, 17:47
Medlem
LoudNoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Här är ett recept som inte innehåller grädde... http://www.svenskraps.se/rapsoljarecept/vegetariskt_kalterrin.asp
Det borde väl gå att använda det som bas och sedan utesluta/ersätta vad du inte vill ha med i din terrin?

Fantastiskt!! Tusen tack!
Citera
2013-02-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Första gången jag lärde mig metoden var det frysen. I Hestons senaste serie kör han dem dock i kylen, och motiveringen förstod jag som att du inte har någon plats i hemmet som torkar så effektivt som en modern kyl. Jag antar att torkningen är viktigare än snabb nedkylning.

Aha. Tackar för det. Jag har nämligen också sett att den ska frysas och nu blev jag osäker på om jag kanske haft fel från början. Jag gjorde med kylmetoden igår och det blev bättre än någonsin.
Citera
2013-02-03, 13:59
Medlem
SpaceCats avatar
Egentligen en brödbaksfråga, men tror chansen till bra svar är större här.

Ska nu åter grädda en stor "tung" deg med mycket fibrer och vätska i sig, vilket innebär flera timmar i ugnen för att nå rätt innertemperatur samtidigt som man inte vill ha ytan förkolnad.
Kör man på 2-300 grader så bränns det innan det är klart.
Kör man på 100 grader kan det väl stå en vecka innan innertempen är uppe i >95 grader.

Fråga:
Vid vilken ugnstemperatur bränns brödets yta?
Citera
2013-02-03, 14:07
Medlem
Hello!
Har på sista tiden fått avsmak för blandfärs eftersom jag tycker det luktar kadaver när man steker den.
Idag skall jag göra pannbiffar på nötfärs och min fråga är om det är en god idé att ha i grädde istället för mjölk för att förhindra att de blir torra?
Citera
2013-02-03, 14:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Hello!
Har på sista tiden fått avsmak för blandfärs eftersom jag tycker det luktar kadaver när man steker den.
Idag skall jag göra pannbiffar på nötfärs och min fråga är om det är en god idé att ha i grädde istället för mjölk för att förhindra att de blir torra?

Köp den billigare nötfärsen (typ affärens egna lågprisfärs) då den är runt 15-20% fett (den dyrare är ofta runt 10%).

Jag använder alltid grädde istället för mjölk, tänk på att du kan behöva krydda lite extra.
Citera
2013-02-03, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Köp den billigare nötfärsen (typ affärens egna lågprisfärs) då den är runt 15-20% fett (den dyrare är ofta runt 10%).

Jag använder alltid grädde istället för mjölk, tänk på att du kan behöva krydda lite extra.
Den jag köpt är på 20%.
1 tsk salt per 500 g färs är vad jag brukar utgå ifrån, kommer det duga eller måste jag provsteka en bit? Jag vägrar äta rå färs och kan därför inte smaka på den innan...
Citera
2013-02-03, 14:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Den jag köpt är på 20%.
1 tsk salt per 500 g färs är vad jag brukar utgå ifrån, kommer det duga eller måste jag provsteka en bit? Jag vägrar äta rå färs och kan därför inte smaka på den innan...

Ingen aning, jag mäter aldrig mina kryddor (och pasta/ris är nog det enda jag bara använder salt till).
Citera
2013-02-04, 09:14
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Aha. Tackar för det. Jag har nämligen också sett att den ska frysas och nu blev jag osäker på om jag kanske haft fel från början. Jag gjorde med kylmetoden igår och det blev bättre än någonsin.

Kul att höra! Jag blir också väldigt nöjd med kylresultatet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in