Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-01-27, 13:57
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag var och besökte Gene Fornby en gång i mitten av 90-talet. Då visade de bl a hur stenåldersfolket tillagade fisken de drog upp genom att linda in den med vilda örter, harsyra, enris och slutligen våt näver och sedan gräva ner den i en grop med heta stenar. Jag kommer ihåg att det smakade ljuvligt trots att det var helt osaltat.

Jo, björknäver (blötlagt) har jag åxå sett för fisk, men den stenåldersgropen jag tänker på hade nog rabarberblad.

Men enris för att tillaga var nåt nytt... Man lär sig så länge man lever - tydligen.

Är ju en vilde, så jag har med mig i kanoten: aluminiumfolie, skivad citron, smör, knäckebröd (leksands) och salt.

Fångar jag en harr (ibland har jag tur) så rensar jag den, skårar den, saltar lite i skårorna (men det hinner inte) trycker in smör+citron i buken och lindar in den i alufolien. Gräver ner den i glöden och fiskar vidare.

Supergott på knäcke vid 3-4 tiden på morgonen, fortfarande ljust.

Sen är det bara hoppa i kanoten och ringa efter hämtning när jag passerar nån väg.

EDIT: I selarna så finns det ibland abborre, duger fint det med. Gäddan får dock vara.
Senast redigerad av christery 2013-01-27 kl. 14:04.
Citera
2013-01-27, 14:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Rabarberblad är ju dock rejält giftiga. Skulle nog inte jag våga använda till mat.

Oxalsyran du tänker på? Men jag lever än.

Hittade lite annat skojj som man kan göra. http://euprojektmedel.files.wordpress.com/2011/09/maten-mitt-i-skolan-ute-i-naturen.pdf

Murklor eller andra svampar man inte har pejl på tror jag är värre.

Vi har en kåta med renskinn på marken som jag ibland grillar i, bara sitta på backen och tänka att livet är härligt rensar mig från många gifter farligare än oxalsyra.

Stress dödar, rabarberblad vete fan. Jag lever ju.
Senast redigerad av christery 2013-01-27 kl. 14:19.
Citera
2013-01-27, 14:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jo, björknäver (blötlagt) har jag åxå sett för fisk, men den stenåldersgropen jag tänker på hade nog rabarberblad.

Men enris för att tillaga var nåt nytt... Man lär sig så länge man lever - tydligen.

Är ju en vilde, så jag har med mig i kanoten: aluminiumfolie, skivad citron, smör, knäckebröd (leksands) och salt.

Fångar jag en harr (ibland har jag tur) så rensar jag den, skårar den, saltar lite i skårorna (men det hinner inte) trycker in smör+citron i buken och lindar in den i alufolien. Gräver ner den i glöden och fiskar vidare.

Supergott på knäcke vid 3-4 tiden på morgonen, fortfarande ljust.

Sen är det bara hoppa i kanoten och ringa efter hämtning när jag passerar nån väg.

EDIT: I selarna så finns det ibland abborre, duger fint det med. Gäddan får dock vara.

Testa att byta citron och smör mot enris (gärna en kvist med några bär) nån gång, smakar underbart (aldrig testat på just harr, är dock en klassiker för gädda och gös som mormor alltid gjore)
Citera
2013-01-27, 15:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Testa att byta citron och smör mot enris (gärna en kvist med några bär) nån gång, smakar underbart (aldrig testat på just harr, är dock en klassiker för gädda och gös som mormor alltid gjore)

Hehe, såklart det får åka med nästa kanotfärd. har jag tur så får jag två firrar, så kan jag göra en av varje.

Gädda går fan inte att äta, y-benen är ju överallt.

Enrisbuskarna har jag sparat i stugan, men rönnen är nästan utrotad. Tror jag i alla fall, envis buske den där rönnen. Den har överlevt diesel, kapning, eld och allt annat jag har provat. Jävla kackerlacka, omöjlig att döda.
Citera
2013-01-27, 15:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hehe, såklart det får åka med nästa kanotfärd. har jag tur så får jag två firrar, så kan jag göra en av varje.

Gädda går fan inte att äta, y-benen är ju överallt.

Enrisbuskarna har jag sparat i stugan, men rönnen är nästan utrotad. Tror jag i alla fall, envis buske den där rönnen. Den har överlevt diesel, kapning, eld och allt annat jag har provat. Jävla kackerlacka, omöjlig att döda.

En brukar om inte annat finnas vid närmsta kraftledningsgata (dessa växer inte så höga och brukar anses skyddsvärda så dom lämnas oftast kvar vid röjningen)
Citera
2013-01-27, 17:24
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
En brukar om inte annat finnas vid närmsta kraftledningsgata (dessa växer inte så höga och brukar anses skyddsvärda så dom lämnas oftast kvar vid röjningen)

Enbuskar har jag så in i norden, ser ut som nere på gotland snart.
Slänger jag in en rabbis och nån rauk så är det fan komplett.

Snokade lite mer på om rabarberblad skulle vara giftigt, men jag hittar inte mer än jag redan visste.
Kvistarna måste jag åxå kolla upp, lät ju vettigt, eteriska oljor döljer sig på dom mest oväntade ställen.

Näver har jag läst om, men rabarberblad var enklare.
Citera
2013-01-27, 18:26
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Planerar tillaga 1.5 kg entrecote i lergryta i ugnen. Sätter in i kall ugn.
1. Vilken ugnstemperatur är lagom?
2. Vid vilken köttemperatur ska jag ta ut det?
3. Vad ska jag göra när jag tagit ut det? Ligga kvar i grytan eller något annat?
4. Något annat att tänka på?
Körde i 100 grader ugn. Tog ut vid 60 grader och fick vila på skärbräda. Tog 2h 52m. Blev rosa och god.
Citera
2013-01-29, 05:11
Medlem
undervattenfisks avatar
Hur får jag egentligen till hemmagjorda friterade pommes? känns som att potatisen är för blöt eller något blir aldrig krispigt och bra som med köpepommes
Citera
2013-01-29, 09:32
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Hur får jag egentligen till hemmagjorda friterade pommes? känns som att potatisen är för blöt eller något blir aldrig krispigt och bra som med köpepommes

Jag rekommenderar alltid Hestons trippeltillredda pommes frites.

Förenklat recept:
Köp en mjölig potatis. Skär den i stavar (de får absolut inte vara för tunna)
Koka till den nästan faller sönder (detta kräver lite träning). Häll direkt av vattnet och torka genom att badda med handduk och sen in i kylen.

När de svalnat friterar du dem i ca 130 grader tills de får aningens lite färg. Ta upp och torka (hushållspapper och kyl)

När de svalnat friterar du dem i 190 grader till de är gyllengula.

Salta och njut!
Citera
2013-01-29, 12:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
<klipp>

Hittade en skön video på receptet. https://www.youtube.com/watch?v=Mk2lzbUqbEM
Citera
2013-01-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten

Förenklat recept:
Köp en mjölig potatis. Skär den i stavar (de får absolut inte vara för tunna)
Koka till den nästan faller sönder (detta kräver lite träning). Häll direkt av vattnet och torka genom att badda med handduk och sen in i kylen.

När de svalnat friterar du dem i ca 130 grader tills de får aningens lite färg. Ta upp och torka (hushållspapper och kyl)

När de svalnat friterar du dem i 190 grader till de är gyllengula.

Salta och njut!

Menar du måntro frys när du skriver kyl? Jag har för mig att de ska frysas, men jag kanske har fel
Citera
2013-01-29, 23:20
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Menar du måntro frys när du skriver kyl? Jag har för mig att de ska frysas, men jag kanske har fel

Första gången jag lärde mig metoden var det frysen. I Hestons senaste serie kör han dem dock i kylen, och motiveringen förstod jag som att du inte har någon plats i hemmet som torkar så effektivt som en modern kyl. Jag antar att torkningen är viktigare än snabb nedkylning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in