Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag var och besökte Gene Fornby en gång i mitten av 90-talet. Då visade de bl a hur stenåldersfolket tillagade fisken de drog upp genom att linda in den med vilda örter, harsyra, enris och slutligen våt näver och sedan gräva ner den i en grop med heta stenar. Jag kommer ihåg att det smakade ljuvligt trots att det var helt osaltat.
Jo, björknäver (blötlagt) har jag åxå sett för fisk, men den stenåldersgropen jag tänker på hade nog rabarberblad.
Men enris för att tillaga var nåt nytt... Man lär sig så länge man lever - tydligen.
Är ju en vilde, så jag har med mig i kanoten: aluminiumfolie, skivad citron, smör, knäckebröd (leksands) och salt.
Fångar jag en harr (ibland har jag tur) så rensar jag den, skårar den, saltar lite i skårorna (men det hinner inte) trycker in smör+citron i buken och lindar in den i alufolien. Gräver ner den i glöden och fiskar vidare.
Supergott på knäcke vid 3-4 tiden på morgonen, fortfarande ljust.
Sen är det bara hoppa i kanoten och ringa efter hämtning när jag passerar nån väg.
EDIT: I selarna så finns det ibland abborre, duger fint det med. Gäddan får dock vara.