Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-01-26, 21:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Åja, dom går att äta även utan förvällning. Men bara en gång.
3 kok för att ta bort det mesta, och sen inte käka dom för ofta i alla fall.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Svamp-och-svampgifter/Stenmurklan---olamplig-att-ata/

Älgstek (kryddad med bla enbär/enris) med murkelsås och rönnbärsgele, en storfavorit från min barndom i helsinglands skogar. Murklorna (både sten och topp) kokades i 3 omgångar innan dom stuvades.

Murklor åts några gånger om året.
Citera
2013-01-26, 21:30
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om du ställer ugnen på sextio grader, lär det ta tid att torka köttet. Ville du steka det?
Steka var det jag tänkte på nu denna gången.
Citera
2013-01-26, 22:01
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Steka var det jag tänkte på nu denna gången.
Jag är ingen köttexpert, men eftersom ingen av dem svarat ännu, så förbarmar jag mig.
Om du siktar på en innertemperatur på 50-55 grader, så måste ugnen naturligtvis vara hetare än det. Dock tycker jag 60 grader är lite väl lågt. Sikta mer på 65-70 grader och räkna med minst 2 timmar för 1 kilo kött plus 15 minuters vila.
Senast redigerad av Byline 2013-01-26 kl. 22:05.
Citera
2013-01-26, 22:19
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Älgstek (kryddad med bla enbär/enris) med murkelsås och rönnbärsgele, en storfavorit från min barndom i helsinglands skogar. Murklorna (både sten och topp) kokades i 3 omgångar innan dom stuvades.

Murklor åts några gånger om året.

Jo, vi gör samma sak, men med rårörda lingon och enbär, definitivt inte enris.

Rönn har jag efter envetet arbete nästan utrotat på tomten. Hatar den jävla busken. Skulle aldrig sätta nån produkt av det slyet i min mun. Men den är envis, det kan man säga.
Citera
2013-01-27, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Varför förväller du svampen? Du förstör ju svampen på det viset. Det är endast murklor som skall förvällas och det är enbart för att göra dem någorlunda ätliga.

Jag menar nog inte förvälla.

Exakt hur är det du göra? Jag har nog fått något om bakfoten här även om jag kommer fortsätta torka den svampen som lämpar sig för det. En stor fördel är ju också att man slipper ta upp dyrbar frysplats
Citera
2013-01-27, 11:52
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag menar nog inte förvälla.

Exakt hur är det du göra? Jag har nog fått något om bakfoten här även om jag kommer fortsätta torka den svampen som lämpar sig för det. En stor fördel är ju också att man slipper ta upp dyrbar frysplats
Jag använder mig av en stor och torr gjutjärnspanna som jag hettar upp. Svampen borstar jag ren, sköljer aldrig. Blir den inte ren genom borstning, så slänger jag den. Kollar att svampen är maskfri och skär den i bitar av lite varierande storlek beroende på vad det är för svamp. Mindre bitar till sopp och större till mer tunnväggig svamp. Jag gör förresten aldrig blandsvamp, utan fryser in all svamp separat, och blandar sedan svampen vid tillagning, på det viset kan jag alltid styra vilken svamp jag vill blanda med varann.
Sedan så ner med svampen i den heta gjutjärnspannan. Jag kör ganska ordentligt med svamp i pannan. Jag fyller den i princip till brädden med svamp. Petar runt i svampen så den inte fastnar i botten. Skulle den ändå göra det, så lossnar den när svampen börjar släppa vätska. Beroende på hur mycket vätska svampen släpper så brukar jag låta en del koka tillbaka in i svampen, tills jag har en lagom blandning av svamp och svampvätska att frysa in svampen in.

Fryser sedan i fryspåsar där jag låter svampen rinna ner i ett hörn och så pressar/suger jag ur all luft och snurrar ihop till en liten boll och klipper bort överbliven plast. Jag brukar köra dubbla plastpåsar. Tror dock inte det är nödvändigt, men jag är ju lite OCD. Jag brukar sedan lägga alla dessa små svambollar i en större fryspåse som jag märker med årtal och svampsort. På det viset slipper jag stå och märka varje individuell boll.

Jag lovar, gör du på detta sätt och har en bra frys, så håller svampen i flera år utan att försämras.

Jag skulle dock vilja lära mig att torka svamp av den anledningen att jag skulle vilja göra svamppulver att använda som smakförstärkare i såser och soppor och köttfärs mm.
Citera
2013-01-27, 12:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jo, vi gör samma sak, men med rårörda lingon och enbär, definitivt inte enris.

Rönn har jag efter envetet arbete nästan utrotat på tomten. Hatar den jävla busken. Skulle aldrig sätta nån produkt av det slyet i min mun. Men den är envis, det kan man säga.

Dom gjorde älgstek i "grop" och då lindades den kryddade steken in i färskt enris innan den lades ner i gropen (så att steken inte skulle ligga direkt mot det heta kolet/stenarna).

Rönnbärsgele är lite speciell, men ack så god ibland
Citera
2013-01-27, 12:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag lovar, gör du på detta sätt och har en bra frys, så håller svampen i flera år utan att försämras.

Jag skulle dock vilja lära mig att torka svamp av den anledningen att jag skulle vilja göra svamppulver att använda som smakförstärkare i såser och soppor och köttfärs mm.

Samma metod som jag kör med då.

Brukar torka svamp på snöre men det tar tid och utrymme:
Trä svampen på en lite kraftigare tråd typ skomakartåd och häng upp i taket i tex köket (brädor/lister med krokar sätta fast på väggarna strax under taket som snöret fästs i).

Skulle dock vilja ha en bra torkmaskin så man kan torka frukt/bär, svamp och kött.
Citera
2013-01-27, 12:54
Medlem
christerys avatar
Citat:
Dom gjorde älgstek i "grop" och då lindades den kryddade steken in i färskt enris innan den lades ner i gropen (så att steken inte skulle ligga direkt mot det heta kolet/stenarna).

Rönnbärsgele är lite speciell, men ack så god ibland

Provat med rabarberblad. Vi har ju inte så mycket bananblad här uppe.

Håller steken moist. Enris verkar inte vara tätt.
Citera
2013-01-27, 13:03
Medlem
Bylines avatar
Citat:

Rabarberblad är ju dock rejält giftiga. Skulle nog inte jag våga använda till mat.
Citera
2013-01-27, 13:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Vet att den lindades med lite annat med, men kommer inte ihåg allt, dock inte rabarberblad (var ju bara 6år då) men just enriset kommer jag ihåg då jag alltid fick följa med och plocka det, den av dom äldre killarna skar riset och sen så fick jag plocka bort bären och släpa hem riset.
Citera
2013-01-27, 13:42
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Vet att den lindades med lite annat med, men kommer inte ihåg allt, dock inte rabarberblad (var ju bara 6år då) men just enriset kommer jag ihåg då jag alltid fick följa med och plocka det, den av dom äldre killarna skar riset och sen så fick jag plocka bort bären och släpa hem riset.
Jag var och besökte Gene Fornby en gång i mitten av 90-talet. Då visade de bl a hur stenåldersfolket tillagade fisken de drog upp genom att linda in den med vilda örter, harsyra, enris och slutligen våt näver och sedan gräva ner den i en grop med heta stenar. Jag kommer ihåg att det smakade ljuvligt trots att det var helt osaltat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in