Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag menar nog inte förvälla.
Exakt hur är det du göra? Jag har nog fått något om bakfoten här även om jag kommer fortsätta torka den svampen som lämpar sig för det. En stor fördel är ju också att man slipper ta upp dyrbar frysplats
Jag använder mig av en stor och torr gjutjärnspanna som jag hettar upp. Svampen borstar jag ren, sköljer aldrig. Blir den inte ren genom borstning, så slänger jag den. Kollar att svampen är maskfri och skär den i bitar av lite varierande storlek beroende på vad det är för svamp. Mindre bitar till sopp och större till mer tunnväggig svamp. Jag gör förresten aldrig blandsvamp, utan fryser in all svamp separat, och blandar sedan svampen vid tillagning, på det viset kan jag alltid styra vilken svamp jag vill blanda med varann.
Sedan så ner med svampen i den heta gjutjärnspannan. Jag kör ganska ordentligt med svamp i pannan. Jag fyller den i princip till brädden med svamp. Petar runt i svampen så den inte fastnar i botten. Skulle den ändå göra det, så lossnar den när svampen börjar släppa vätska. Beroende på hur mycket vätska svampen släpper så brukar jag låta en del koka tillbaka in i svampen, tills jag har en lagom blandning av svamp och svampvätska att frysa in svampen in.
Fryser sedan i fryspåsar där jag låter svampen rinna ner i ett hörn och så pressar/suger jag ur all luft och snurrar ihop till en liten boll och klipper bort överbliven plast. Jag brukar köra dubbla plastpåsar. Tror dock inte det är nödvändigt, men jag är ju lite OCD. Jag brukar sedan lägga alla dessa små svambollar i en större fryspåse som jag märker med årtal och svampsort. På det viset slipper jag stå och märka varje individuell boll.
Jag lovar, gör du på detta sätt och har en bra frys, så håller svampen i flera år utan att försämras.
Jag skulle dock vilja lära mig att torka svamp av den anledningen att jag skulle vilja göra svamppulver att använda som smakförstärkare i såser och soppor och köttfärs mm.