Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-05-05, 18:01
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ja, en termometer kostar väl 30 kr på ICA, så det är självklart det bästa alternativet. men jag brukar inte använda termometer om jag helsteker på grillen, och det brukar inte vara några problem att få till.

Då är vi överens

Nu skulle ju h*n köra i ugn, så man har lite koll på tempen i alla fall. Kanske i vattenbad inplastad så blir det nåt annat...

Du kanske förstår vad jag menar. 225grC i 4 timmar så är den i alla fall klar var inte det svaret jag ville lämna. På grill är det lite djävligare, då får man gå på erfarenhet eller termometer.

I ugn utan att veta om h*n vill ha den rose eller well done så blir det marigt i alla fall.

Jag släpper detta, du har ju rätt. Kör tills det är färdigt.
Citera
2012-05-05, 18:14
Medlem
4522s avatar
Citat:
så omöjligt är det väl inte.. en halvtimme på 150 grader kanske (grov gissning förvisso). sen är det bara att skåra i köttet och se om det kommer rosa köttsafter men köttet är vitt, så är det klart. låt det vila 10 minuter i folie bara.

Tack, vi testar på något sådant. Så får jag vara rätt alert på tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det finns lite olika åsikter om hur "rått" man kan servera gris. Vissa vill ha det kremerat och vissa anser att det går att servera nästintill rare eller i alla fall rosa. Lågtempa eller steka+högtemp och vila ger en skillnad åxå. Temperatur efterfråga inte utan endast tid.

Men vem har inte hunnit skaffa en termometer, om man nu marinerar till imorgon. Så tänkte jag.

Haha, jag har marinerat det tills idag men ändå guilty as charged. Får snällt gå och handla en termometer till framtida matlagning om inte annat.
Citera
2012-05-05, 18:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
<klipp>Haha, jag har marinerat det tills idag men ändå guilty as charged. Får snällt gå och handla en termometer till framtida matlagning om inte annat.

Japp, dom ä bra å ha. Kul att du tar kritik på rätt sätt.
Citera
2012-05-07, 01:03
Medlem
aramis1s avatar
Jag skulle bli glad om någon kunde berätta hur man grillar grönsaker i ugn eller stekpanna så att de blir "krispiga" (dvs inte blöta och/eller mjuka).
Grönsaker som squash, morot, paprika och aubergine blir av någon anledning alltid mjuka och slafsiga när jag försöker mig på att steka/grilla dem men jag vet ju att de går att grilla så att de förblir krispiga trots olja och kryddor.

Mycket tacksam för tips
Citera
2012-05-07, 06:09
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aramis1
Jag skulle bli glad om någon kunde berätta hur man grillar grönsaker i ugn eller stekpanna så att de blir "krispiga" (dvs inte blöta och/eller mjuka).
Grönsaker som squash, morot, paprika och aubergine blir av någon anledning alltid mjuka och slafsiga när jag försöker mig på att steka/grilla dem men jag vet ju att de går att grilla så att de förblir krispiga trots olja och kryddor.

Mycket tacksam för tips
squash och aubergine kan man skiva och strö salt på så att vatten dras ut. sen torka av dom innan de steks.
Citera
2012-05-07, 09:17
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aramis1

Mycket tacksam för tips
Jag brukar ha en djup plåt och sen lägga ett galler ovanpå det och sen lägga det jag vill grilla på gallret. På så vis droppar olja och fruktsafter ned på plåten. Sen är det bara att ta ut och plåten 1-2 ggr och vända och pensla rotfrukterna/grönsakerna med det som droppat ned på plåten.

Sen brukar jag ha hög värme och plåten långt ned, avslutar med grill och plåten längre upp.

Kanske värmen i din ugn gör att vätskan inte försvinner tillräckligt fort? Har inte haft problem med saggiga grönsaker i ugnen så jag vet inte om mina tips funkar för dig.
Citera
2012-05-07, 12:39
Medlem
Evilyns avatar
Hur gör man riktigt bra, fasta köttbullar? Mina smakar bra, men är lösa.. De går att mosa med gaffeln, och jag tänkte göra köttbullsmackor så då funkar ju inte riktigt det.
Citera
2012-05-07, 12:50
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Hur gör man riktigt bra, fasta köttbullar? Mina smakar bra, men är lösa.. De går att mosa med gaffeln, och jag tänkte göra köttbullsmackor så då funkar ju inte riktigt det.
Koka dom först i köttbuljong och avsluta med att steka för att få färg.

Hoppa över ströbröd om du nu har det i köttsmeten. Samt använd inte mager köttfärs.
Jag kör nötfärs, mycket finhackad lök, grädde, ägg, plus kryddning.

Har sett tips på att spritsa köttbullarna rakt ner i kokande köttbuljong (alt. mellanlanda i kupad hand och sen direkt ner i buljongen). Kan tänka mig att det går fort att göra hur många köttbullar som helst om man behärskar det tricket. Bara använda en hålslev för att fiska upp dom efter en stund och sen lägga ett par hundra på en plåt och grillas färdigt i ugn.

Edit: Ett annat tips jag googlade fram var att mosa en kokt potatis i köttfärsen:
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.aftonbladet.se/matvin/jon/article10761513.ab
Fråga: Hur jag än försöker så blir mina köttbullar lösa och sladdriga. Nu vill jag gärna ha ett bra tips på fasta fina köttbullar...Tack!

Svar: Testa att blanda en mosad kokt potatis (för 4 portioner) i smeten. Inkråmet från ett par skivor vitt bröd som fått svälla i lite mjölk funkar också bra – men potatisknepet är bäst.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2012-05-07 kl. 12:59.
Citera
2012-05-07, 14:31
Medlem
aramis1s avatar
Citat:
squash och aubergine kan man skiva och strö salt på så att vatten dras ut. sen torka av dom innan de steks.

Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag brukar ha en djup plåt och sen lägga ett galler ovanpå det och sen lägga det jag vill grilla på gallret. På så vis droppar olja och fruktsafter ned på plåten. Sen är det bara att ta ut och plåten 1-2 ggr och vända och pensla rotfrukterna/grönsakerna med det som droppat ned på plåten.

Sen brukar jag ha hög värme och plåten långt ned, avslutar med grill och plåten längre upp.

Kanske värmen i din ugn gör att vätskan inte försvinner tillräckligt fort? Har inte haft problem med saggiga grönsaker i ugnen så jag vet inte om mina tips funkar för dig.

Tusen tack för era svar
jag ska testa båda sätten.
Hur hög värme brukar ni ha på ugnen?
Citera
2012-05-08, 02:48
Medlem
64550.s avatar
Om jag gör lemonade på det här

1 1/4 cup sugar (if using unsweetened cranberry juice, 1 cup if using sweetened)
4 cups water (divided)
1 cup cranberry juice
1 cup lemon juice

Hur länge håller det sig i kylskåpet?
Citera
2012-05-08, 13:55
Medlem
Stekt lax i ströbröd och ägg, med kokt potatis och fisksås. Är det för enkelt till flickvännen som älskar lax? Vi firar ingenting speciellt, vill bara vara snäll eftersom hon jobbar
Citera
2012-05-08, 14:02
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeaterApa
Stekt lax i ströbröd och ägg, med kokt potatis och fisksås. Är det för enkelt till flickvännen som älskar lax? Vi firar ingenting speciellt, vill bara vara snäll eftersom hon jobbar
Är ju enkelt, och gott, så nog fungerar det. Annars kan du ju testa att göra inkokt lax, http://www.recept.nu/pelle_johansson/smaratter_och_tillbehor/fisk_och_skaldjur/inkokt_lax/ är mitt favoritrecept just för att det ä renkelt och går fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in