Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Hur gör man riktigt bra, fasta köttbullar? Mina smakar bra, men är lösa.. De går att mosa med gaffeln, och jag tänkte göra köttbullsmackor så då funkar ju inte riktigt det.
Koka dom först i köttbuljong och avsluta med att steka för att få färg.
Hoppa över ströbröd om du nu har det i köttsmeten. Samt använd inte mager köttfärs.
Jag kör nötfärs, mycket finhackad lök, grädde, ägg, plus kryddning.
Har sett tips på att spritsa köttbullarna rakt ner i kokande köttbuljong (alt. mellanlanda i kupad hand och sen direkt ner i buljongen). Kan tänka mig att det går fort att göra hur många köttbullar som helst om man behärskar det tricket. Bara använda en hålslev för att fiska upp dom efter en stund och sen lägga ett par hundra på en plåt och grillas färdigt i ugn.
Edit: Ett annat tips jag googlade fram var att mosa en kokt potatis i köttfärsen:
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.aftonbladet.se/matvin/jon/article10761513.ab
Fråga: Hur jag än försöker så blir mina köttbullar lösa och sladdriga. Nu vill jag gärna ha ett bra tips på fasta fina köttbullar...Tack!
Svar: Testa att blanda en mosad kokt potatis (för 4 portioner) i smeten. Inkråmet från ett par skivor vitt bröd som fått svälla i lite mjölk funkar också bra – men potatisknepet är bäst.