Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 18:44
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Vi ska tydligen grilla hästkött på lördag. Är det någon som har tips på marinad? Har aldrig ätit det tidigare och jag är jäkligt osäker på vad man ska krydda med...
Citera
2018-06-21, 19:18
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Vi ska tydligen grilla hästkött på lördag. Är det någon som har tips på marinad? Har aldrig ätit det tidigare och jag är jäkligt osäker på vad man ska krydda med...
Jag har inte marinerat häst, bara kört det rakt av med salt och peppar, både på grill och i stekpanna. Annars kan du väl köra det du gillar? Tänk bara på att det är ganska magert kött, så det kan lätt bli torrt om du grillar för hårt.
Citera
2018-06-21, 21:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Är det filé, så är detta väldigt likt oxfilé.
Så salt och peppar borde räcka.
Citera
2018-06-22, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Det går utmärkt. Sockret är där mer för smakens skull.

En följdfråga.. Vad är hållbarheten cirkus om man rimmar fisken i vacuumförpackningspåse? ( eller är det bättre med lös plast för att få bort vätskan allt eftersom?)
Citera
2018-06-22, 08:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Flera har redan svarat ungefär detsamma, men jag tänkte strö på så du blir säker :-)

Ser ingen vits i att marinera nöt eller häst, krydda med salt och vitpeppar, eventuellt svartpeppar och kanske vitlökspulver. Smaken har du i köttet och sås eller kryddsmör.

Och du, stek inte för länge. Köttet ska vara blodigt eller i alla fall inte genomstekt.
Citera
2018-06-22, 08:42
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Hästkött är gott! Säger som dom andra, du behöver inte marinera det utan krydda det sen om du vill, salt och peppar duger. Skulle jag däremot äta 'sämre' kött så kanske jag vill dölja smaken lite i form av marinad elller kraftigare kryddningar.
Är väl findetaljer ni ska grilla antar jag så du smakar det i regel bra som det är.
Jag skulle bara grilla det, sen låta 'smakerna' komma till rätten i form av tillbehör, kalla dressingar, kanske en kryddad fräsch sallad eller så.
Jag är inte emot att låta kött ligga och gotta sig i kryddor, brukar lägga kyckling med massa kryddor och lite olja dagen innan jag ska ha kycklingen. Lite olja alltså, inte dränka köttet i olja och vin. Men häst, oxfilé och liknande är jag mer varsam med.
Citera
2018-06-22, 17:11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Bugar & bockar för tipsen!
Citera
2018-06-22, 22:14
Medlem
Xanaxgirl420s avatar
HJÄLP FOOORT! blev supersugen på kycklingfilé o jag vill ha de nu. hur tinar jag upp den snabbast? räcker det att bara lägga en filé i en skål med hett vatten??? (sämst på att laga mat)
Citera
2018-06-24, 19:37
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
En följdfråga.. Vad är hållbarheten cirkus om man rimmar fisken i vacuumförpackningspåse? ( eller är det bättre med lös plast för att få bort vätskan allt eftersom?)

Håller ju längre vakuumförpackad, inget behov av att få bort vätskan. Obruten förpackning ca. 10 dagar. Annars kanske en vecka. Vissa säger 3-4 dagar. Många olika faktorer som avgör, sältan, kylan i kylskåpet, hur mycket man petar på fisken o.s.v. Att tänka på, förvara vaccad lax i högst+4 grader med tanke på listeriarisken.
Citera
2018-06-25, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Håller ju längre vakuumförpackad, inget behov av att få bort vätskan. Obruten förpackning ca. 10 dagar. Annars kanske en vecka. Vissa säger 3-4 dagar. Många olika faktorer som avgör, sältan, kylan i kylskåpet, hur mycket man petar på fisken o.s.v. Att tänka på, förvara vaccad lax i högst+4 grader med tanke på listeriarisken.

Ok, tack för info. Får testa mig fram om man nu hittar en vettig bit laxsida nånstans...
Citera
2018-06-25, 08:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanaxgirl420
HJÄLP FOOORT! blev supersugen på kycklingfilé o jag vill ha de nu. hur tinar jag upp den snabbast? räcker det att bara lägga en filé i en skål med hett vatten??? (sämst på att laga mat)
Googlade på typ "snabbtina kycklingfiléer", och fick lite olika förslag. Konstigt nog var min metod, om du nu ska tillaga dem hela, inte med bland de tjugo första träffarna: Att ta bitarna ur förpackningen och tina under under rinnande kallt vatten.

Har kanske fel, men då kommer vattnet närmast köttet röra på sig och inte frysa och sega ner upptiningen.

Nu har jag inte gjort någon vetenskaplig studie, men jag har fått för mig att metoden inte påverkar köttet negativt.

Not: Såg att du hade bråttom, så dina bitar är nog både tinade, stekta och uppätna nu, men kanske av intresse för andra.
Not II: Man skulle nog kunna höja temperaturen på vattnet till kanske femton-tjugo grader plus C.
Senast redigerad av constant 2018-06-25 kl. 08:19.
Citera
2018-06-25, 10:44
Medlem
Nihennas avatar
Experimenterade lite igår.

Kokade lite pasta, stekte lite lök gyllenbrun med vitpeppar och hällde på massa vitt matlagningsvin som fick reducera så att det blev lite sås kvar, tillsammans med ruccola och salami som jag slängde ie fter reduceringen. Sen lade jag på lite ricotta när allt var på tallriken.

Gott, men däremot hade det gärna fått vara liiite mera smak då den var väldigt subtil. Tips på vad man hade kunnat lägga till? Nån mer krydda kanske?

Det var fortfarande gott som sagt, men nyfiken hur man hade kunnat få det till en ordentlig munorgasm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in