Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-16, 19:40
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag tycker smör är godast, men det bästa är nog ghi. Smörsmaken kan jag tycka behövs

Vad är ghi?

Jag vill absolut inte konstra till det, bara ha lite kul i köket.
Har varit lite tråkit där nu ett par decennier med det vanliga, ni vet. Ungar, jobb och skit.

Nu är jag inte gamal, men har tid att leka lite och vill väl egentligen bara veta vad det finns för alternativ till det tråkiga man kört i repris i alla år men som funkat då.

Har varit småbarnsförälder och kokat barnmat, tonårsförälder och levt på köttfärs och sambo med biff.
Nu vill jag leka i köket!

Imorgon tex. kommer jag att vara bakis.
Standard är pizza.
Snabbalternativ till det, förutom mina rester på hamburgarna?

Har ris, 3-4 potatisar, spagetti, fryst fläskfilè och ox-, fläsk och blandfärs, samt någon snitzel i frysen.

Knappt någon mjölk och minilite grädde. Lite brorccoli och rosenkål. Kryddor och lite annat skit.
Fråga gärna.

Måste göras idag då jag är förkyld och lite småfull vilket innebär att jag är nollad imorgon.
Citera
2013-11-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vad är ghi?

Jag vill absolut inte konstra till det, bara ha lite kul i köket.
Har varit lite tråkit där nu ett par decennier med det vanliga, ni vet. Ungar, jobb och skit.

Nu är jag inte gamal, men har tid att leka lite och vill väl egentligen bara veta vad det finns för alternativ till det tråkiga man kört i repris i alla år men som funkat då.

Har varit småbarnsförälder och kokat barnmat, tonårsförälder och levt på köttfärs och sambo med biff.
Nu vill jag leka i köket!

Imorgon tex. kommer jag att vara bakis.
Standard är pizza.
Snabbalternativ till det, förutom mina rester på hamburgarna?

Har ris, 3-4 potatisar, spagetti, fryst fläskfilè och ox-, fläsk och blandfärs, samt någon snitzel i frysen.

Knappt någon mjölk och minilite grädde. Lite brorccoli och rosenkål. Kryddor och lite annat skit.
Fråga gärna.

Måste göras idag då jag är förkyld och lite småfull vilket innebär att jag är nollad imorgon.

Ghi är smör där man har separerat bort proteinerna. Du kan göra det själv genom att försiktigt smälta smör och sedan dekantera av det så att det vita grumlet inte följer med. Ghi tål mycket högre temperaturer än smör då proteinerna i icke-separerat smör bränns och smakar äckelpäckel vid för hög temp.
Citera
2013-11-16, 19:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den metoden jag beskriver har kommit till långt innan Heston gjorde sig berömd med densamma.

Jag har kört på den sedan början av 80-talet. Det är således inte Hestons uppfinning. Har har bara tagit den till ytterligheter.

Originalet kommer från en äldre metod som man i en del östländer använde redan på 70-talet i samband med vanliga pannbiffar och barnbespisning. Poängen var att det skulle gå fort och vara hanterbart i stora volymer. Samma metod används av stora kedjor, typ Dafgård.

Eget hamburgebröd bakar jag också. Det är dock inte alltid att man har lust därtill .

Den stjärnmärkta meningen är jag osäker på?? Vad exakt menar du?

~Paul~

Intressant, på videon lät det som att HB hade uppfunnit tekniken.

Ang * så menade jag hur man hanterar köttfärsen när den kommer ur kvarnen som jag tycker var ganska bra beskrivet i videon. Kan vara lite marigt att beskriva det i text, man bör vara 2 och att man inte ska klämma till den osv.
Citera
2013-11-16, 20:01
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ghi är smör där man har separerat bort proteinerna. Du kan göra det själv genom att försiktigt smälta smör och sedan dekantera av det så att det vita grumlet inte följer med. Ghi tål mycket högre temperaturer än smör då proteinerna i icke-separerat smör bränns och smakar äckelpäckel vid för hög temp.

Tack för svar och information. Men det där är överkurs för mig. Kanske separerar jag smör när jag blir pensionär (men det är tveksamt).

Tips på snabb bakismat?
Citera
2013-11-16, 20:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tack för svar och information. Men det där är överkurs för mig. Kanske separerar jag smör när jag blir pensionär (men det är tveksamt).

Tips på snabb bakismat?

Koka ihop en köttfärsås, kan tom koka pastan idag och släng alltihopa i en matlåda, bara att micra och käka.
Citera
2013-11-16, 20:40
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Koka ihop en köttfärsås, kan tom koka pastan idag och släng alltihopa i en matlåda, bara att micra och käka.

Tack.
Men det där har man gjort tusen gånger.
Önskar något nytt, och gott.
Citera
2013-11-16, 21:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
1. Intressant, på videon lät det som att HB hade uppfunnit tekniken.

2. hur man hanterar köttfärsen när den kommer ur kvarnen som jag tycker var ganska bra beskrivet i videon
1. Så är det . Som vi vet så snor dock alla från alla .

2. Aha, det var så du menade. Ärligt talat så har jag inte kikat på den videon på några år (om det nu är samma video som jag såg sist ).

Hur som helst. Jag har en avlång bricka under maskinen och i samma sekund som färsen pressas ut så drar jag brickan i riktning ifrån maskinen. I brickan har jag en lagom stor bit folie.

En annan variant jag har är att med händerna styra strömmen på ett sådant sätt att det passar mina syften. Det är dock lite svårare.

En tredje variant är att ha en vagga där färsen faller i. Det är denna variant jag sett i samband med barnbespisningskök.

~Paul~
Citera
2013-11-16, 21:20
Medlem
christerys avatar
Citat:
Tips på snabb bakismat?

Värm upp en stekpanna med lite fett, jägarbacon är bäst men skivat sidfläsk går åxå bra som du steker, snör i lite kvisttomater (kan vara kvar på kvisten om du inte ids hålla på att pilla. Knäck ett par ägg som du saltar och pepprar och täck med lock/ungsplåt eller alufolie och dra ner på spisen efter att du vänt på fläsket några gånger. Har du lite ensam korv kvar i kylen så skiva och släng med, lök funkar åxå.

Koka en panna starkt kaffe och mumsa i dig alltihop. Skölj ner med en balja kaffe eller två.
Citera
2013-11-16, 21:27
Medlem
christerys avatar
Citat:
<klipp>
2. Aha, det var så du menade. Ärligt talat så har jag inte kikat på den videon på några år (om det nu är samma video som jag såg sist ).
<klipp>
~Paul~

Runt 10 minuter in (kika gärna lite före för vissa är förmalda och andra går in som bitar) så förklarar han det jag tror kan vara lite svårt att förklara i text.

Skulle inte nedvärdera dig på nåt vis, utan jag ville mer ge en visuell förklaring.

Man ska vara snäll med husgudarna på MMR:
Citera
2013-11-17, 15:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Runt 10 minuter in (kika gärna lite före för vissa är förmalda och andra går in som bitar) så förklarar han det jag tror kan vara lite svårt att förklara i text.

Skulle inte nedvärdera dig på nåt vis, utan jag ville mer ge en visuell förklaring.

Man ska vara snäll med husgudarna på MMR:
Fast jag tror att du har missuppfattat det hela.

Först körde han en omgång högrev genom en mer finmaskig inställning för att bli av med senor och den segaste bindväven.

Nästa steg var att ta samma högrevsfärs och köra den genom en mer grovmaskig inställning. Samma inställning som han sedan använder till revbensköttet och bringan.

Nästa steg igen var att lägga alla dessa ihop i en folie och forma "smällkaramellen".

Det finns i princip inget som skiljer sig mellan min och Hestons metod. Personligen blandar jag ihop de olika styckningsdetaljerna innan jag kör dem i kvarnen. Jag brukar putsa köttet för hand med kniv i stället för att köra på finmaskig inställning i maskin. Det är den enda skillnaden.

~Paul~
Citera
2013-11-17, 16:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Fast jag tror att du har missuppfattat det hela.

Först körde han en omgång högrev genom en mer finmaskig inställning för att bli av med senor och den segaste bindväven.

Nästa steg var att ta samma högrevsfärs och köra den genom en mer grovmaskig inställning. Samma inställning som han sedan använder till revbensköttet och bringan.

Nästa steg igen var att lägga alla dessa ihop i en folie och forma "smällkaramellen".

Det finns i princip inget som skiljer sig mellan min och Hestons metod. Personligen blandar jag ihop de olika styckningsdetaljerna innan jag kör dem i kvarnen. Jag brukar putsa köttet för hand med kniv i stället för att köra på finmaskig inställning i maskin. Det är den enda skillnaden.

~Paul~

Vi pratar om varandra, det jag menade med att det framgår tydligare på videon just att man tar strängarna från köttfärskvarnen och lägger ihop dom som dom kommer ut. Inte att göra som vanligt om man är ensam och bara mal ner i en bunke. HB säger ju att det är bra att vara två när man gör detta tillochmed.

Fanns en bild där man ser hur han tänker sig att trådarna eller vad man nu skall kalla dom står upp i burgaren och på så vis blir så mör som möjligt. En bild eller en video säger tycker jag.

Jag hade i alla fall svårt att fatta vad/hur/varför innan jag såg videon.

Det närmaste jag kommit annars är de som säger att man inte ska arbeta färsen utan bara forma den med så lite våld som möjligt. Dom gör ganska rejäla puckar utan att mer än nästan bara ta upp färsen och runda av den lite. Den ser ut som en tillplattad tennisboll, inte en perfekt skiva.
Citera
2013-11-17, 17:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Vi pratar om varandra, det jag menade med att det framgår tydligare på videon just att man tar strängarna från köttfärskvarnen och lägger ihop dom som dom kommer ut. Inte att göra som vanligt om man är ensam och bara mal ner i en bunke. HB säger ju att det är bra att vara två när man gör detta tillochmed.

Fanns en bild där man ser hur han tänker sig att trådarna eller vad man nu skall kalla dom står upp i burgaren och på så vis blir så mör som möjligt. En bild eller en video säger tycker jag.

Jag hade i alla fall svårt att fatta vad/hur/varför innan jag såg videon.

Det närmaste jag kommit annars är de som säger att man inte ska arbeta färsen utan bara forma den med så lite våld som möjligt. Dom gör ganska rejäla puckar utan att mer än nästan bara ta upp färsen och runda av den lite. Den ser ut som en tillplattad tennisboll, inte en perfekt skiva.
AHA, ber om ursäkt! Då är vi fullständigt överens .

Ja, jag brukar också forma burgarna på det viset när jag inte orkar jobba mig med foliemetoden. Man är ju av naturen lat .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in