Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-06, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Blir sill och potatis idag, brukar köra en röra med creme fraiche, lök och paprika men tänkte pröva något annat. Förslag på röra till sill(matjes) och potatis?
Håller med om att gräddfil och gräslök är svårslaget.
Testa en gammal hederlig gubbröra annars, serveras lämpligen med en välkyld Skåne.
Blanda kokt nypotatis, kokt ägg, småbitar sill, rödlök, gullök och gräslök i gräddfil.
Ta på knäckemacka.
Citera
2009-07-06, 11:24
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Blir sill och potatis idag, brukar köra en röra med creme fraiche, lök och paprika men tänkte pröva något annat. Förslag på röra till sill(matjes) och potatis?
Kokt, hackat ägg med brynt smör. Gudagott!
Citera
2009-07-06, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kokt, hackat ägg med brynt smör. Gudagott!
Aldrig testat innan, men lydde ditt råd.
Kanongott!
Tack!
Citera
2009-07-07, 01:05
Medlem
eatshiets avatar
Hur görs fruktkoncentrat?

Undrar hur te.x Bravojuicens fruktkoncentrat tillverkas.
Citera
2009-07-07, 02:35
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatshiet
Undrar hur te.x Bravojuicens fruktkoncentrat tillverkas.

reducering av fruktjuice skulle jag kunna tänka mig. köp massa frukt och dra igenom en juicepress och koka sedan bort vattnet tills du är nöjd med koncentrationsgraden.
Citera
2009-07-07, 09:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
reducering av fruktjuice skulle jag kunna tänka mig. köp massa frukt och dra igenom en juicepress och koka sedan bort vattnet tills du är nöjd med koncentrationsgraden.
Ungefär så. På fabriken så börjar man med att skära frukt i mindre bitar, därefter kokas den försiktigt och därefter pressas genom ett finmaskigt nät, varvid man avlägsnar alla större restbitar.

Därefter körs den i en jättelik blender och silas igen flera gånger (från större maskor till mindre) tills juicen är helt slät. I vissa fall återför man därefter en del av fruktköttet. Sedan kan det hända att man adderar socker (inte så vanligt) och i vissa fall konserveringsmedel.

Därpå kokar man upp juicen igen och låter den svalna. Efter avsvalningen tillför man också C-vitamin eftersom denna förstörs i samband med kokning. Därefter packeteras juicen och lagras i ca + 4 grader.

~Paul~
Citera
2009-07-07, 23:36
Medlem
eatshiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ungefär så. På fabriken så börjar man med att skära frukt i mindre bitar, därefter kokas den försiktigt och därefter pressas genom ett finmaskigt nät, varvid man avlägsnar alla större restbitar.

Därefter körs den i en jättelik blender och silas igen flera gånger (från större maskor till mindre) tills juicen är helt slät. I vissa fall återför man därefter en del av fruktköttet. Sedan kan det hända att man adderar socker (inte så vanligt) och i vissa fall konserveringsmedel.

Därpå kokar man upp juicen igen och låter den svalna. Efter avsvalningen tillför man också C-vitamin eftersom denna förstörs i samband med kokning. Därefter packeteras juicen och lagras i ca + 4 grader.

~Paul~
Grymt. Tack
Citera
2009-07-07, 23:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatshiet
Grymt. Tack
NP

~Paul~
Citera
2009-07-09, 10:27
Medlem
Ett litet djurs avatar
Jag har aldrig testat marulk och har nu hittat ett recept med marulk i som jag tror passar, men det står marulksmedaljonger, är medaljong en generell term inom matvärlden?

Står att jag ska ha fyra st medaljonger a 150 g, vad betyder det egentligen?

Tacksam för svar.
Citera
2009-07-09, 10:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Jag har aldrig testat marulk och har nu hittat ett recept med marulk i som jag tror passar, men det står marulksmedaljonger, är medaljong en generell term inom matvärlden?

Står att jag ska ha fyra st medaljonger a 150 g, vad betyder det egentligen?

Tacksam för svar.
Ja, medaljonger är ett vedertaget uttryck. I vanliga fall förknippar man det med fläskfilé. I det här fallet handlar det därför om filé av marulk, dvs den tjocka runda och benfria delen. Denna skärs lite på snedden i ca 1,5-2 cm tjocka skivor. Medaljonger brukar stekas/halstras snabbt på hög värme eller brässeras ofta tillsammans med grädde och vin.

~Paul~
Citera
2009-07-09, 11:18
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, medaljonger är ett vedertaget uttryck. I vanliga fall förknippar man det med fläskfilé. I det här fallet handlar det därför om filé av marulk, dvs den tjocka runda och benfria delen. Denna skärs lite på snedden i ca 1,5-2 cm tjocka skivor. Medaljonger brukar stekas/halstras snabbt på hög värme eller brässeras ofta tillsammans med grädde och vin.

~Paul~
Tackar.

Hoppas de kan skära till några bitar i butiken, vill inte köpa en hel marulk till två pers!

[Edit: Jag borde ju skrivit medaljonger och inte bitar, visar hur mycket jag lärde mig ]
Senast redigerad av Ett litet djur 2009-07-09 kl. 11:28.
Citera
2009-07-09, 11:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Tackar.

Hoppas de kan skära till några bitar i butiken, vill inte köpa en hel marulk till två pers!
Det borde de kunna bistå med.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in