Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-05, 12:56
Medlem
Har köttfärssåsen till lasagnen puttrandes just nu, det gör inget om den puttrar til typ 17.00 va? Borde jag tillsätta mer tomater eller något då?
Citera
2012-05-05, 13:02
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Har köttfärssåsen till lasagnen puttrandes just nu, det gör inget om den puttrar til typ 17.00 va? Borde jag tillsätta mer tomater eller något då?
Ja, den lär ju reduceras riktigt ordentligt på dessa timmar. Mer vätska skulle jag säga. Om ud måste ha den puttrande hela tiden? Plus riktigt låg värme.
Citera
2012-05-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ja, den lär ju reduceras riktigt ordentligt på dessa timmar. Mer vätska skulle jag säga. Om ud måste ha den puttrande hela tiden? Plus riktigt låg värme.
Blir bara till 15.50 typ, men ja det är ju länge iaf, så om den reduceras kan smaken bli för stark, vad för vätska borde jag ha? Tomater eller vatten/grädde/mjölk?
Citera
2012-05-05, 13:08
Medlem
MethodZeros avatar
Nästan all ättika som säljs idag är "extra stark koncentrat, typ 100% starkare". Men när det står 1 msk ättiksprit i receptet, är det då den extra starkare som det gäller då? Eller ska man späda ut den man har med vatten ?

http://www.ica.se/Recept/koreansk-kyckling-med-mandusas-715107/
Citera
2012-05-05, 13:16
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MethodZero
Nästan all ättika som säljs idag är "extra stark koncentrat, typ 100% starkare". Men när det står 1 msk ättiksprit i receptet, är det då den extra starkare som det gäller då? Eller ska man späda ut den man har med vatten ?

Du ska spä ut. Det här med extra koncentrerad är för att slippa bära hem extra vätska, och att "den ska räcka längre".
Citera
2012-05-05, 14:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MethodZero

När det inte står specifikt vad man menar så är 12% ett vedertaget mått.

~Paul~
Citera
2012-05-05, 14:54
Medlem
MethodZeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du ska spä ut. Det här med extra koncentrerad är för att slippa bära hem extra vätska, och att "den ska räcka längre".

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
När det inte står specifikt vad man menar så är 12% ett vedertaget mått.

~Paul~

Tack för svaren, och Paul svarade på följdfrågan innan jag han ställa den!
Citera
2012-05-05, 15:13
Medlem
4522s avatar
Jag prövade, som någon härinne tipsade om, att göra korvstroganoff på kabanoss och det var verkligen en höjdare. Rekommenderas.

Nu nästa problem. Jag har aldrig lagat hel fläskytterfilé i ugn och saknar termometer, hur länge borde jag köra den? Delade upp biten och la den i två olika marinader över natten.
Citera
2012-05-05, 15:21
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Jag har aldrig lagat hel fläskytterfilé i ugn och saknar termometer, hur länge borde jag köra den? Delade upp biten och la den i två olika marinader över natten.

Då hinner du köpa en termometer Utan vikt/temp eller preferens på resultat så är det lite marigt.
Citera
2012-05-05, 17:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Då hinner du köpa en termometer Utan vikt/temp eller preferens på resultat så är det lite marigt.
så omöjligt är det väl inte.. en halvtimme på 150 grader kanske (grov gissning förvisso). sen är det bara att skåra i köttet och se om det kommer rosa köttsafter men köttet är vitt, så är det klart. låt det vila 10 minuter i folie bara.
Citera
2012-05-05, 17:24
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
så omöjligt är det väl inte.. en halvtimme på 150 grader kanske (grov gissning förvisso). sen är det bara att skåra i köttet och se om det kommer rosa köttsafter men köttet är vitt, så är det klart. låt det vila 10 minuter i folie bara.

Det finns lite olika åsikter om hur "rått" man kan servera gris. Vissa vill ha det kremerat och vissa anser att det går att servera nästintill rare eller i alla fall rosa. Lågtempa eller steka+högtemp och vila ger en skillnad åxå. Temperatur efterfråga inte utan endast tid.

Men vem har inte hunnit skaffa en termometer, om man nu marinerar till imorgon. Så tänkte jag.
Citera
2012-05-05, 17:44
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det finns lite olika åsikter om hur "rått" man kan servera gris. Vissa vill ha det kremerat och vissa anser att det går att servera nästintill rare eller i alla fall rosa. Lågtempa eller steka+högtemp och vila ger en skillnad åxå. Temperatur efterfråga inte utan endast tid.

Men vem har inte hunnit skaffa en termometer, om man nu marinerar till imorgon. Så tänkte jag.
ja, en termometer kostar väl 30 kr på ICA, så det är självklart det bästa alternativet. men jag brukar inte använda termometer om jag helsteker på grillen, och det brukar inte vara några problem att få till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in