35 390 besökare online
857 924 medlemmar • 45 859 297 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Mat, dryck & tobak > Matlagning och metoder
Svara på ämne
Ämnesverktyg
AndersArsenik
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1
Blev en fruktansvärt god jordärtkockspuré med karl johan och tryffelolja, hade svampen i lite vatten i en kvart bara sen stekte jag den innan jag slängde i den i purén

Ja det räcker säkert. Karljohan är ju liksom porösare så den suger nog upp snabbare

Två saker som ABSOLUT INTE gör dig till en bättre skribent:
1. Ersätta "av" med "utav", det är fan mycket bättre att aldrig använda ordet "utav".
2. Ersätta "dom" med "de" eller "dem" utan att egentligen ha en aning om när du ska välja det ena eller andra.

zaaph1
Medlem
zaaph1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ja det räcker säkert. Karljohan är ju liksom porösare så den suger nog upp snabbare
Sög upp som en jävla tvättsvamp, hade räckt med tio minuter säkert

Edit: Flashback är mer beroendeframkallande än tjack 02/04/2014

SMD FB
Medlem
SMD FBs avatar
Spelar det någon större roll om man ställer ugnen på 60 eller 100 grader när det kommer till tillagning av kalv/oxfilé om man nu vill ha en låg ugnstemperatur. Givetvis får köttet vara inne längre vid lägre temperatur men vad är fördelarna/nackdelarna?

constant
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Spelar det någon större roll om man ställer ugnen på 60 eller 100 grader när det kommer till tillagning av kalv/oxfilé om man nu vill ha en låg ugnstemperatur. Givetvis får köttet vara inne längre vid lägre temperatur men vad är fördelarna/nackdelarna?
Om du ställer ugnen på sextio grader, lär det ta tid att torka köttet. Ville du steka det?

irrbloss
Medlem
irrblosss avatar
Någon som vet vad bleached flour är för typ av mjöl? Finns det i Sverige eller är det något amerikanskt påhitt? Det låter dåligt och ett recept jag tänkte testa säger att man ska använda sig av unbleached flour - antar att det är vanligt svenskt hederligt vetemjöl?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=968513

Byline
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Någon som vet vad bleached flour är för typ av mjöl? Finns det i Sverige eller är det något amerikanskt påhitt? Det låter dåligt och ett recept jag tänkte testa säger att man ska använda sig av unbleached flour - antar att det är vanligt svenskt hederligt vetemjöl?
Japp, unbleached flour är vårat vanliga vetemjöl. Så vitt jag vet så finns inte blekt mjöl att få tag på i Sverige, i alla fall inte typen som är kemiskt blekt och som används i USA.

Sereena
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag förväller gula kantareller och fryser eftersom de inte går att torka men det mesta torkar jag. Plockar mest trumpetsvamp (svart och rödgul) samt trattisar. Jag håller inte alls med dig om att de håller så länge. Efter ett halvår är de klart sämre i smaken om de varit frysta. De torkade håller däremot ett par år.

Ska sägas att jag har svamptork också som gör att jag får den riktigt kruttorr.

Tillägg: Jag har t o m vakuumpackat svamp inför frysen för att få den att hålla längre. Möjligtvis förlänger jag på det sättet hållbarheten ett par månader men inte mer. Flera år stämmer bara inte.

Fick massor med svamp av svärmor ett år och även efter 5år i frysen så var det inget fel alls på den...

[["De" = They]]-[["Dom" förfan om du inte kan skillnaden!]]-[["Dem" = Them]]

Byline
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Fick massor med svamp av svärmor ett år och även efter 5år i frysen så var det inget fel alls på den...
Precis. Jag har aldrig haft svamp som räckt så länge, men det var min mor som lärde mig hur man preppar svamp och hur man fryser in den, och enligt henne så hade svampen i princip obegränsad lagringstid i frysen så länge den låg infryst i sin lilla isklump.

AndersArsenik
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Jag har ingen aning om vad du menar med "inget fel på". Jag pratar i alla fall om smakförsämring och jämför förvälld med torkad.

Ska man gå in på mer detaljer så tål t ex gula kantareller frysen mycket bättre än t ex champinjoner, trattkantareller, blodriska och trumpetsvamp. Trattisar är på gränsen till bättre efter att de varit torkade än vad de är färska.

Jag brukar se till att käka upp min förvällda svamp inom 6-8 månader för efter det känner jag en tydlig försämring.

Två saker som ABSOLUT INTE gör dig till en bättre skribent:
1. Ersätta "av" med "utav", det är fan mycket bättre att aldrig använda ordet "utav".
2. Ersätta "dom" med "de" eller "dem" utan att egentligen ha en aning om när du ska välja det ena eller andra.

Byline
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Jag brukar se till att käka upp min förvällda svamp inom 6-8 månader för efter det känner jag en tydlig försämring.
Varför förväller du svampen? Du förstör ju svampen på det viset. Det är endast murklor som skall förvällas och det är enbart för att göra dem någorlunda ätliga.

christery
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Varför förväller du svampen? Du förstör ju svampen på det viset. Det är endast murklor som skall förvällas och det är enbart för att göra dem någorlunda ätliga.

Åja, dom går att äta även utan förvällning. Men bara en gång.
3 kok för att ta bort det mesta, och sen inte käka dom för ofta i alla fall.

Citat:
En rapport från år 1995 visar att stenmurklor även efter förvällning innehåller ett gift som i djurförsök ger upphov till cancer och som dessutom kan påverka reproduktionen. Nordiska livsmedelstoxikologer är eniga om att det är olämpligt att äta stenmurkla.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-m...mplig-att-ata/
Senast redigerad av christery år 2498 kl. -07:62 .

Sereena
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag har ingen aning om vad du menar med "inget fel på". Jag pratar i alla fall om smakförsämring och jämför förvälld med torkad.

Ska man gå in på mer detaljer så tål t ex gula kantareller frysen mycket bättre än t ex champinjoner, trattkantareller, blodriska och trumpetsvamp. Trattisar är på gränsen till bättre efter att de varit torkade än vad de är färska.

Inget fel i detta fall är ingen märkbar skillnad från när jag frös in det, vätskan från stekningen skyddar svampen.

Torkad svamp är bra som krydda (älskar att mortla blandad skogssvamp och krydda mina stuvade champinjoner med, tyvärr så klarar jag inte av att plocka svamp längre, kroppen pallar inte)

[["De" = They]]-[["Dom" förfan om du inte kan skillnaden!]]-[["Dem" = Them]]

Svara på ämne
Topp Dela »