Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-11, 23:02
Medlem
MissMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Jag eftersöker ett speciellt tillagningssätt av potatis. Man skall tydligen skiva den tunt tunt och utsätta "potatiskakan" för högtryck och sedan in i ugnen eller något. De va väldigt gott och väldigt smörigt. Någon som ens har någon aning om vad jag pratar om? Tillagningssättet jag beskrev har jag ingen aning om om det stämmer men man skall tydligen ha den skivade potatisen under högt tryck någon gång i alla fall..

"pommes anna" är det nog du menar =)
finns de som kallar det "potatis anna" (vilket är samma sak fast på svenska )

googla lite recept så finner du säkert nån som passar
Citera
2012-10-12, 18:10
Medlem
Behöver jag reda såsen med mjöl eller räcker det här?

Fräs lite finhackad lök
Fräs skivade champinjoner
Släng på lite vitt vin
..Låt reducera..
Släng på lite grädde

Rör om
Citera
2012-10-12, 19:00
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Behöver jag reda såsen med mjöl eller räcker det här?

Fräs lite finhackad lök
Fräs skivade champinjoner
Släng på lite vitt vin
..Låt reducera..
Släng på lite grädde

Rör om
beror på hur mycket du kokar ner den. jag har inget emot tunna såser, bara man äter det med något som kan suga upp den, som ris eller en mjölig potatis.
släng i lite meizena om den blir för tunn bara.
Citera
2012-10-13, 10:58
Medlem
rayraviolis avatar
Det är bra med lite redning tycker jag.
Citera
2012-10-13, 12:07
Medlem
thesyss avatar
Jag har köpt ett paket blandfärs idag som jag lagt i kylen. Går den bra att tillaga imorgon eller har det tillkommit för mycket bakterier då?
Citera
2012-10-13, 12:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Jag har köpt ett paket blandfärs idag som jag lagt i kylen. Går den bra att tillaga imorgon eller har det tillkommit för mycket bakterier då?
Hur ser den ut och luktar? Luktar den bra så kör på.
Citera
2012-10-13, 20:11
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sayja
Hejsan, jag har ätit på Bees Thaifood i sthlm och de har en rätt som heter Het Basilika och jag undrar vad den heter på thailändska då jag vill få tag på receptet.

http://www.beesthaifood.se/meny.html

Tack på förhand.
Finns många rätter med namnet het basilika. Det är efter Helig basilika, ibland kallas den het basilika då den är starkare än den andra sorten i det thailändska köket.
Phad Ka Phao med något ord efter huvudingrediensen, kyckling (gai), räkor (goong), fläsk (moo) etc.

ใบกระเพรา - bai kra phrao Helig basilika
Citera
2012-10-14, 00:01
Medlem
Kyckling pasta sallad pressbyrån, cafe

Tänkte höra om någon vet hur dom gör kyclingen till pressbyrons sallader och sån kyckling man oftast får på cafe etc i pasta.

Pastan kan ofta marineras med. Någon som har tips där?

Currysåsen skulle också va kul
att få receptet på.
Citera
2012-10-14, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sickspeed
Tänkte höra om någon vet hur dom gör kyclingen till pressbyrons sallader och sån kyckling man oftast får på cafe etc i pasta.

Pastan kan ofta marineras med. Någon som har tips där?

Currysåsen skulle också va kul
att få receptet på.

Jag tror att kycklingen som man oftas har på cafeer går att köpa på martin olsson.Stora förpackningar som man kan köpa in från martin olsson. Tärnade bitar som redan är tilllagade. Finns i filer med nog.
Citera
2012-10-14, 01:33
Medlem
cookizs avatar
Finns tränad och färdig stekt kyckling i bitar (frysta) kallas för sallads kyckling. Finns bla på Willis.
Citera
2012-10-14, 17:17
Medlem
Ratis avatar
Vad fan gör jag för fel när jag ska slänga ihop några enkla köttfärsbiffar? Innan dom stekts färdigt har dom ju pulvriserats tillbaka till köttfärs igen...
Citera
2012-10-14, 17:27
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad fan gör jag för fel när jag ska slänga ihop några enkla köttfärsbiffar? Innan dom stekts färdigt har dom ju pulvriserats tillbaka till köttfärs igen...

Testa att slänga i ett ägg och lite ströbröd i smeten nästa gång, samt lite mjölk eller vatten. Se också till att inte ha för grovmalen köttfärs samt haka löken mycket fint om du har det i dina biffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in