Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-08, 19:39
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Tackar för detta. Funderar faktiskt att klämma lite citronsaft på pommesen också. Det kanske blir gott. Lite som chips med vinägersmak.
Pressad citron och salt tycker jag personligen är ännu godare än maltvinäger på pommesen. All grekerna och italienarna kan inte ha fel i den frågan.

Vad gäller citroncest, så använder jag bara ekologiska citroner till det, annars smakar det bara kemikalier om cesten från all besprutning och antimögelmedel som vanliga citroner är behandlade med.
Citera
2013-05-09, 02:11
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Tänkte göra hamburgerbröd från Flippin Burgers-kokbok. Dock tycker jag 22 bröd är för mycket och vill minska till hälften. Ska jag också minska jästen från 40 g till 20 g? När jag tidigare har kapat recept rätt av med halverad jästmängd har det inte blivit bra.

Tacksam för snabbt svar då jag ska baka tidigt imorgon.
Citera
2013-05-09, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Tänkte göra hamburgerbröd från Flippin Burgers-kokbok. Dock tycker jag 22 bröd är för mycket och vill minska till hälften. Ska jag också minska jästen från 40 g till 20 g? När jag tidigare har kapat recept rätt av med halverad jästmängd har det inte blivit bra.

Tacksam för snabbt svar då jag ska baka tidigt imorgon.

Ja gör det. Det är ett bra första försök.

Bakning är egentligen mer av ett hantverk än vad många tror. Baka flera gånger och lär dig hur degen ska kännas och se ut när den har jäst klart. Jästens kvalitet spelar en jäkla stor roll och har du en purfärsk jäst och jämför den med en som snart går ut i datum så kommer de bete sig väldigt olika vid jäsningen. Den äldre funkar egentligen bra den med men den kan vara lite trögare. Det bästa är att laga efter recepten i början och sedan försöka ändra jästiderna efter eget huvud när man börjar få kläm på hur degen ska vara. Temperaturen i rummet du jäser spelar också en väldigt stor roll. En temperaturökning på 5 grader ökar t ex reaktionshastigheten för de här biokemiska reaktionerna med ungefär 25-30% (mellan tummen och pekfingret).

Det är med andra ord svårt att få perfekt resultat genom att följa ett recept till punkt och pricka. Det handlar inte heller om att bara jäsa längre, för man kan också överjäsa en deg.
Citera
2013-05-09, 13:51
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Tack för svaret, AndersArsenik. Har en annan fråga också då jag tänkte göra inlagda gurkor och receptet vill ha korianderfrö, vilket jag har förstått är tämligen svåra att få tag på och använda 1 tsk och sen aldrig mer känns otroligt onödigt. Kan man ersätta med mald koriander eller ska man skita i det? Övriga kryddor är senapsfrö, dillfrö, vitlök.
Citera
2013-05-09, 15:07
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Tack för svaret, AndersArsenik. Har en annan fråga också då jag tänkte göra inlagda gurkor och receptet vill ha korianderfrö, vilket jag har förstått är tämligen svåra att få tag på och använda 1 tsk och sen aldrig mer känns otroligt onödigt. Kan man ersätta med mald koriander eller ska man skita i det? Övriga kryddor är senapsfrö, dillfrö, vitlök.

Jag tror jag skulle undvikit mald koriander just i en inläggning, det grumlar ju lagen om inte annat. Det är ju odlingstider nu, kolla bland de andra fröerna om du inte hittar hela korianderfrön i kryddhyllan. Jag har köpt fröpåsar med korianderfrön förut, just eftersom det varit omöjligt att hitta annat än malda bland de andra kryddorna. Även om du bara använder en tesked nu, så finns det ju andra recept som innehåller koriander, och hela frön håller ju smaken bra mycket längre än malda.
Citera
2013-05-09, 16:24
Medlem
Har stött på massvis av recept som kör med färsk koriander. Då detta inte är det billigaste, och att det inte håller sig färskt så länge så letar jag efter nåt substitut. Har hört att det ska vara stor skillnad mellan den torkade korianderkryddan och den färska, men häromdan så hittade jag korianderpasta bland asiatiska matvaror. Är det nåt bra alternativ tro?
Citera
2013-05-09, 16:26
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rwoz
Har stött på massvis av recept som kör med färsk koriander. Då detta inte är det billigaste, och att det inte håller sig färskt så länge så letar jag efter nåt substitut. Har hört att det ska vara stor skillnad mellan den torkade korianderkryddan och den färska, men häromdan så hittade jag korianderpasta bland asiatiska matvaror. Är det nåt bra alternativ tro?

Den jag har testat smakade inte alls särskilt likt. Väldigt syrlig dessutom. Men prova!
Citera
2013-05-09, 18:29
Medlem
DingusMcDucks avatar
När vi ändå är inne på koriander (örten, inte fröna), är det någon som har något tips på hur man får den att hålla lite längre, förutom att odla egen? Jag tycker koriander vissnar mycket fortare än andra örter. Man måste i princip köpa den samma dag som man ska använda den.
Citera
2013-05-09, 19:10
Medlem
eternussermos avatar
Vad är bästa/snabbaste sättet att få en avokado att mogna, köper oftast de mer än dubbelt så dyra klass A eftersom jag tycker det tar en evighet, om ens överhuvudtaget, innan de stenhårda, billigare, blir mogna nog.
Citera
2013-05-09, 19:33
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Vad är bästa/snabbaste sättet att få en avokado att mogna, köper oftast de mer än dubbelt så dyra klass A eftersom jag tycker det tar en evighet, om ens överhuvudtaget, innan de stenhårda, billigare, blir mogna nog.
Lägg avacadon i en plastpåse tillsammans med en mogen tomat, banan eller ett äpple.
Om det är panik för man skall göra guacamole så funkar även mikron.
Citera
2013-05-09, 20:28
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Lägg avacadon i en plastpåse tillsammans med en mogen tomat, banan eller ett äpple.
Om det är panik för man skall göra guacamole så funkar även mikron.
Tack, ska den läggas i rumstemperatur och vad snackar vi om för tidsrymd?
Senast redigerad av eternussermo 2013-05-09 kl. 20:30.
Citera
2013-05-09, 20:40
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Tack, ska den läggas i rumstemperatur och vad snackar vi om för tidsrymd?
Det är någon fruktgas som just mogna tomater, bananer eller äpplen utsöndrar som snabbar på mognadsprocessen hos annan frukt, alltså inte bara avacados. Om det ligger i rumstemeratur eller i kylskåp torde inte göra någon skillnad för gasutvecklingen, men värme är ju i sig en mognadsfaktor. Själv brukar jag nöja mig med att antingen lägga den omogna avacadon i fruktskålen tillsammans med annan eventuell frukt jag har hemma, eller på elementet vilket faktiskt också fungerar bra om det inte är för hett.

Någon tidsfaktor kan jag inte ge, annat än att det går betydligt fortare att mogna med annan frukt eller på ellement än att inte göra det, ibland bara över natten, men ibland krävs ett par dagar om avacadon är stenhård.
Senast redigerad av Byline 2013-05-09 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in