Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-23, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cagiva
Behöver tips på såser till julbordet. En sås till laxen: http://www.recept.nu/sara_begner/_/fisk_och_skaldjur/lax_med_ingefara__chili_och_lime/ (Vad kan man använda istället för pak choy förresten?)

Och en sås som passar till revbensspjäll och köttbular

Edit: Kanske det inte behövs någon sås till laxen? Den smakar nog tillräckligt utan, eller?
Man har väl inga varma såser på julbordet? Till köttbullarna och revbenen (har själv inte revben på mitt julbord) är det alldeles tillräckligt med rödkål, en liten potatis och allt det andra krämiga och göttiga som Janssons tex.
Citera
2012-12-23, 15:59
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Man har väl inga varma såser på julbordet? Till köttbullarna och revbenen (har själv inte revben på mitt julbord) är det alldeles tillräckligt med rödkål, en liten potatis och allt det andra krämiga och göttiga som Janssons tex.
Glöm inte äppelmoset och den hemgjorda legymsalladen. Det är all "sås" man behöver.
Citera
2012-12-23, 16:21
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cagiva
(Vad kan man använda istället för pak choy förresten?)

mangold.
Citera
2012-12-23, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Glöm inte äppelmoset och den hemgjorda legymsalladen. Det är all "sås" man behöver.
Det brukar jag inte ha faktiskt. Äppelmos till skinkan har jag hört att man är förtjust i "norröver", jag kör på skånsk senap som den göteborgare jag är
Längtar mig sjuk nu efter en vörtbrödmacka med skinka, mammas Jansson och inlagda sill! Har inte ätit ett enda julbord än i år så är ordentligt sugen!
Citera
2012-12-24, 11:52
Medlem
Gnomegirls avatar
Citronkakepanik

Hej vänner.
Får främmande imorgon och tänkte slänga ihop en citronkaka Travemunde till fikat.
Men jag hittar inte receptet. Har troligen alla ingredienser hemma: citron,florsocker,ägg,mjöl, osv.
Problemet är att jag inte har vare sig måtten,ugnsvärmen eller tiden i ugnen.
Om någon vänlig själ har dessa uppgifter skulle jag vara väldigt tacksam att få ta del av dem.
God Jul och Gott nytt år till er alla.

MVH/Gnomegirl
Citera
2012-12-24, 12:14
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Citronkakepanik

Hej vänner.
Får främmande imorgon och tänkte slänga ihop en citronkaka Travemunde till fikat.
Men jag hittar inte receptet. Har troligen alla ingredienser hemma: citron,florsocker,ägg,mjöl, osv.
Problemet är att jag inte har vare sig måtten,ugnsvärmen eller tiden i ugnen.
Om någon vänlig själ har dessa uppgifter skulle jag vara väldigt tacksam att få ta del av dem.
God Jul och Gott nytt år till er alla.

MVH/Gnomegirl
Jag googlade... http://tuvalina.bloggsida.se/bakverk/citronkaka

150 g smör
3 ägg
2 dl socker
rivet skal av en citron
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

2 dl florsocker
saft av 2 citroner

Smält smöret och låt det svalna. Rör samman ägg, socker och citronskal. Tillsätt smält smör, mjöl och bakpulver och rör smeten jämn och slät. Häll smeten i en rund form (ca 2 l) och grädda i 45 minuter i 175 grader. Ta ut kakan och låt svalna. Gör ganska stora hål i kakan (jag använde baksidan av en visp till elvispen). Rör samman citronsaft och florsocker och tillsätt 1-2 msk vatten. Häll citronsmeten över kakan och i hålen. Ställ kakan kallt i minst 5 timmar.

God Jul och Gott Nytt År till dig också.
Citera
2012-12-24, 12:23
Medlem
Gnomegirls avatar

Haha. Visste väl att man kunde lita på er FB:are.
Var så säker på snabbt svar att jag tillochmed börjat riva citronerna.

Tack snälla Byline att du googlade åt mig.

MVH/Gnomegirl
Citera
2012-12-26, 14:36
Medlem
Hur länge håller sig fryst lax i kylen?
Citera
2012-12-26, 15:34
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Hur länge håller sig fryst lax i kylen?
Den tar ca 12 timmar på sig att tina beroende på hur tjock den är. Hållbarheten efter det beror på hur färsk den var när den frös in. Tänk på att frysning alltid försämrar hållbarheten. Jag skulle nog inte låta den ligga mer än max två dygn.
Citera
2012-12-26, 16:22
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Den tar ca 12 timmar på sig att tina beroende på hur tjock den är. Hållbarheten efter det beror på hur färsk den var när den frös in. Tänk på att frysning alltid försämrar hållbarheten. Jag skulle nog inte låta den ligga mer än max två dygn.

Japp det låter lite kort men kan nog stämma, man kan ju alltid grava den. Dom ska ju helst vara frysta i minst 24 timmar innan gravning.
Då har du en hållbarhet på 1-2 veckor.
Citera
2012-12-28, 23:27
Medlem
Emerains avatar
Hej
Jag har lite frågor rörande att tina kött. Jag har ett par stycken helt fläskkött och nötkött, de väger runt 1 kilo styck. Minns inte exakt vilka bitar, men tror det är fläskkarré, franssyska och högrev. De är just nu i frysen pga att jag inte hann skära dem till grytbitar innan jag skulle iväg (och därför fick de frysen i helt stycke). Hur lång tid tror ni det tar att tina dem i kyl eller rumstemperatur? Tina nog att kunna skära till dem med vanlig kökskniv, jag tror nog de hinner tillagas i grytan senare.

Så vad tror kunskapsbanken?
Citera
2012-12-28, 23:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Hej
Jag har lite frågor rörande att tina kött. Jag har ett par stycken helt fläskkött och nötkött, de väger runt 1 kilo styck. Minns inte exakt vilka bitar, men tror det är fläskkarré, franssyska och högrev. De är just nu i frysen pga att jag inte hann skära dem till grytbitar innan jag skulle iväg (och därför fick de frysen i helt stycke). Hur lång tid tror ni det tar att tina dem i kyl eller rumstemperatur? Tina nog att kunna skära till dem med vanlig kökskniv, jag tror nog de hinner tillagas i grytan senare.

Så vad tror kunskapsbanken?
Om du ska heltina dom, kanske ett dygn i kylen. Tina inte i rumstemp om du har brått, lägg i täta plastpåsar och ha lätt rinnande vatten runt dom - då går det på några timmar.

Tänk på att kött ofta tjänar på att vara rumstempererat, det tar lite tid till. Vad ska du göra? En gryta? Då är det inte så noga... :-) (om du inte ska bryna dom innan...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in