Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-26, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PropusGhandi
Tänkte göra en paj. Men noterar nu att den som ska äta den är mjölkproteinallergiker i lindrig form.

Vad kan jag ersätta keso och ost med?

Har du frågat personen ifråga vad h*n brukar ersätta sådana produkter med?

Det finns en del vegetabiliska ostar att köpa. Problemet är att dessa ostar kan 'strula' och inte smälta som vanlig ost. Är det en paj där du måste ha ost, så kolla upp ostalternativen och se om du hittar något som passar bra (dvs smälter vid tillagning i ugn). Istället för keso kanske du kan göra en äggstanning med något mjölkfritt (tex havregrädde, havremjölk eller sojamjölk) och till pajdegen finns det mjölkfritt margarin.
Citera
2017-10-05, 16:42
Avslutad
Kan man göra krossade tomater själv?
Ja, det bör ju gå va.
Men ska man koka dem först eller nåt?
Citera
2017-10-05, 21:20
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Inser att den här frågan är otroligt dum men vill vara på den säkra sidan. Har precis införskaffat en ång-/riskokare. Bör man salta vattnet innan uppkokning eller salta riset när det är tillagat?
Citera
2017-10-05, 22:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Inser att den här frågan är otroligt dum men vill vara på den säkra sidan. Har precis införskaffat en ång-/riskokare. Bör man salta vattnet innan uppkokning eller salta riset när det är tillagat?
Aldrig använt en sådan, men låter logiskt att saltet är med vattnet när man ångar/kokar.
Citera
2017-10-07, 18:00
Medlem
Ratis avatar
Vilken lever föredrar ni till leverbiffar? Någon som testat med rådjur?
Citera
2017-10-08, 17:48
Medlem
Var hittar jag "riktiga" fonder on jag hinner/orkar koka själv? Fått tips on restaurang eller saluhall men borde inte ngn vanlig livsmedelsbutik ha ngt? Borde finnas i frysdisken? Jag är inte ute efter Bongs koncentrat utan ngt som funkar att såsa.
Citera
2017-10-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vilken lever föredrar ni till leverbiffar? Någon som testat med rådjur?

Kalvlever har jag använt när jag gjorde leverbiffar.
Har inte testat med rådjur men rådjurskött smakar otroligt gott så det borde bli en bra kombination.

Om du provar det så förväntar jag mig en recension.
Citera
2017-10-08, 22:56
Medlem
Mainkais avatar
Hej! Jag tryckte i mig ett par sådana där paketerade kroppkakor de har på willys efter gymmet idag, sedan kom jag på att det kanske inte var helt smart. Jag tänkte att det var som köttbullar att de är färdiga att värma på, men det kanske är rått kött? Någon som vet eller har tips? Borde man springa och kasta upp?

Dessa var det: https://www.willys.se/produkt/Kroppkakor-100566031_ST

Tack på förhand!
Citera
2017-10-09, 00:17
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainkai
Hej! Jag tryckte i mig ett par sådana där paketerade kroppkakor de har på willys efter gymmet idag, sedan kom jag på att det kanske inte var helt smart. Jag tänkte att det var som köttbullar att de är färdiga att värma på, men det kanske är rått kött? Någon som vet eller har tips? Borde man springa och kasta upp?

Dessa var det: https://www.willys.se/produkt/Kroppkakor-100566031_ST

Tack på förhand!
Dom är färdigkokta och behöver bara värmas på. Smakar hyfsat för att vara färdiglagat dessutom.
Citera
2017-10-09, 01:26
Medlem
Mainkais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Dom är färdigkokta och behöver bara värmas på. Smakar hyfsat för att vara färdiglagat dessutom.

Är det säkert? Vilken lättnad i så fall. Hur vet du det?
Citera
2017-10-09, 12:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Stoppade du in hela i munnen direkt?
För annars borde du väl set hur de ser ut när du dela den?
Även så har du väl förpackning kvar?
Ja, vid frågan i alla fall.
Citera
2017-10-09, 13:08
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Har köpt hem Willys kroppkakor förut och då har dom varit färdigkokta. Dessutom så hade du garanterat märkt om fläsket var rått (Om du nu inte svalde dom hela som en stork) då rått fläsk smakar rätt mysko!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in