Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-28, 23:44
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om du ska heltina dom, kanske ett dygn i kylen. Tina inte i rumstemp om du har brått, lägg i täta plastpåsar och ha lätt rinnande vatten runt dom - då går det på några timmar.

Tänk på att kött ofta tjänar på att vara rumstempererat, det tar lite tid till. Vad ska du göra? En gryta? Då är det inte så noga... :-) (om du inte ska bryna dom innan...)
Jo, jag ska faktiskt bryna dem innan... Men om jag ska laga till grytan nästa fredag, vad tror ni om att jag tar upp köttet och lägger det i kylen på torsdagsmorgonen? eller "räcker" det med torsdagskvällen?
Citera
2012-12-29, 00:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jo, jag ska faktiskt bryna dem innan... Men om jag ska laga till grytan nästa fredag, vad tror ni om att jag tar upp köttet och lägger det i kylen på torsdagsmorgonen? eller "räcker" det med torsdagskvällen?
Det tar ett par till tre dagar att tina beroende på hur de är packade.

Jag skulle ta upp dom ur frysen tre, kanske fyra dygn innan jag skulle tillaga dom
När det är dags, rumstemp och torra bitar
Antar att du kan resten?
Citera
2012-12-29, 00:33
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det tar ett par till tre dagar att tina beroende på hur de är packade.

Jag skulle ta upp dom ur frysen tre, kanske fyra dygn innan jag skulle tillaga dom
När det är dags, rumstemp och torra bitar
Antar att du kan resten?
De är i sin vakuumförpackning de kom i från affären. Jag kan resten, mest hur lång tid det tar innan jag kan göra resten.

3-4 dygn i kyl och sedan ett par timmar i rumstemperatur? eller typ 2-3 dygn kyl och 1 dygn rumstemp? Själv så brukar jag laga till det i nära veva som när jag handlar köttet, så det får bara stå framme ett par timmar efter att ha varit i affärens köttkyl. Lite ovan på detta med att ha fryst ner biten först.
Citera
2012-12-29, 03:56
Medlem
mbois avatar
Fixa hamburgare i ugnen?

Hallå!

Jag har ett paket frysta 90 grammare och hade tänkt slänga in ett par ugnen istället för att steka, går det? Och i så fall vad ska jag ha ugnen på och hur länge ska dom vara inne?
Citera
2012-12-29, 04:13
Medlem
ChefRamsays avatar
Det går. De kommer dock att bli lite hårda.

150 -> 200 grader beroende på ugn.
15-20 min.
Citera
2012-12-29, 04:13
Medlem
Kungensbordells avatar
Klart du kan köra dom i ugn, men dom blir långt ifrån lika goda som om man steker dom. Kör på 175-200 grader och känn efter lite ibland tills dom är färdiga, du kan ju defrosta dom lite i micron först om du har sådana nymodigheter.

EDIT: eller göra dom helt i micro, funkar ju det med.
Citera
2012-12-29, 04:29
Medlem
Mycket fett i ungspannan så blirre fint som fan
Citera
2012-12-29, 10:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
3-4 dygn i kyl och sedan ett par timmar i rumstemperatur? eller typ 2-3 dygn kyl och 1 dygn rumstemp? Själv så brukar jag laga till det i nära veva som när jag handlar köttet, så det får bara stå framme ett par timmar efter att ha varit i affärens köttkyl. Lite ovan på detta med att ha fryst ner biten först.
När dom tinat klart i kylen, skulle jag tagit fram dom, lagt upp på fat eller liknande, torkat av och låtit dom få rumstemperatur. Ett par timmar kanske.
Citera
2012-12-29, 19:57
Medlem
jag överväger att göra en potatispure, och sen lägga på parmesan, för att slutligen gratinera den i ugnen. jag är dock inte helt säker på vilket gradantal jag skall välja, samt hur länge?

ytterst tacksam för idéer!
Citera
2012-12-29, 23:46
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
jag överväger att göra en potatispure, och sen lägga på parmesan, för att slutligen gratinera den i ugnen. jag är dock inte helt säker på vilket gradantal jag skall välja, samt hur länge?

ytterst tacksam för idéer!

Grill, 175 eller högre så att det glöder om toppen på ugnen, skicka in (så högt så du ser den fortfarande) och kolla - om du bara skall fixa till osten så är ögat bättre än nån klocka.
Citera
2012-12-30, 00:42
Medlem
Håller på att koka vita (torra) bönor. Jag har gjort detta ett par gånger innan men aldrig fått till det riktigt. Dvs dom har inte blivit så mjuka som dom på burk. Sist blötlagde jag dom i 5 dygn och kokade dom ett par timmar. Nu ikväll kokar jag bönor som legat i blöt sedan 5 dygn och kokat 6h. Dom är fortfarande helt för hårda. Något tips? Koka dom ett helt dygn till?
Citera
2012-12-30, 00:56
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Håller på att koka vita (torra) bönor. Jag har gjort detta ett par gånger innan men aldrig fått till det riktigt. Dvs dom har inte blivit så mjuka som dom på burk. Sist blötlagde jag dom i 5 dygn och kokade dom ett par timmar. Nu ikväll kokar jag bönor som legat i blöt sedan 5 dygn och kokat 6h. Dom är fortfarande helt för hårda. Något tips? Koka dom ett helt dygn till?
Vitsen med att koka egna bönor är ju just att undvika att de blir så mjuka/överkokta som just konserverade bönor?
Jag utgår ifrån att du blötlägger och kokar dem helt osaltade? Salt gör nämligen skalet på alla baljväxter hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in