Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-19, 02:33
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Mycket c-vitamin=bra
Mycket socker=mindre bra.

Föredrar den kall med biskvier, barndomsnostalgi nu...
Jo tack

Det kanske finns nån light-variant man kan börja hälla i sig. Fast då är det väl inte lika gott ändå.
Citera
2012-12-19, 14:14
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det kanske finns nån light-variant man kan börja hälla i sig. Fast då är det väl inte lika gott ändå.
Det är bara till att ge sig ut och plocka nypon och göra din egen. Den smakar milsvida bättre än vad den köpta soppan smakar. Nypon går att plocka även under vintern då de är frosttåliga. Spar lite till fåglarna dock. Dessutom väljer du då själv hur söt du vill göra den, och kan även byta ut en del av sockret mot Stevia. Använd dock en liten aning riktigt socker för färgens skull, men så fort du fått rätt färg på den kan du söta upp resten med Stevia. Det är vad jag gör i alla fall.
Sedan tycker jag om att äta min ljummen med en skvätt konjak i och en str klick iskall vispgrädde.
Citera
2012-12-21, 10:26
Medlem
Applesins avatar
Hur gör ni era stuvade makaroner? Är inte så inne på svensk mat och därför undrar jag. Recepten man hittar skriver olika... koka makaroner, häll av, tillsätt mjölk och låt skjuda i 20-25min?

Sen en sak till, letar efter tvaroch (något mellan kvarg och keso) och undrar om någon vet vart man kan få tag på det i sthlm.
Citera
2012-12-21, 10:33
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applesin
Hur gör ni era stuvade makaroner? Är inte så inne på svensk mat och därför undrar jag. Recepten man hittar skriver olika... koka makaroner, häll av, tillsätt mjölk och låt skjuda i 20-25min?<klipp>

Följ receptet på gammeldags makaroner paketet, brukar bli ok enligt mig.
Citera
2012-12-21, 10:46
Medlem
Har försökt sökt lite men inte hittat så jättebra så postar frågan i den här tråden, borde finnas någon/några som kan komma med lite tips och synpunkter!

Hur gör ni när ni ska äta kycklingfile? Skulle vara trevligt om någon kunde dela med sig med sitt "bas-recept" eller liknande. Kanske hur man ska krydda/marinera och om man ska steka/ha i ugnen.

Detta för att jag gillar kyckling, det är lätt att tillaga samt nyttigt men jag brukar ändå inte få den så jättegod. Så då tänkte jag således hur ni gör med en kycklingfile? T.ex att man har en kycklingfile med lite sallad till, lite pasta eller vad som helst. Hur brukar ni då göra med kycklingfilen? Skulle vara kul att ha något att utgå ifrån när man ska sätta igång och sedan kanske köra efter egen smak och byta ut lite saker. Luddigt skrivet, men hoppas ni förstår!

Tack.
Citera
2012-12-21, 10:52
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueSeraSera
Har försökt sökt lite men inte hittat så jättebra så postar frågan i den här tråden, borde finnas någon/några som kan komma med lite tips och synpunkter!

Hur gör ni när ni ska äta kycklingfile? Skulle vara trevligt om någon kunde dela med sig med sitt "bas-recept" eller liknande. Kanske hur man ska krydda/marinera och om man ska steka/ha i ugnen.

Detta för att jag gillar kyckling, det är lätt att tillaga samt nyttigt men jag brukar ändå inte få den så jättegod. Så då tänkte jag således hur ni gör med en kycklingfile? T.ex att man har en kycklingfile med lite sallad till, lite pasta eller vad som helst. Hur brukar ni då göra med kycklingfilen? Skulle vara kul att ha något att utgå ifrån när man ska sätta igång och sedan kanske köra efter egen smak och byta ut lite saker. Luddigt skrivet, men hoppas ni förstår!

Tack.
Ett av mina favoritrecept med kycklingfilé är att man skär av en liten bit av den så man får typ ett lock. Sedan fyller du öppningen med smaksatt färskost (någon trevlig örtkrydda i färskosten fungerar finfint). På med locket. Tandpetare så att locket sitter fast. Det går också i detta utmärkt att linda in i bacon.

In i ugnen tills kycklingen är tillagad (typ 200 grader C). Ät med bulgur, sallad och vinnegrätte (strunt i stavningen). Färskosten blir en fantastiskt god sås.
Citera
2012-12-21, 13:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applesin
Hur gör ni era stuvade makaroner? Är inte så inne på svensk mat och därför undrar jag. Recepten man hittar skriver olika... koka makaroner, häll av, tillsätt mjölk och låt skjuda i 20-25min?

Sen en sak till, letar efter tvaroch (något mellan kvarg och keso) och undrar om någon vet vart man kan få tag på det i sthlm.

Som redan sagts, gammeldags idealmakaroner och följ receptet på paketet (kokas i mjölk + smörklick och salt tar typ 30min, smakas av med lite vitpeppar och ev muskot, inget strulande med vatten och elände)
Citera
2012-12-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Skaffa en mandelkvarn: http://www.clasohlson.com/se/Mandelkvarn-Sveico/Pr342538000

Tack för tipset! Har faktiskt en sådan liggandes någonstans, dumt att jag inte tänkte på det.

Fick dock nys om att mandelmjöl finns på Lidl så jag köpte ett kg idag som jag ska testa göra macarons på. Betydligt enklare än att göra eget, får se hur kvaliten är
Citera
2012-12-23, 14:19
Medlem
cagivas avatar
Behöver tips på såser till julbordet. En sås till laxen: http://www.recept.nu/sara_begner/_/fisk_och_skaldjur/lax_med_ingefara__chili_och_lime/ (Vad kan man använda istället för pak choy förresten?)

Och en sås som passar till revbensspjäll och köttbular

Edit: Kanske det inte behövs någon sås till laxen? Den smakar nog tillräckligt utan, eller?
Citera
2012-12-23, 14:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cagiva
Behöver tips på såser till julbordet. En sås till laxen: http://www.recept.nu/sara_begner/_/fisk_och_skaldjur/lax_med_ingefara__chili_och_lime/ (Vad kan man använda istället för pak choy förresten?)

Och en sås som passar till revbensspjäll och köttbular

Edit: Kanske det inte behövs någon sås till laxen? Den smakar nog tillräckligt utan, eller?
Till laxen (har inte ätit den, men det lät gott och jag tror något svalt kan passa) skulle jag blandat gräddfil och lite majonäs, och troligen haft i loddarom (billig, mycket god och finns i de flesta mataffärer som ishavsrom). En kall sås alltså.

Till köttbullar och revbensspjäll på julbordet behövs ingen sås. Om man vill kan man göra en helsvensk brunsås.
Citera
2012-12-23, 15:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Till laxen (har inte ätit den, men det lät gott och jag tror något svalt kan passa) skulle jag blandat gräddfil och lite majonäs, och troligen haft i loddarom (billig, mycket god och finns i de flesta mataffärer som ishavsrom). En kall sås alltså.

Till köttbullar och revbensspjäll på julbordet behövs ingen sås. Om man vill kan man göra en helsvensk brunsås.

Byt ut gräddfilen mot cremefraiche och ha lite finhackad lök så har du en prima sås till det mesta ;p
Citera
2012-12-23, 15:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Byt ut gräddfilen mot cremefraiche och ha lite finhackad lök så har du en prima sås till det mesta ;p
Lök kan man absolut ha i, håller helt med. Om man sedan använder gräddfil, creme fraiche, yoghurt eller vad man vill är en smaksak, det mesta fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in