Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-23, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Antar att det är tunn peruansk sparris. Skit i att koka före, du ska ändå steka rätt länge. Hade du haft tjock lyxsparris så hade två tre minuter kokning varit vettig
Grön, tunn sparris ja, inget lyx, 22 kr bunten.
Tack för bra svar som vanligt
Citera
2013-03-23, 16:13
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Jävla nya stycknamn. Jag har ingen aning men det är säkert mörare än ytterlår. Tillaga som rostbiff kanske? ...och kolla hur tuggig den är i efterhand. Är den seg så skiva tunt.

Hehe, köttindustrins marknadsföringsavdelningar ska ju ha något att göra, så nyspråk blir det. Vad sägs om ädelfilé istället för skinka? Nya namn på styckdelar som redan har namn är dubbelplusobra.

Jag är inte säker, men jag tror också att nötytterfilé är ryggbiff. "Ytterfilé" från gris är i alla fall benfri kotlettrad.
Citera
2013-03-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Hehe, köttindustrins marknadsföringsavdelningar ska ju ha något att göra, så nyspråk blir det. Vad sägs om ädelfilé istället för skinka? Nya namn på styckdelar som redan har namn är dubbelplusobra.

Jag är inte säker, men jag tror också att nötytterfilé är ryggbiff. "Ytterfilé" från gris är i alla fall benfri kotlettrad.
Jag brynte den till fina ränder i en panna och körde den sedan i ugnen (utan termometer för den var paj, stod på 45 grader när jag tog den ur lådan) tills den var rosa/röd, skarupp den ganska tunt efter 10 minuter och den var mör och fin.
Tror nog det var ryggbiff som du säger men har aldrig sett sen packeterad så som den var.
Citera
2013-03-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck

Jag köper inte sånt som är märkt "fläskytterfilé" av princip. Jävlar vad man vinner massor på att ha såna principer

Jag har annars inget emot kotletter alls men jag föredrar nog rad med ben. Ben är liksom skiten i långlagningar
Citera
2013-03-23, 17:19
Medlem
dePauls avatar
Nötytterfilé är ett modenamn på utskuren biff som har formats på ett speciellt sätt, varvid man har trimmat bort den nedre delen till en rund form. Ett idiotnamn.

Det finns bara två filébitar på ett nötkreatur och det sitter på insidan av ryggraden.

~Paul~
Citera
2013-03-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nötytterfilé är ett modenamn på utskuren biff som har formats på ett speciellt sätt, dvs där man har trimmat bort den nedre delen för att få styckningsdetaljen mer rund till formen. Ett idiotnamn.

~Paul~

Jag har nån form av reklambok som jag fått av Scan (som visserligen är rätt så bra med tanke på att den är gratis) och inte ens där använder man det där namnet. Det luktar City Gross om namnet på något sätt. De är experter på att maskera sitt kött på olika sätt. En affär jag avskyr men handlar på ofta på grund av närheten till systemet och för att det är den enda butiken med jalapeno på lösvikt. Jag är så lättlurad.
Citera
2013-03-23, 17:27
Medlem
dePauls avatar
Jag gillar annars City Gross. De brukar ha bra kött för att inte vara riktig slaktare. Dock varierar det rätt kraftigt. På CG i Karlskrona har de kanonfint kött medan det i Kungälv är på sin höjd mediokert.

Jo, många modeord skapas i egna butiker för att skilja sig från mängden. Gemene man brukar gå på den finten .

~Paul~
Citera
2013-03-23, 17:43
Medlem
Sereenas avatar
Tycker att "fläskytterfilé" är sämre än benfri kotlett, mörningen dom ofta använder ger köttet konstig konsistens och ibland en otrevlig bismak. Köpte en här om dan, men det slutade med att varken jag eller sambon åt köttet, det hade en otrevlig bismak (var inget fel på köttet, bara bismak av mörningen) och konsistensen var segt svampig med en antydan av gnissligt gummi.
Citera
2013-03-23, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Tycker att "fläskytterfilé" är sämre än benfri kotlett, mörningen dom ofta använder ger köttet konstig konsistens och ibland en otrevlig bismak. Köpte en här om dan, men det slutade med att varken jag eller sambon åt köttet, det hade en otrevlig bismak (var inget fel på köttet, bara bismak av mörningen) och konsistensen var segt svampig med en antydan av gnissligt gummi.

Det är ju samma sak men jag förstår vad du menar. När den heter fläskytterfilé så är den i regel vakuummörad eller "gourmetmörad". Det sista innebär väl i princip bara att man dundrar i saltvatten i den.

En styggelse är det i alla fall. Jag köper aldrig vakuumpackat kött för jag hatar den där bismaken. Sen tycker jag faktiskt att konsistensen blir svampig också.
Citera
2013-03-23, 17:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Det är ju samma sak men jag förstår vad du menar. När den heter fläskytterfilé så är den i regel vakuummörad eller "gourmetmörad". Det sista innebär väl i princip bara att man dundrar i saltvatten i den.

En styggelse är det i alla fall. Jag köper aldrig vakuumpackat kött för jag hatar den där bismaken. Sen tycker jag faktiskt att konsistensen blir svampig också.
Vakumpackat kareé passar bra till tex pulled pork eller en katrinplommonspäckad karreé, likaså tycker jag att vakumförpackad entrecote passar finfint till köttgryta eller som nötstek. Blir underbart mört och saftigt. Däremot skall man nog passa sig för att steka det som just en entrecote i panna eller som en rosaröd helstekt entrecote. Det ger inget bra resultat.
Citera
2013-03-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Vakumpackat kareé passar bra till tex pulled pork eller en katrinplommonspäckad karreé, likaså tycker jag att vakumförpackad entrecote passar finfint till köttgryta eller som nötstek. Blir underbart mört och saftigt. Däremot skall man nog passa sig för att steka det som just en entrecote i panna eller som en rosaröd helstekt entrecote. Det ger inget bra resultat.

Jag ljög nog när jag skrev att jag inte köper det för det gör jag så klart när jag inte kan låta bli extrapriser. Dessutom är det sällan man kan köpa opackad lammstek så det köper jag så klart på det sättet (även om jag blir besviken ungefär 70% av gångerna för att de har lindat in köttet på ett lögnaktigt sätt.

Men som du säger så gör det sig bäst som hel tillagning på ett eller annat sätt.

Jag ser ändå en liten ny riktning i mattrenderna på affärerna och man kan oftare köpa kött över disk utan att det kostar skjortan. En av mina butiker har börjat lansera en närliggande producent stenhårt med bra priser. Idag var det t ex tjocka (skånska) revben för 39 kr/kg i den manuella disken. Det tycker jag är riktigt trevligt och så köper jag av bara farten utan att ha någon plan
Citera
2013-03-23, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nötytterfilé är ett modenamn på utskuren biff som har formats på ett speciellt sätt, varvid man har trimmat bort den nedre delen till en rund form. Ett idiotnamn.

Det finns bara två filébitar på ett nötkreatur och det sitter på insidan av ryggraden.

~Paul~
Det med formen stämmer. Den var på 480 g och vacumpackad, som en vanlig filé.
När jag började steka den så "vecklade" den ut sig och blev plattare som en biff.
Trots allt var det gott, jag är ingen expert på mat men med en pepparsås gjord på skyn och grädde samt pommes duchesse blev det gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in