Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Vakumpackat kareé passar bra till tex pulled pork eller en katrinplommonspäckad karreé, likaså tycker jag att vakumförpackad entrecote passar finfint till köttgryta eller som nötstek. Blir underbart mört och saftigt. Däremot skall man nog passa sig för att steka det som just en entrecote i panna eller som en rosaröd helstekt entrecote. Det ger inget bra resultat.
Jag ljög nog när jag skrev att jag inte köper det för det gör jag så klart när jag inte kan låta bli extrapriser. Dessutom är det sällan man kan köpa opackad lammstek så det köper jag så klart på det sättet (även om jag blir besviken ungefär 70% av gångerna för att de har lindat in köttet på ett lögnaktigt sätt.
Men som du säger så gör det sig bäst som hel tillagning på ett eller annat sätt.
Jag ser ändå en liten ny riktning i mattrenderna på affärerna och man kan oftare köpa kött över disk utan att det kostar skjortan. En av mina butiker har börjat lansera en närliggande producent stenhårt med bra priser. Idag var det t ex tjocka (skånska) revben för 39 kr/kg i den manuella disken. Det tycker jag är riktigt trevligt och så köper jag av bara farten utan att ha någon plan