Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-23, 13:23
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Man bör dock skilja på ursprunget. Heavy Cream är ett uttryck som används i USA och därför stämmer inte alltid innehållsmässigt med det engelska Double Cream. Störst brukar skillnaden vara i andelen fett.

Rent generellt kan man säga att Double Cream brukar vara fetare än Heavy Cream. Men som sagt, det finns inga strikta gränser.

~Paul~

PS Jag noterar att Ray och undertecknad skrev samtidigt
Japp, tyvärr så är ju Sverige ett u-land när det gäller mat och riktiga råvaror. Det enda det finns stort utbud av är låtsasmat som Kelda och likanade kemiskt tillverkade gräddersättningar.
Citera
2012-02-23, 13:29
Medlem
dePauls avatar
Ja, tyvärr. Lidl har dock äkta kvarg och Smetana tillverkas numera av Valio. Den är laktosfri vilket kan vara en fördel för många. Den smakar alldeles utmärkt.

I en del invandrarbutiker kan man få tag i diverse mjölkprodukter, t ex Kaymak. Den ätes gärna till ex. vis grillat kött, tsatsiki, i söta bakverk, tiramisu eller till sallader.

~Paul~
Citera
2012-02-24, 00:34
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Japp, heavy cream eller double cream som det ibland också kallas, är vår 38% vispgrädde.
Buttermilk är mycket riktigt kärnmjölk, och det är omöjligt att få tag på i Sverige nu för tiden. Du kan ersätta det med vanlig mjölk, helst lätt- eller minimjölk eventuellt med lite filmjölk tillsatt för syrans skull, men inte så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Du har nog rätt, men en tanke: Jag har alltid trott att double cream är fetare än vår vispgrädde. Ser nu att definitionerna skiljer sig mellan engelsktalande länder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cream

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Man bör dock skilja på ursprunget. Heavy Cream är ett uttryck som används i USA och därför stämmer inte alltid innehållsmässigt med det engelska Double Cream. Störst brukar skillnaden vara i andelen fett.

Rent generellt kan man säga att Double Cream brukar vara fetare än Heavy Cream. Men som sagt, det finns inga strikta gränser.

~Paul~

PS Jag noterar att Ray och undertecknad skrev samtidigt

Okej, tackar ödmjukast för svaret! Jag tänkte nämligen göra hemgjord créme fraiche och receptet består av heavy cream och "cultured" buttermilk.

http://foodwishes.blogspot.com/2011/03/homemade-creme-fraiche-nobodys-ever.html

Men det borde alltså funka med vispgrädde och lättmjölk?
Senast redigerad av Damacy 2012-02-24 kl. 01:08.
Citera
2012-02-24, 00:42
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Okej, tackar ödmjukast för svaret! Jag tänkte nämligen göra hemgjord créme fraiche och receptet består av heavy cream och "culturued" buttermilk.

http://foodwishes.blogspot.com/2011/03/homemade-creme-fraiche-nobodys-ever.html

Men det borde alltså funka med vispgrädde och lättmjölk?
nej, lite gräddfil ska du också ha i. För att få i den syrabakteriekultur som finns, och göra den "cultured".
Citera
2012-02-24, 07:46
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
nej, lite gräddfil ska du också ha i. För att få i den syrabakteriekultur som finns, och göra den "cultured".

Ja, självklart. Vad dum jag känner mig nu.

Tack för hjälpen!
Citera
2012-02-24, 19:45
Medlem
Rädda dipp?

Bestämde mig för att slänga in en hel kyckling i ugnen och fixa dipp (Chips/Pommes, kyckling och dipp/sås är nice), såhär på fredagskvällen.

Men min dipp strular! Gjorde som vanligt och fixade en grund på gräddfil och lite hemmagjord kycklingfond, som jag sen blandade ner en vitlöksklyfta, lite kryddor och finriven ost. Sen blandade jag ihop det hela.
Brukar bli bra, men ikväll kände jag mig slö och körde ihop den med stavmixern, istället för att blanda med en liten visp eller en gaffel, vilket resulterade i en väldigt tunn dipp.

Någon som har några förslag på hur man kan rädda den?
Senast redigerad av Jokkocze 2012-02-24 kl. 19:50.
Citera
2012-02-24, 20:08
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokkocze
Bestämde mig för att slänga in en hel kyckling i ugnen och fixa dipp (Chips/Pommes, kyckling och dipp/sås är nice), såhär på fredagskvällen.

Men min dipp strular! Gjorde som vanligt och fixade en grund på gräddfil och lite hemmagjord kycklingfond, som jag sen blandade ner en vitlöksklyfta, lite kryddor och finriven ost. Sen blandade jag ihop det hela.
Brukar bli bra, men ikväll kände jag mig slö och körde ihop den med stavmixern, istället för att blanda med en liten visp eller en gaffel, vilket resulterade i en väldigt tunn dipp.

Någon som har några förslag på hur man kan rädda den?
Melittafilter.
Citera
2012-02-24, 20:30
Medlem
wääuus avatar
Fortsätt vispa så kanske den fluffar upp sig som grädde.
Citera
2012-02-24, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Melittafilter.
Verkar vara vad jag får göra. Får ta dippen imorgon kväll istället..
Citera
2012-02-25, 11:40
Medlem
Vad är skillnaden mellan en raguer, köttgryta.
Citera
2012-02-25, 13:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benthor
Vad är skillnaden mellan en raguer, köttgryta.
En på pappret enkel fråga kräver ett invecklat svar.

Till att börja med så bör man skilja på den italienska typen av ragu och den franska (ragout). Den italienska är oftast tomatbaserad och inte alltid behöver innehålla kött. Den franska är tyngre och grövre och således är mer lik den typiska svenska grytan.

För att ytterligare komplicera det hela så finns det ett otal alternativa benämningar som har med sociodemografiska/kulturella- samt kökstekniska bakgrunder att göra. Sådana namn är t ex stuvning, casserole, frikassé och navarin.

Vad som i en enkel bondefamilj kallades för stuvning eller gryta hette navarin eller frikassé hos fina familjen .

Det finns dock trots allt vissa detaljer som skiljer dessa "grytor" åt. Frikassé och stuvning är av en tjockare karaktär, där såsen nätt och jämnt täcker köttet och grönsakerna. Frikassé lagades dessutom i början på fågel. Detta har dock ändrats och numera kan vad som helst med sås kallas för frikassé.

Navarin lagas nästan undantagslöst på får/lamm och casserole lagas i en gryta typ Le Creuset. Ofta börjar man på plattan för att i senare skede skicka grytan in i ugnen.

Gränserna är som synes svåra att dra, eftersom inte ens de lärde kan bistå med lämpliga svar.

Så som svar på din urprungsfråga. Ragu och köttgryta är i princip samma sak.

~Paul~
Citera
2012-02-26, 11:01
Medlem
El-Knoxs avatar
Håller på att leka lite med olika sätt att göra kakor med högt proteininnehåll och så lite
kcal som möjligt utan att det smakar huggorm.
Till frågan;

Vad är det som ger drömmar (småkakorna alltså) dess "skarpa" smak som man brukar känna bak på tungan när man tuggat i sig de? Kan det vara hjortronsaltet?
Smaken är mycket behaglig och brukar sitta i en stund efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in