Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-19, 18:52
Medlem
I staden jag bodde innan bruka jag käka på ett thai hak som hade världens godaste wokade skaldjur i stark basilika...jag bor tyvärr inte där längre men tänkte prova att göra något liknande själv så min fråga lyder:

Finns de någon här som sitter på ett helt underbart recept på wokade skaldjur i stark basilika ?
Citera
2012-07-19, 18:59
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
köpte en Bearnaissås i flaska idag (Delikatessfabriken är märket), flaskan är utformad som en sådan flaska man har flytande margarin i, fast mindre.
Nu undrar jag över hållbarheten.
Det står bäst före 9 september 2012 men gäller det oöppnad eller öppnad. Bearnaissås har ju en tendens att bli dålig fort när den är öppnad men utformningen av flaskan ger sken av att ha längre hållbarhet.
någon som vet?
Står det inte typ "öppnad förpackning kan förvaras i n dagar" tolkar jag alltid att bäst föredatumet gäller även öppnad förpackning (så länge den förvaras i rätt temperatur) och jag tror aldrig jag blivit sjuk av det.
Citera
2012-07-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Står det inte typ "öppnad förpackning kan förvaras i n dagar" tolkar jag alltid att bäst föredatumet gäller även öppnad förpackning (så länge den förvaras i rätt temperatur) och jag tror aldrig jag blivit sjuk av det.
Står inte så. Bara bäst före datum så jag tolkar det att produkten går ut vid det datumet trots att det är bearnaissås...
Tack för svar, ser att jag nog postat fel. sorry för det.
Citera
2012-07-19, 23:51
Medlem
Lobengulas avatar
Hejsan,

Jag gjorde en pastasås idag som är typ strimlad skinka och purjolök som jag stekte ett par minuter, därefter i med grädde och mjölk och kryddor.

Det smakar mycket bra men såsen är som vatten, hur får jag den mer fast. Är det vanligt vetemjöl?
Citera
2012-07-19, 23:57
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Hejsan,

Jag gjorde en pastasås idag som är typ strimlad skinka och purjolök som jag stekte ett par minuter, därefter i med grädde och mjölk och kryddor.

Det smakar mycket bra men såsen är som vatten, hur får jag den mer fast. Är det vanligt vetemjöl?

Det du t.ex. kunde gjort är att steka purjolöken samt skina, där efter i med en klick smör och ett par matskedar vetemjöl. Fräs detta under en minut under konstant omrörning. Därefter kan du ha i mjölk och grädde. Låt småputtra under 7-10 minuter. Nu lär du ha en sås av rätt konsistens.
Citera
2012-07-19, 23:58
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Hejsan,

Skulle rekommendera att du använder en matlagningsgrädde nästa gång, men om du använder mjölk så blanda vetemjöl och lite vatten i ett dricksglas så att det blir som en trögflytande massa en sk såsredning,häll såsredning i grytan under ständig omrörning tills du blir nöjd med tjockheten på såsen.
Citera
2012-07-20, 00:04
Medlem
Lobengulas avatar
Tack SadEyes och ragingcow, ska testa det nästa gång. Smaken var som sagt utsökt men såsen skulle "fastnat" lite mer på tagliatellen så hade det blivit perfekt.
Citera
2012-07-20, 00:13
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Tack SadEyes och ragingcow, ska testa det nästa gång. Smaken var som sagt utsökt men såsen skulle "fastnat" lite mer på tagliatellen så hade det blivit perfekt.

Fast ska du använda vetemjöl så bör denna fräsas i smör. Annars kommer din sås att smaka mjöligt om du bara rör ned den i såsen i efterhand. Om denna metod ska tillämpas så kan du använda maizenamjöl istället.
Citera
2012-07-20, 00:44
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Fast ska du använda vetemjöl så bör denna fräsas i smör. Annars kommer din sås att smaka mjöligt om du bara rör ned den i såsen i efterhand. Om denna metod ska tillämpas så kan du använda maizenamjöl istället.

Halva batchen har jag i frysen, kan jag alltså använda lite maizena om jag värmer upp den?
Citera
2012-07-20, 03:52
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Halva batchen har jag i frysen, kan jag alltså använda lite maizena om jag värmer upp den?
ja, värm upp den tills det börjar bubbla och rör ner ett par matskedar maizena. låt den sjuda några minuter under omrörning.
släng i lite gorgonzola också, så blir det garanterat en toppensås.
Citera
2012-07-20, 07:56
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Hejsan,

Du kunde ha haft i riven ost också
Citera
2012-07-20, 13:25
Medlem
Superslaskens avatar
Citat:

Använd maizena blandat med lite vatten även där, kan bli klumpigt annars om du har otur. Better safe then sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in