Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har varit med om att få stora saltkorn som sitter i köttet

Man har ju skinnet kvar mot saltet... Jämnare för att osmosen (om jag nu fattat det rätt) ger en viss salthalt... Hel firre med skinn kan man köra i grotta - samma idé.
(appropå utjämning) Jag brukar salta (abbisen, inte laxen) lite här och var (där jag kommer åt), låta den ligga i kylen i ett träkärl, fylla på med mer fisk under några dar och sen röka alltihop.
Då får man vissa som är jättesalt (flera dar i botten på träkärlet) och nästan inget alls (fångade dan innan) så det jämnar ut sig så åxå.
Ska snoka lite om det inte finns nån kemiskt förklaring till saltbädden på nätet... Allt finns där.
Aha... Ska va enklare att få bort kornen... "Curing fish before using it in your recipe can be one of the most effective ways to add intense flavor that will infuse your whole meal. Using rock salt in cures infuses the familiar salty taste and texture,
but rock salt is easily removed when the cure is complete so that you don't end up with a piece of fish that is encrusted with salt. Salmon can be particularly tasty when cured in rock salt.
"