Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-24, 17:20
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag plockar ju egen svamp, så jag har faktiskt aldrig testat att lägga in champinjoner.
Testa hur det funkar smakmässigt. Kan inte tänka mig annat än att det skulle gå alldeles utmärkt.
Härligt

Använder man samma metod som till pressgurka generellt till inläggningar?
Citera
2012-01-25, 01:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Härligt

Använder man samma metod som till pressgurka generellt till inläggningar?
Nej, du gör en kokt inläggningslag, som den du gör till tex västeråsgurka eller rödbetor.
Jag brukar dock skippa sockret när jag lägger in svamp, och så använder jag tex stjärnanis, nejlikor, lagerblad, och kryddpepparkorn som smaksättning. Mycket lök i är även gott, till och med vitlök.
Exprimentera med olika smaksättningar, det gör jag. Tror aldrig jag gjort exakt lika inläggning år från år, utan det blir vad jag känner för.
Citera
2012-01-25, 12:02
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nej, du gör en kokt inläggningslag, som den du gör till tex västeråsgurka eller rödbetor.
Jag brukar dock skippa sockret när jag lägger in svamp, och så använder jag tex stjärnanis, nejlikor, lagerblad, och kryddpepparkorn som smaksättning. Mycket lök i är även gott, till och med vitlök.
Exprimentera med olika smaksättningar, det gör jag. Tror aldrig jag gjort exakt lika inläggning år från år, utan det blir vad jag känner för.
Fint! Då får jag kolla upp det. Jag får ta vad jag har i skafferiet och kylen helt enkelt. Älskar lök, så det blir det nog en del av.
Citera
2012-01-25, 18:43
Medlem
Haajibs avatar
Jag har ett problem, När jag gör egen Bearnesås, så gör jag den på ägggula, reduktion, och 500 gram slagfritt smör. problemet är när det blir sås över och jag ställer in den i kylen. Smöret i såsen får min bearne att bli som kryddsmör. Och när jag försöker tina den så skiftar den sig. Jag är väl medveten att man använder transfetter och E-medel för att få Bearnese på burk att hålla sig flytande.

Jag undrar vad man kan ha i som hindrar smöret från att fysiskt stelna?
Citera
2012-01-25, 18:56
Medlem
Finns det nåt bra enkelt sätt att laga fryst (eller kylskåpstemp) lax typ portionsbit i micron som enkel jobb-låda?
Citera
2012-01-25, 19:06
Medlem
Mindstormers avatar
Hittade lite fryst kycklingfileer i frysen som tydligen gick ut den 8 dec. 2011, är det OK att äta dem ändå?

Har varit fryst hela tiden ~-18 grader.
Citera
2012-01-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindstormer
Hittade lite fryst kycklingfileer i frysen som tydligen gick ut den 8 dec. 2011, är det OK att äta dem ändå?

Har varit fryst hela tiden ~-18 grader.
Ingen fara, det värsta kan vara att de fått frysbränna men det ser du.
Citera
2012-01-26, 20:16
Medlem
rayraviolis avatar
Vad är egentligen poängen med att tillaga laxfilé på saltbädd i ugnen?
Citera
2012-01-26, 20:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vad är egentligen poängen med att tillaga laxfilé på saltbädd i ugnen?
Jämn saltning av fisken, inte för mycket inte för lite. Eller enklare: det står så i receptet
Citera
2012-01-26, 20:59
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jämn saltning av fisken, inte för mycket inte för lite. Eller enklare: det står så i receptet

Jag har varit med om att få stora saltkorn som sitter i köttet och det är ju knappast en jämn saltning. Anar att det kan vara lite av en fluga. Folk tycker det är lite häftigt att tillaga mat på en bädd av salt Men det måste ju finnas nån annan anledning i grunden tycker man. Är det för att lyfta upp fisken från formens botten så den inte blir slaskig kanske?
Citera
2012-01-26, 21:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har varit med om att få stora saltkorn som sitter i köttet
Man har ju skinnet kvar mot saltet... Jämnare för att osmosen (om jag nu fattat det rätt) ger en viss salthalt... Hel firre med skinn kan man köra i grotta - samma idé.

(appropå utjämning) Jag brukar salta (abbisen, inte laxen) lite här och var (där jag kommer åt), låta den ligga i kylen i ett träkärl, fylla på med mer fisk under några dar och sen röka alltihop.
Då får man vissa som är jättesalt (flera dar i botten på träkärlet) och nästan inget alls (fångade dan innan) så det jämnar ut sig så åxå.

Ska snoka lite om det inte finns nån kemiskt förklaring till saltbädden på nätet... Allt finns där.

Aha... Ska va enklare att få bort kornen... "Curing fish before using it in your recipe can be one of the most effective ways to add intense flavor that will infuse your whole meal. Using rock salt in cures infuses the familiar salty taste and texture, but rock salt is easily removed when the cure is complete so that you don't end up with a piece of fish that is encrusted with salt. Salmon can be particularly tasty when cured in rock salt.
"
Senast redigerad av christery 2012-01-26 kl. 21:58. Anledning: aha..
Citera
2012-01-29, 13:51
Medlem
Kan man slänga kötfärsen direkt i ugnen?

Orkar inte hålla på med att steka den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in