Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-06, 23:13
  #6409
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Man borde väl kunna kyla med rinnande vatten istället, eller?
nej, kylan är till för att torka ut potatisen så mycket som möjligt. att kyla med vatten ger motsatt effekt. låt den ånga av och ställ in i kyl eller frys.
Citera
2012-11-08, 04:04
  #6410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Man borde väl kunna kyla med rinnande vatten istället, eller?
Nej, de måste vara torra.
Citat:
Ursprungligen postat av R3LOX
Låter super gott! Brukar dock inte skala potatisarna när jag skär dem i klyftor! Men ska testa detta sen! Och det spelar väl ingen roll vad potatisarna ligger på när dem ska in i kylen?

Lite svårt att tro att plåten med bakplåtspapper skulle få plats i där! :/
Poängen är att du ska torka ut potatisen som ovan nämnt. Lägger du dem i en skål bara så kommer de t ta längre tid, men det kan du väl göra om du vill.

Skalet tar jag bort eftersom att det ramlar av klyftorna när den kokat så pass att den håller på att gå sönder.
Citera
2012-11-08, 10:11
  #6411
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
nej, kylan är till för att torka ut potatisen så mycket som möjligt. att kyla med vatten ger motsatt effekt. låt den ånga av och ställ in i kyl eller frys.
Tack. Har inte så stor kyl normalt, men nu börjar årstiden då jättefrysen utomhus går igång. Få passa på.
Citera
2012-11-08, 12:40
  #6412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Nej, de måste vara torra.

Poängen är att du ska torka ut potatisen som ovan nämnt. Lägger du dem i en skål bara så kommer de t ta längre tid, men det kan du väl göra om du vill.

Skalet tar jag bort eftersom att det ramlar av klyftorna när den kokat så pass att den håller på att gå sönder.

Okej, men då får jag ta och testa på detta vis isåfall!: )
Citera
2012-11-08, 18:57
  #6413
Medlem
Amazingthings avatar
Köpte findus frysta laxsida ( http://www.findus.se/lax/laxsida/ )tidigare idag som jag tänkte precis tillaga men jag märkte precis att bäst-före-datumet var 04 2012 vilket förövrigt är jävligt märkligt då det är en ICA-butik med hög omsättning.

Är det okej att äta den ändå då den har varit fryst hela tiden?
Citera
2012-11-08, 19:33
  #6414
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Köpte findus frysta laxsida ( http://www.findus.se/lax/laxsida/ )tidigare idag som jag tänkte precis tillaga men jag märkte precis att bäst-före-datumet var 04 2012 vilket förövrigt är jävligt märkligt då det är en ICA-butik med hög omsättning.

Är det okej att äta den ändå då den har varit fryst hela tiden?

I år, denna tid nästa år, inga problem om den varit ordentligt fryst hela tiden...
Citera
2012-11-08, 20:12
  #6415
Medlem
Evilyns avatar
Måste komma upp med en fars dag-middag innan imorgon, och det är helt tomt i skallen. Tänkte om någon kan hjälpa mig lite?
Gör inget om det är lite avancerat.

Han är en typisk kött- och potatismänniska.
Citera
2012-11-08, 20:16
  #6416
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Måste komma upp med en fars dag-middag innan imorgon, och det är helt tomt i skallen. Tänkte om någon kan hjälpa mig lite?
Gör inget om det är lite avancerat.

Han är en typisk kött- och potatismänniska.
Ålder på honom? Är han plus 40 kanske klassisk husmanskost kan passa, det SKA man iaf tycka om då, och det är väl lite pappigt. Tror det är viktigt att man inte fuskar, alltså riktig lingonsylt om man nu ska ha kåldolmar osv.
Citera
2012-11-08, 20:38
  #6417
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ålder på honom? Är han plus 40 kanske klassisk husmanskost kan passa, det SKA man iaf tycka om då, och det är väl lite pappigt. Tror det är viktigt att man inte fuskar, alltså riktig lingonsylt om man nu ska ha kåldolmar osv.

Han är till och med 50+, och ganska bevandrad inom mat.. så husmanskost känns lite fattigt iom att det är fars dag och allt.
Citera
2012-11-08, 20:52
  #6418
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Han är till och med 50+, och ganska bevandrad inom mat.. så husmanskost känns lite fattigt iom att det är fars dag och allt.
Riktig husmanskost är bra mycket mer avancerat (tar iaf längre tid) än att få ihop en biff med klyftpotatis och lite hempiskad bea :-)

Men du vet nog vad han kan tänkas gilla mest.
Citera
2012-11-09, 01:36
  #6419
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Han är till och med 50+, och ganska bevandrad inom mat.. så husmanskost känns lite fattigt iom att det är fars dag och allt.

En naggande god Lammstek med örter och vitlök, Hasselbackspotatis, sås (brunsås från skyn, eller en vinsås), frästa färska champinjoner (eller vildsvamp om man har) och grön sparris.

God dryck (jag gillar svagdricka till, men det faller inte alla i smaken)




Andra tips kan ju vara en klassisk kallops, dillkött, får-i-kål, mustig gryta (öl/porter i) med klimp, benfria kotletter i grädd/brunsås (fräs på kotletterna och låt dom sjuda klart i såsen), pannbiff med stekt lök och grädd/brunsås. Om fisk går bra så tex stekt sill med löksås, torsk med äggsås, strömmingslåda osv


Det viktigaste imo när man bjuder är att det är vällagad mat (inga genvägar) och ordentliga portioner (det ska finnas mat kvar åt en person till när alla vid bordet är mätta) och att man lagar nåt man är bekväm med (aka inte göra som flera av mina släktingar, välja ut nåt exotiskt man aldrig lagar förut när man ska bjuda gäster, stor risk att det inte blir så bra då...)
__________________
Senast redigerad av Sereena 2012-11-09 kl. 01:46.
Citera
2012-11-10, 00:13
  #6420
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
En naggande god Lammstek med örter och vitlök, Hasselbackspotatis, sås (brunsås från skyn, eller en vinsås), frästa färska champinjoner (eller vildsvamp om man har) och grön sparris.

God dryck (jag gillar svagdricka till, men det faller inte alla i smaken)




Andra tips kan ju vara en klassisk kallops, dillkött, får-i-kål, mustig gryta (öl/porter i) med klimp, benfria kotletter i grädd/brunsås (fräs på kotletterna och låt dom sjuda klart i såsen), pannbiff med stekt lök och grädd/brunsås. Om fisk går bra så tex stekt sill med löksås, torsk med äggsås, strömmingslåda osv


Det viktigaste imo när man bjuder är att det är vällagad mat (inga genvägar) och ordentliga portioner (det ska finnas mat kvar åt en person till när alla vid bordet är mätta) och att man lagar nåt man är bekväm med (aka inte göra som flera av mina släktingar, välja ut nåt exotiskt man aldrig lagar förut när man ska bjuda gäster, stor risk att det inte blir så bra då...)

Ahh, det första alternativet lät riktigt bra faktiskt.. Det blir nog det ^^

Nä, jag lagar ingenting som jag inte tror att jag klarar ut. Vällagad mat är min grej, så det är ingen oro där
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback