Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-02-10, 18:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pool-pah
Jag hoppas att du med murklor avser toppmurklor och inte stenmurklor. Gul kantarell blir enligt min erfarenhet för hård och ofta besk om man torkar den. Jag föredrar att först förvälla och sedan frysa in gul kantarell. Samma sak gäller taggsvamp (åtminstone blek och gulröd).
Precis. Å andra sidan så märks det inte i mängden. T ex så har jag torkat t o m pepparsopp och pepparriska utan att man märker någon direkt försämring på själva produkten.

Förresten så brukar mala i stort sett all min torkad svamp till mjöl.

~Paul~
Citera
2009-02-10, 18:42
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag föredrar många ggr torkad svamp framför den färska eller frysta. Konsistensen blir enligt min åsikt bättre i t ex soppor och vissa såser eftersom den inte resulterar i den där typiska sörjan, som färsk svamp kan göra.

De svampar som jag brukar torka är: alla sorters soppar utom pepparsoppen, kremlor, kantareller (alla typer), rodnande flugsvamp, riskor (lite peppriga), champinjoner, skivlingar och murklor.

~Paul~

Jag kan nog hålla med om konsistensen. Frysta kantareller blir ex.vis. lite mer gummiaktig om de är infrysta, men jag har fått lära mig att det är bättre än att torka dem.

Citat:
Jag hoppas att du med murklor avser toppmurklor och inte stenmurklor. Gul kantarell blir enligt min erfarenhet för hård och ofta besk om man torkar den. Jag föredrar att först förvälla och sedan frysa in gul kantarell. Samma sak gäller taggsvamp (åtminstone blek och gulröd).
Varför inte stenmurklor? Jag vet att de är giftiga men gyromitrinet går dock att få bort till stor del. Dock har jag hört att det ska innehålla något väldigt cancerogent ämne som inte går att få bort.
Citera
2009-02-10, 20:36
Medlem
dePauls avatar
Alltså, fryst svamp som man lägger i soppan blir bara en sörja. Soppan tenderar att se ut som något som en överförfriskad alkis lämnat efter sig på trottoaren efter en extra glad lördagsnatt.

~Paul~
Citera
2009-02-10, 21:46
Medlem
pool-pahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungsmek
Varför inte stenmurklor? Jag vet att de är giftiga men gyromitrinet går dock att få bort till stor del. Dock har jag hört att det ska innehålla något väldigt cancerogent ämne som inte går att få bort.

T.ex. skriver Christer Andersson, toxikolog på Livsmedelsverket:
Citat:
Det är känt sedan länge att färska stenmurklor är giftiga. En rapport från år 1995 visar att stenmurklor även efter förvällning innehåller ett gift som i djurförsök ger upphov till cancer och som dessutom kan påverka reproduktionen. Nordiska livsmedelstoxikologer är nu eniga om att det är olämpligt att äta stenmurkla.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11600&epslanguage=SV

Även Pelle Holmberg är väldigt bestämd i sin åsikt att man inte ska äta stenmurklor. Och även om man älskar svamp (som jag gör) är det ju inte så otroligt gott att det är värt att riskera hälsan för, när det finns så mycket annan god svamp.

Citat:
Ursprungligen postat av e Paul
Alltså, fryst svamp som man lägger i soppan blir bara en sörja. Soppan tenderar att se ut som något som en överförfriskad alkis lämnat efter sig på trottoaren efter en extra glad lördagsnatt.

Jag håller inte med dig när det gäller fryst svamp generellt sett. Fryst blek taggsvamp får inte den konsistens du talar om. Det gäller för övrigt att låta dem koka in ordentligt i sitt eget spad, tills de blivit torra innan man fryser dem, för att få ett bra resultat. Men jag håller med dig när det gäller kantareller. Ska man ha dem i soppa bör de stekas knapriga när de är färska och läggas i soppan alldeles på slutet. Annars är det ett bra sätt att smaksätta med mald torkad svamp, precis som du säger. Stolt fjällskivling ger en underbar smak med den metoden, och den kan ligga torkad hur länge som helst innan man använder den. Och foten är i princip bara användbar på det sättet.
Citera
2009-02-11, 21:01
Medlem
Angående portvinssåser. Är det samma sak där som i vanliga rödvinssåser att man kan använda ett billigt sådant utan någon smakförlust?
Citera
2009-02-11, 21:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Jag håller inte med dig när det gäller fryst svamp generellt sett. Fryst blek taggsvamp får inte den konsistens du talar om.

Det gäller för övrigt att låta dem koka in ordentligt i sitt eget spad, tills de blivit torra innan man fryser dem, för att få ett bra resultat.
Alla soppar, alla kremlor och de flesta skivlingar blir till en sörja. Av denna anledning så generaliserade jag eftersom det inte finns så mycket kvar att välja på .

Jag brukar också koka bort vattnet ordentligt och då erhåller man förståss en mycket fastare konsistens. Men det var inte den här proceduren jag hade i tankarna. De flesta som har fryst svamp hemma har nämligen endast förvällt den.

~Paul~
Citera
2009-02-11, 21:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _-sajmon-_
Angående portvinssåser. Är det samma sak där som i vanliga rödvinssåser att man kan använda ett billigt sådant utan någon smakförlust?
Nja, inte riktigt. När det gäller portviner så kan nämligen grundsmaken vara monumentalt olika.

~Paul~
Citera
2009-02-11, 21:41
Medlem
Harry_Hallers avatar
Lägger frågan här i brist på andra trådar.

Planerar en middag och har tänkt bjuda på kalkonfilé tillsammans med hasselbackspotatis. Någon som vill kommentera den kombinationen?

Frågan gäller annars en lämplig sås. Har kört en apelsinsås tidigare men är tacksam för andra förslag. Avsikten är att låta filén få en mild citronsmak, således vore det trevligt med en sås som eventuellt tar upp den smaken.
Citera
2009-02-11, 22:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Lägger frågan här i brist på andra trådar.

Planerar en middag och har tänkt bjuda på kalkonfilé tillsammans med hasselbackspotatis. Någon som vill kommentera den kombinationen?

Frågan gäller annars en lämplig sås. Har kört en apelsinsås tidigare men är tacksam för andra förslag. Avsikten är att låta filén få en mild citronsmak, således vore det trevligt med en sås som eventuellt tar upp den smaken.
Kalkon har ju en ganska delikat och diskret smak. Det gäller m a o att inte döda den helt. Såsen borde därför vara av det mildare slaget. En krämig smörsås borde därför funka. I den finns ju citron.

http://www.cookitsimply.com/recipe-0010-06n53.html

~Paul~
Citera
2009-02-12, 18:11
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Kalkon har ju en ganska delikat och diskret smak. Det gäller m a o att inte döda den helt. Såsen borde därför vara av det mildare slaget. En krämig smörsås borde därför funka. I den finns ju citron.

http://www.cookitsimply.com/recipe-0010-06n53.html

~Paul~
Intressant. Några fler uppslag?
Citera
2009-02-12, 18:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Intressant. Några fler uppslag?
Jag har ibland lagat en ej för framträdande svampsås till kalkon och det funkar också.

Vill man köra en mycket enkel fuskvariant på sås till fågel så kan man köpa Blå Bands fisksås i pulverform, köra den enligt anvisningarna fast med lite grädde i och avsluta med att blanda i 1 msk Knorrs grillkrydda. Resultatet blir ganska förbluffande. Till att börja med så smakar det inte fisk! Fast det här törs man knappt nämna .

~Paul~
Citera
2009-02-13, 22:44
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Jag har ibland lagat en ej för framträdande svampsås till kalkon och det funkar också.

Vill man köra en mycket enkel fuskvariant på sås till fågel så kan man köpa Blå Bands fisksås i pulverform, köra den enligt anvisningarna fast med lite grädde i och avsluta med att blanda i 1 msk Knorrs grillkrydda. Resultatet blir ganska förbluffande. Till att börja med så smakar det inte fisk! Fast det här törs man knappt nämna .

~Paul~
Vad tror du om en hollandaise, kan det funka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in