Citat:
Ursprungligen postat av kungsmek
Varför inte stenmurklor? Jag vet att de är giftiga men gyromitrinet går dock att få bort till stor del. Dock har jag hört att det ska innehålla något väldigt cancerogent ämne som inte går att få bort.
T.ex. skriver Christer Andersson, toxikolog på Livsmedelsverket:
Citat:
Det är känt sedan länge att färska stenmurklor är giftiga. En rapport från år 1995 visar att stenmurklor även efter förvällning innehåller ett gift som i djurförsök ger upphov till cancer och som dessutom kan påverka reproduktionen. Nordiska livsmedelstoxikologer är nu eniga om att det är olämpligt att äta stenmurkla.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11600&epslanguage=SV
Även Pelle Holmberg är väldigt bestämd i sin åsikt att man inte ska äta stenmurklor. Och även om man älskar svamp (som jag gör) är det ju inte så otroligt gott att det är värt att riskera hälsan för, när det finns så mycket annan god svamp.
Citat:
Ursprungligen postat av e Paul
Alltså, fryst svamp som man lägger i soppan blir bara en sörja. Soppan tenderar att se ut som något som en överförfriskad alkis lämnat efter sig på trottoaren efter en extra glad lördagsnatt.
Jag håller inte med dig när det gäller fryst svamp generellt sett. Fryst blek taggsvamp får inte den konsistens du talar om. Det gäller för övrigt att låta dem koka in ordentligt i sitt eget spad, tills de blivit torra innan man fryser dem, för att få ett bra resultat. Men jag håller med dig när det gäller kantareller. Ska man ha dem i soppa bör de stekas knapriga när de är färska och läggas i soppan alldeles på slutet. Annars är det ett bra sätt att smaksätta med mald torkad svamp, precis som du säger. Stolt fjällskivling ger en underbar smak med den metoden, och den kan ligga torkad hur länge som helst innan man använder den. Och foten är i princip bara användbar på det sättet.